سینماسینما، سپیده ابرآویز:
«ماهورا» شروع بسیار خوبی دارد. قلاب را درست میاندازد و تماشاگر را راغب میکند تا بقیه فیلم را ببیند. همان ابتدا تکلیف را معلوم میکند. ماهور زن زیبا و خوشصدا را بهزور به یک شیخ عرب دادهاند. امین که سالهاست عاشق اوست، او را میدزدد، اما در میانه راه ماهور از جای نامعلومی تیر میخورد و میمیرد. همه چیز مهیاست برای روایتی از عشق و انتقام. شاید قرار است امین از عشق ماهور مجنون شود. نه، نمیشود. شاید قرار است برود سراغ شیخ و یکتنه با او در بیفتد. نمیافتد. شاید قرار است برای فراموش کردن ماهور تن به رابطه دیگری بدهد. نمیدهد. فیلمساز تصمیم ندارد درونیات امیر را واکاوی کند. به همین خاطر امیر یک شخصیت عمیق نمیشود. او یک تیپ عاشق است که کمابیش خوب ساخته شده است. عشق امیر در کلماتی که میگوید، بیشتر نمود دارد تا عمل او.
امیر که یک مرد ایرانی- عرب است، یک قاچاقچی است و به نوعی باید شکستناپذیرتر از اینها باشد که تصمیم به خودکشی بگیرد. اما بدون هیچ تصویرسازی تاثیرگذار، ناگهان اقدام به غرق کردن خود میکند و این اولین نقطهای است که کارگردان رفتار شتابزده و نهچندان منطقی برای شخصیتهایش تعریف میکند. نظیر این عملکرد باورناپذیر از جانب شخصیتهای دیگر، در سکانسهای دیگر نیز به چشم میخورد. مثل سکانس برخورد امین با برادرش در آستانه عروسی، یا سکانس بلمرانی میترا حجار. در همه این لحظات انگار جای یک پیشنیاز برای زمینهسازی کافی و همذاتپنداری وجود دارد.
یکی از دلایل مهم این شتابزدگی تعدد شخصیتها و تعدد خردهداستانهایی است که در فیلم آمده است. در همان دقایق ابتدایی فیلم، زمانی که امین میرود تا از عشق ناکام ماهور، زیر آب به زندگیاش پایان دهد، ژانر فیلم که به نظر عاشقانه میآید، عوض میشود. امین پیکر نیمهجان یک خلبان ایرانی را زیر آب پیدا میکند. خلبانی جنگی که هواپیمایش هدف دشمن قرار گرفته است، آن هم در آغازین روزهای جنگ در یک جزیره جنوبی. از این لحظه ماجرای ماهور و عشق و شیخ و انتقام و تمام حدسهای دیگر مخاطب تقریبا اشتباه درمیآید و فراموش میشود و فیلم آهسته آهسته میرود تا به یک اثر جنگی تمامعیار تبدیل شود، که میشود.
امین خلبان را به خانه میبرد و شروع به تیمار و مراقبت میکند. همزمان جنگ به جزیره نزدیک میشود و خلبان میشود غنیمتی که دشمن دربهدر دنبال اوست. امین اما به این آسانیها حاضر به تسلیم یا تحویل خلبان نیست. او حتی در برخورد با نیروهای خودی خطر نمیکند و خلبان را با خودش نمیبرد. خلبان و سرنوشتش چنان برای او مهم شده که انگار آمده و نشسته جای عشق ازدسترفتهاش ماهور. او خلبان را درست همانجایی پیدا کرده که ماهور را از دست داده، حالا خلبان که نمادی از جنگ و خشم و مبارزه است، امین را به وادی تازهای میکشاند؛ به جایی که عشق زمینی ماهور جایش را با عشق جنگیدن برای خاک عوض میکند.
در این بین کارگردان سکانس درخشانی میآفریند از هجوم نیروهای عراقی. تصاویری منحصربهفرد از این به اسارت گرفتنها، کشتارها و سوگواری بینظیر زنان جنوبی. با قاببندی و دکوپاژ بسیار حرفهای. با استناد به همین سکانس میتوان ادعا کرد حمید زرگرنژاد به لحاظ فنی سینما را بهدرستی میشناسد.
آنچه ممکن است «ماهورا» را برای مخاطب خستهکننده کند، تکیه زیاد بر وجه جنگی و نشان دادن درگیریهایی است که هیچ اتفاق بدیع و تازهای ندارند و صرفا درافتادن خیر و شر و خوب و بد است. تلاش نکردن برای ارائه کامل و درست یک یا دو شخصیت و عدم تمرکز روی قصه همین یکی دو نفر باعث شده «ماهورا» فیلمی باشد با گروهی از تیپهای تکراری.
حتی اگر فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده باشد و شرافت و حرمت داشته باشد، باز هم به دلیل شیوه رواییاش، فیلمی شده است جنگی با موسیقی دلنشین ستار اورکی، تصاویر زیبا و فکرشده زرگرنژاد، بازی متوسط بازیگران و فیلمنامهای که جای تجدید نظر دارد.
«ماهورا» با آنچه الان هست، کمتر شانس جذب مخاطب جوان را دارد و بیشتر به درد تماشاگران مثبت چهل سال میخورد تا با دیدن آن یادی کنند از آنچه هشت سال در فراز و فرودش دستوپا زدهاند. تا احترامی بگذارند به جنگ و قهرمانانش که هنوز هم در دل داستانهای واقعی نفس میکشند
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده فیلم پس از پخش تلویزیونی مطرح کرد؛ «شماره ۱۰» را بدون سانسور اکران میکنیم/ رویه اشتباه تلویزیون برای افزایش مخاطب
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- پوستر «برای مرجان» منتشر شد
- رونمایی از پوستر بینالمللی «ماهورا» برای نمایش در جشنواره جهانی فجر + عکس
- پاسخ منتقد هفت به کارگردان «ماهورا»: راستی شما به فیلمتان چند ستاره میدهید!؟
- اعتراض کارگردان فیلم ماهورا به توهین منتقد برنامه «هفت» به داریوش ارجمند
- از فیلمی که اشک بازیگر را درآورد تا یک دقیقه سکوت برای تهیهکننده درگذشته/ گزارش نشست خبری «ماهورا»
- نگاهی به فیلم ماهورا/ پیشرفت سینمای جنگ
- مرتضی غفوری: «ماهورا» سختترین کار زندگیم بود
- «ماهورا» تا ۱۰ روز دیگر آماده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه