مجید اسلامی منتقد مطرح سینما در اینستاگرام خود نوشت :
-
تجربهی همراهی با جشنواره جهانی فیلم فجر در این چند سال که به دعوت رضا میرکریمی صورت گرفت و در این سال آخر بدون حضور او اتفاق افتاد، برای من تجربهای دلپذیر بود. تلاش برای ایجاد فضایی فرهنگی، نمایش فیلمهای خوب روی پرده و جنگیدن برای انتخاب فیلمهایی که کمترین آسیب را ببینند و ایجاد اعتماد برای مخاطبی که بهحق بیاعتماد شده بود. راستش اولش خودم هم چندان باور نداشتم: “هر سال مگر چند فیلم در دنیا ساخته میشود که با معیارهای کشور ما قابل نمایش باشد؟” ولی بهمرور متوجه شدم که هست (البته دبیر باید برای معقول کردن این معیارها میجنگید و خطر میکرد، که میرکریمی و عسگرپور جنگیدند). و بهمرور هم فیلمسازان خارجی اعتمادشان جلب شد و هم مخاطب داخلی.
حالا ظاهرا دوباره برمیگردیم به نقطهی صفر. با ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی همهی دستاوردها عملا به باد میرود و تجربهی تماشای استاندارد فیلم خارجی بدل میشود به برگزاری یک رویداد بیهویت و بیحاصل، مثل دوران طولانی قبل از ادغام. دورانی که اصلا خبردار نمیشدیم بخش بینالمللی کی شروع شد و کی تمام شد.
در اینجا دستکم برای ثبت در تاریخ یادآوری میکنم که شانس دیدن چه فیلمهایی را روی پرده داشتیم:
به ترتیب اهمیت (برای من):
– قاتل تزار
– هلن
– دولاتوف
– دلبستگی
– آگا
– ترانه گرانیتی
– قدم زدن در خیابانهای مسکو
– کوهستان جادویی
و بسیاری فیلمهای دیگر نظیر “انقلاب خاموش” و “عوامل انسانی” که به طور معمول نمیدیدیم. فیلمهایی که در ویترینهای بزرگ نظیر کن و ونیز نبودند و به لیستهای منتقدان جهانی هم راه نمییافتند ولی فیلمهای خیلی خوبی بودند.و امکان دیدن برخی فیلمهای ستایششدهی جشنوارههای بزرگ مثل “آدمکش”، “غروب” و “نور طبیعی” روز پرده.
و امکان دوباره دیدن نسخههای خوب از “استاکر”، “دروازه دوزخ”، “باد صبا” و دهها فیلم کلاسیک دیگر.
و امکان تماشای مستندهای درخشانی دربارهی توشیرو میفونه، فلینی، تارکوفسکی وغیره.
و البته امکان معاشرت و گفتوگو با فیلمسازان خارجی و منتقدان و علاقهمندان در فضایی دلپذیر و آرام و محترمانه.
سهم اصلی را در این رویداد میرکریمی و عسگرپور و کامیار محسنین و امیر اسفندیاری و شادمهر راستین (و در دورههای اول) علیرضا شجاعنوری داشتند. تلاشی که دستآخر منجر شد به کسب رتبه “آ” در میان جشنوارههای بینالمللی.
بابت از دست رفتن این امکان متاسفم.
برچسبها: جشنواره جهانی فجر, مجید اسلامی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- ارتفاع پست/ نگاهی به فیلم «کوهستان جادویی»
- کارگاه سازنده «روز هشتم» در جشنواره جهانی فجر برگزار میشود
- فیلم تحسینشده جشنواره ونیز راهی فجر جهانی میشود
- ۳۱۲ فیلم ایرانی متقاضی حضور در سیوهشتمین جشنواره جهانی فجر
- آغاز ثبتنام باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فجر
- بازار جشنواره جهانی فجر چگونه برگزار میشود؟
- گفتوگو با دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر/ میرکریمی: اهل ناتمام رها کردن کاری نیستم
- فیلم های بخش «جلوهگاه شرق» جشنوارهی جهانی فجر معرفی شدند
- معرفی سه اثر دیگر جشنواره جهانی فیلم فجر
- ارائه تکنولوژیهای فنی سینما در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قصرشیرین» برای اعضای باشگاه جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد/ خوشامدگویی نگار جواهریان
- تابناک :نامه نگاریها علیه جشنواره جهانی ، نه از سر خیرخواهی که از باب تسویه حساب است
- گزارش تصویری از ششمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





