محمدعلی سجادی که در روزهای قرنطینه فعال بوده و آثاری از رمان گرفته تا نقاشی را خلق کرده است، میگوید: اوضاع امروز حوزه فرهنگ به گونهای است که اگر پشتوانهای نداشته باشی باید در انزوا بمانی و انگار در جنگلی هستیم که هر کسی به فکر خویش است.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان سینما که قرار است فیلم «طلاقم بده بخاطر گربهها»یش از فردا ۲۹ تیر و در ادامه اکران پیش از عید نوروز در گروه هنر و تجربه روی پرده رود، از اوضاع و احوال این روزهای خود گفت: خوشبختانه حالم خوب است و فعلا همین که سلامت باشیم بهترین خبر است. با این حال بیکار هم نیستم و اصلا اجازه نمیدهم به خودم که بیکار بمانم. گرچه در سینما نمیدانم چرا همیشه دستهایی بوده که مرا به گوشهای براند ولی من سعی میکنم کار خود را بکنم. از همان روزهایی که کرونا شیوع پیدا کرد و در خانه بودم نقاشیهایی کشیدم با عنوان «ما و کرونا»که تقریبا ۴۰ تابلو شده و سه ماهی هم هست که مشغول نوشتن یک رمان با همین مضمون و حال و احوال این روزها هستم.
او درباره شروع دوباره اکران فیلم «طلاقم بده بخاطر گربهها» و اینکه چرا اکران آنلاین را با توجه به شرایط انتخاب نکرده است، توضیح داد: طبیعتاً برای من پرده سینما همیشه ارجح بوده، بدون اینکه بخواهم امکانات دیگر یا دگردیسیهای تکنولوژی که بر حسب ضرورت و زیست آدمی به وجود آمده را نفی کنم. البته با شرایطی که پیش آمده سینماها در یک وضعیت متفاوت قرار گرفتهاند هرچند قبلاً هم در معرض انواع و اقسام مشکلات و اتفاقات از جمله قاچاق فیلم، ماهواره و حمایت نشدن از طرف تلویزیون بود و الان دچار مشکلات تازهتری شده است، به همین دلیل قبول دارم که به نظر میرسد در این اوضاع اکران آنلاین بهتر باشد ولی درباره این فیلم چون از قبل اکران شده بود به همان شیوه فعلا ادامه پیدا میکند.
سجای درباره دیگر فیلمش یعنی «سودابه» که آماده اکران است گفت: قرار بود این فیلم سال گذشته در فصل پاییز اکران شود ولی با مشکلات و حاشیههای آن روزها روبرو شد و میدانیم فیلمهایی که آن زمان روی پرده رفتند تقریبا نابود شدند. ما هم برهمین اساس از اکران «سودابه» در آن مقطع صرف نظر کردیم و با وضعیت فعلی هم بلاتکلیف است. درباره اکران آنلاین اگرچه اطلاعات دقیقی ندارم اما به عنوان کسی که از بیرون به ماجرا نگاه میکند فکر میکنم در این شیوه که قطعا ویژگیهای پرده سینما را ندارد، فیلم فقط اکران میشود که حتما مشکلات خاص خود را هم دارد مثل انحصاری که در آن به وجود آمده و به لحاظ اقتصادی هم برتری چندانی نمیبینم؛ مخصوصا وقتی بدانیم مثل همیشه کسانی هستند که سالن و سرمایه دارند، امکانات دولتی هم دارند و آن وقت اگر فیلمی را اکران آنلاین هم کنند شرایط به نفعشان خواهد بود ولی کسانی مثل من که هیچ پشتوانه حمایتی ندارند در این شرایط وضع قابل قبولی به دست نمیآورند.
کارگردان فیلمهای «شیفته» و «جنایت» افزود: به طور کلی وقتی وضعیت اکران را رصد میکنیم به نظر میرسد در یک وضعیت شبه تراژیک هستیم و اکران شدن یک فیلم تلاشی است که به ناچار اتفاق میافتد.
این فیلمنامهنویس و نقاش که فیلم «سمپاشی» را هم به تهیهکنندگی خودش تقریبا آماده اکران دارد، گفت: برای اکران فعلا منتظر هستیم تا ببینیم شرایط چطور پیش میرود ولی مشکل اساسی این است که وقتی کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته به نظر میآید عاقلانه نباشد فیلمی را اکران کنیم، مگر اینکه ناچار باشیم گرچه الان دو سال از ساخت «سودابه» میگذرد و این معطل ماندن آزاردهنده است.
سجادی در پایان تاکید کرد: به هر حال میدانم جامعه آنقدر نگران نیازهای اولیه خود است که به سینما و تئاتر و کتاب توجهی ندارد، گرچه برخلاف شعارهایی که در دولتها داده میشود همیشه تنها چیزی که ارزشی نداشته، فرهنگ بوده است. ما همیشه در این حوزه باید کمک حال باشیم ولی آیا در این روز ها به این فکر میشود که اهالی سینما باید چطور زندگی کنند؟ انگار در جنگلی هستیم که هر کس به فکر کارهای خویش است و این بسیار غمانگیزاست هرچند برای من تازگی ندارد چون با وجود اتفاقهای خوب و مثبتی که برایم رخ داده، حمایت نشدنها را هم فراموش نکردهام.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد «سودابه» در فرهنگسرای اندیشه
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- فیلمبرداری «شاه ماهی» پایان یافت
- معماگونه و رازآمیز/ نگاهی به «طلاقم بده به خاطر گربهها»
- قسمت پنجم مستند «پاژ» محمدعلی سجادی ساخته شد/ جای خالی شاهنامه در سینما و تلویزیون
- گفتوگو با کارگردان «طلاقم بده به خاطر گربه ها»/ فیلم تصویر یک اسکیزوفرنی حاد است
- لبه تیز توهم و تاریکی!/ نگاهی به فیلم «طلاقم بده به خاطر گربهها»
- اکران «طلاقم بده به خاطر گربهها» در گروه «هنر و تجربه»
- آخرین وضعیت فیلم «سمپاشی» محمد علی سجادی/ «سودابه» در راه اکران پاییز
- نخستین نمایش فیلمی درباره کیارستمی در کانون فیلم خانه سینما
- محمدعلی سجادی: «طلاقم بده به خاطر گربه ها» را به فجر فرستادم
- روایت محمد علی سجادی از دورانی که او را سلمان رشدی وطنی خواندند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





