سینماسینما، تبسم کشاورز: محمدحسین قاسمی تهیهکننده «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، با این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، بهرام رادان، گلاره عباسی، مهران احمدی و گیتی معینی حضور دارند، «ابلق» ماجرای زندگی زنی که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی میکند، را روایت میکند.
این فیلم امروز سهشنبه ۱۴ بهمنماه در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه و عوامل فیلم اکران شد.
با محمدحسین قاسمی، تهیهکننده سینما درباره فیلم گفتوگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه میخوانید:
فیلم سینمایی «ابلق» یک موضوع تلخ را در جغرافیایی متفاوت روایت میکند لطفا کمی درخصوص ایده این فیلم و تولیدش توضیح دهید؟
در این فیلم تلاش کردیم تا از جامعه خودمان دور نباشیم. بین مردم خودمان زیست کنیم. ما در تمامی فضاهای عمومی که همه مردم در آن هستند حضور داریم از همان بازاری که آنها از آن خرید میکنند ما هم خرید میکنیم. همان مشکلاتی که مردم دارند ما هم آنها را با تمام وجود درک میکنیم. به همین علت هر ایده و دغدغهای که مطرح میشود، از دل خود این مردم و جامعه گرفته میشود. بنابراین سعی میکنیم که ایده و دغدغهای را مطرح کنیم که به درد این جامعه هم بخورد. آثار قبلی ما هم همین ویژگیها را داشتند. مثلا اگر ما در مورد یک مادر چشم انتظار صحبت میکردیم آن زمان دغدغه ما مادران بودند، یا اگر در مورد تکفیریها یا تندروی دینی در شبی که ماه کامل شد صحبت کردیم باز دغدغه را در نظر گرفتیم. یا مثلا در فیلم نفس به این دلیل که ما خودمان قربانی جنگ هستیم دغدغه خودمان بود و فکر کردیم که مطرح کردنش ارزشمند است. در مورد فیلم ابلق هم همینطور بود ما در جامعه خودمان این معضل و مشکل را دیدیم و درک کردیم. به همین خاطر صلاح دانستیم به آن بپردازیم. این امید هر هنرمندی است که هنرش تاثیر اجتماعی داشته باشد. ما هم امیدواریم که این فیلم مورد توجه قرار بگیرد و تاثیر اجتماعی خوبی داشته باشد. به نظرم فیلم ابلق فقط به مرز و بوم ما ختم نمیشود و به نوعی جهان شمول است. از آنجایی که من و همسرم از سینمای مستند آمدهایم یکی از جذابیتهای سینمای مستند برای من و همسرم تجربه فرهنگها، قومیتها، زیستبومها و اقلیتهاست. بنابراین سعی کردیم که این تجربه را در آثار داستانیمان هم از دست ندهیم.
در این فیلم نشان داده میشود که مصلحت عمومی و جمع بیشتر از مصلحت فرد اهمیت دارد، نگاه شما به قضیه چیست؟ آیا جامعه ما هم در چنین وضعیتی قرار دارد؟
فیلم ابلق مستقیما راهکار و راه حلی را پیشنهاد نمیکند بلکه سعی دارد تا بیشتر مشکل و معضل را بررسی کند. حرفی که این فیلم میزند این است که اگر زمانی مصلحتی هم مطرح شد حواسمان باشد که این مسکن موقت است. این معضل به عدد و قدرت بیشتر در جامعه وجود دارد. قطعا انتخاب نهایی نمیتواند انتخاب مصلحت باشد. به این معنی که از بین بردن این مشکل و حل آن باید برای ما در اولویت باشد.
کلمه ابلق در لغت به حیوانی اطلاق میشود که دارای دو رنگ سیاه و سفید است. آیا این برداشتی درست است که شما قصد داشتید در ابلق، روایتی از تضاد و تناقض و دو رنگی را به تصویر بکشید؟
به یک شکلی بله. شاید در مورد آدمهایی که تصمیمهایشان براساس موقعیتها، متفاوت میشود و در عموم به یک شکل و در خلوت به یک شکل دیگر ظاهر میشوند میتواند تعبیر و برداشت درستی باشد.
چقدر امیدوار هستید تا خاطره خوب شبی که ماه کامل شد را در فیلم ابلق دوباره تکرار کنید. در آن فیلم، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا، توانستند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره را به خانه ببرند. شما دوباره از همان ترکیب موفق استفاده کردید تا دوباره در ابلق آنها را کنار هم ببینیم…
چیزی که از آن مطمئن هستم این است که همه عوامل و خانواده فیلم ابلق تلاش خودشان را کردند که به بهترین شکل این اثر ساخته شود. هیچ کوتاهی رخ نداده است. یعنی هر چه هست تمام توان ماست. دوست دارم از تمامی زحمات بچهها و عوامل گروه نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم و به آنها بگویم که بقیه قضیه دیگر دست ما نیست. از اینجا به بعد به نظر و سلیقه داوران محترم ربط دارد.
بهرام رادان هم به ترکیب شما اضافه شده تا گیشه پرفروشی را برای فیلم ابلق در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم؟ همکاری با او چطور بود؟
ما سعی کردیم ترکیبی از ستارهها و بازیگران خیلی خوب تئاتر را در این فیلم داشته باشیم. براساس اینکه فیلم مورد استقبال مخاطبین و منتقدین هم واقع شده یکی از ویژگیهای مثبت که مطرح کردند بازی هنرپیشههای این اثر بوده است که سعی داشتیم از هر دو طیف باشند. میدانم برای همسرم آن چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که کدام نقش را کدام شخص و کدام بازیگر میتواند به درستی ایفا کند. حالا شاید در این فیلم ستارههایی که در بین مردم مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند جزو شخصیتهایی بودند که انتخاب کردیم.
لطفا کمی در مورد تامین سرمایه فیلم برایمان توضیح دهید؟
من به همراه آقایان صابری، کیا، صالحی چند سرمایهگذار بخش خصوصی هستیم. که برای این فیلم سینمایی هزینه کردیم. آثار خانم آبیار نسبت به آثار مشابه فیلمسازان و همکاران دیگر یک مقدار کم هزینهتر است. آن هم به دلیل لطف و همکاری است که عوامل نسبت به آثار خانم آبیار دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- انتقاد تهیهکننده سینما از ساترا/ محمدحسین قاسمی: از ممنوعیت ویدئو عبرت بگیرید!
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد