سینماسینما، تبسم کشاورز: محمدحسین قاسمی تهیهکننده «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، با این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، بهرام رادان، گلاره عباسی، مهران احمدی و گیتی معینی حضور دارند، «ابلق» ماجرای زندگی زنی که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی میکند، را روایت میکند.
این فیلم امروز سهشنبه ۱۴ بهمنماه در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه و عوامل فیلم اکران شد.
با محمدحسین قاسمی، تهیهکننده سینما درباره فیلم گفتوگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه میخوانید:
فیلم سینمایی «ابلق» یک موضوع تلخ را در جغرافیایی متفاوت روایت میکند لطفا کمی درخصوص ایده این فیلم و تولیدش توضیح دهید؟
در این فیلم تلاش کردیم تا از جامعه خودمان دور نباشیم. بین مردم خودمان زیست کنیم. ما در تمامی فضاهای عمومی که همه مردم در آن هستند حضور داریم از همان بازاری که آنها از آن خرید میکنند ما هم خرید میکنیم. همان مشکلاتی که مردم دارند ما هم آنها را با تمام وجود درک میکنیم. به همین علت هر ایده و دغدغهای که مطرح میشود، از دل خود این مردم و جامعه گرفته میشود. بنابراین سعی میکنیم که ایده و دغدغهای را مطرح کنیم که به درد این جامعه هم بخورد. آثار قبلی ما هم همین ویژگیها را داشتند. مثلا اگر ما در مورد یک مادر چشم انتظار صحبت میکردیم آن زمان دغدغه ما مادران بودند، یا اگر در مورد تکفیریها یا تندروی دینی در شبی که ماه کامل شد صحبت کردیم باز دغدغه را در نظر گرفتیم. یا مثلا در فیلم نفس به این دلیل که ما خودمان قربانی جنگ هستیم دغدغه خودمان بود و فکر کردیم که مطرح کردنش ارزشمند است. در مورد فیلم ابلق هم همینطور بود ما در جامعه خودمان این معضل و مشکل را دیدیم و درک کردیم. به همین خاطر صلاح دانستیم به آن بپردازیم. این امید هر هنرمندی است که هنرش تاثیر اجتماعی داشته باشد. ما هم امیدواریم که این فیلم مورد توجه قرار بگیرد و تاثیر اجتماعی خوبی داشته باشد. به نظرم فیلم ابلق فقط به مرز و بوم ما ختم نمیشود و به نوعی جهان شمول است. از آنجایی که من و همسرم از سینمای مستند آمدهایم یکی از جذابیتهای سینمای مستند برای من و همسرم تجربه فرهنگها، قومیتها، زیستبومها و اقلیتهاست. بنابراین سعی کردیم که این تجربه را در آثار داستانیمان هم از دست ندهیم.
در این فیلم نشان داده میشود که مصلحت عمومی و جمع بیشتر از مصلحت فرد اهمیت دارد، نگاه شما به قضیه چیست؟ آیا جامعه ما هم در چنین وضعیتی قرار دارد؟
فیلم ابلق مستقیما راهکار و راه حلی را پیشنهاد نمیکند بلکه سعی دارد تا بیشتر مشکل و معضل را بررسی کند. حرفی که این فیلم میزند این است که اگر زمانی مصلحتی هم مطرح شد حواسمان باشد که این مسکن موقت است. این معضل به عدد و قدرت بیشتر در جامعه وجود دارد. قطعا انتخاب نهایی نمیتواند انتخاب مصلحت باشد. به این معنی که از بین بردن این مشکل و حل آن باید برای ما در اولویت باشد.
کلمه ابلق در لغت به حیوانی اطلاق میشود که دارای دو رنگ سیاه و سفید است. آیا این برداشتی درست است که شما قصد داشتید در ابلق، روایتی از تضاد و تناقض و دو رنگی را به تصویر بکشید؟
به یک شکلی بله. شاید در مورد آدمهایی که تصمیمهایشان براساس موقعیتها، متفاوت میشود و در عموم به یک شکل و در خلوت به یک شکل دیگر ظاهر میشوند میتواند تعبیر و برداشت درستی باشد.
چقدر امیدوار هستید تا خاطره خوب شبی که ماه کامل شد را در فیلم ابلق دوباره تکرار کنید. در آن فیلم، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا، توانستند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره را به خانه ببرند. شما دوباره از همان ترکیب موفق استفاده کردید تا دوباره در ابلق آنها را کنار هم ببینیم…
چیزی که از آن مطمئن هستم این است که همه عوامل و خانواده فیلم ابلق تلاش خودشان را کردند که به بهترین شکل این اثر ساخته شود. هیچ کوتاهی رخ نداده است. یعنی هر چه هست تمام توان ماست. دوست دارم از تمامی زحمات بچهها و عوامل گروه نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم و به آنها بگویم که بقیه قضیه دیگر دست ما نیست. از اینجا به بعد به نظر و سلیقه داوران محترم ربط دارد.
بهرام رادان هم به ترکیب شما اضافه شده تا گیشه پرفروشی را برای فیلم ابلق در سال ۱۴۰۰ شاهد باشیم؟ همکاری با او چطور بود؟
ما سعی کردیم ترکیبی از ستارهها و بازیگران خیلی خوب تئاتر را در این فیلم داشته باشیم. براساس اینکه فیلم مورد استقبال مخاطبین و منتقدین هم واقع شده یکی از ویژگیهای مثبت که مطرح کردند بازی هنرپیشههای این اثر بوده است که سعی داشتیم از هر دو طیف باشند. میدانم برای همسرم آن چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که کدام نقش را کدام شخص و کدام بازیگر میتواند به درستی ایفا کند. حالا شاید در این فیلم ستارههایی که در بین مردم مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند جزو شخصیتهایی بودند که انتخاب کردیم.
لطفا کمی در مورد تامین سرمایه فیلم برایمان توضیح دهید؟
من به همراه آقایان صابری، کیا، صالحی چند سرمایهگذار بخش خصوصی هستیم. که برای این فیلم سینمایی هزینه کردیم. آثار خانم آبیار نسبت به آثار مشابه فیلمسازان و همکاران دیگر یک مقدار کم هزینهتر است. آن هم به دلیل لطف و همکاری است که عوامل نسبت به آثار خانم آبیار دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- انتقاد تهیهکننده سینما از ساترا/ محمدحسین قاسمی: از ممنوعیت ویدئو عبرت بگیرید!
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض