محمدعلی سجادی از فیلم سینمایی “طلاقم بده به خاطر گربهها” و نمایش “بوف نه چندان کور” گفت.
به گزارش سینماسینما، محمدعلی سجادی کارگردان که این روزها فیلم جدیدش مراحل فنی را سپری میکند، این روزها مشغول آماده کردن یک اثر نمایشی است که بهزودی در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه میرود.
این کارگردان نامآشنا در گفتوگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره آخرین وضعیت فیلم “طلاقم بده به خاطر گربهها ” گفت: فیلم مراحل فنی خود را طی میکند و در مرحله صداگذاری توسط محمد موسوی نژاد است و موسیقی آن نیز در حال ساخت است.
کارگردان فیلم “تردست ” درباره داستان و چگونگی شکلگیری ایده این فیلم بیان کرد: این فیلم برداشتی است از یک داستان واقعی که سال ۸۳ در دادگاهی در کرج مطرح شد، داستان درباره زوج جوانی بود که میخواهند از هم طلاق بگیرند به خاطر گربهها. زمانی که این خبر را شنیدم روی آن کارکردم و فیلمنامه آن پس از یک دوره تحقیق و پژوهش در اواخر دهه ۸۰ نوشته شد.
وی ادامه داد: فیلم در ادامه روند کارهایم در طی این سالها پیش میرود. پیشازاین نمایشگاهی با نام “زن، انار، گربه” را برگزار کرده بودم که این فیلمنامه و یک رمان از دل این نمایشگاه نقاشی درآمد. سعی کردم نگرش تازهای به موضوعات داشته باشم و موضوع این فیلم نیز در تداوم آثار قبلیام در حوزههای مختلف است، اما خوانشهای تازهتری دارد و در نهایت سادگی و صداقت کارشده است.
سجادی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم را برای حضور در جشنواره فیلم فجر معرفی خواهد کرد یا خیر؟ بیان کرد: بله ولی باید دید دوستان در هیئت انتخاب جشنواره سی و ششم آیا اثر را انتخاب میکنند یا خیر. من فیلم را ساختم و بهطور طبیعی جزو محصولاتی است که باید در جشنواره حضورداشته باشد، اما تصمیم نهایی با من نیست. ضمن اینکه خیلی به این موضوعات فکر نمیکنم، من فیلم میسازم برای خود فیلم نه حضور در جشنوارهها.
کارگردان “شوریده” که این روزها سخت مشغول آمادهسازی گروهش برای به صحنه بردن نمایش “بوف نهچندان کور” است، درباره دلایل حضورش در عرصه تئاتر اظهار کرد: سینما و تئاتر علیرغم مقاومت در برابر همسویی آن ها، همزیستی زیاد و نقاط مشترک بسیاری دارند. متن نمایش بر اساس داستان “بوف کور” صادق هدایت نوشته شده است و سالها دوست داشتم آن را در سینما بسازم، ولی این امکان فراهم نشد و حس کردم متنی را که نوشتم به حوزه نمایش نزدیکتر است، آن زمان متن را کنار گذاشتم و شروع کردم به دوباره نوشتن و متنی دیگر نوشتم و زمانی که با دوستانم مطرح کردم تشویقم کردند که آن را در تئاتر به روی صحنه ببرم. من پیش از این “بازخوانی بوف کور در روشنا” را در قالب فیلمنامه نوشته بودم ولی به این نتیجه رسیدم که صحنهایتر است و بر صحنه تئاتر باید به تصویر کشیده شود. “بوف کور” یک متن ادبی است و باید ذات واژهها به امری دیداری تبدیل شوند.
سجادی افزود: همانطور که گفتم نمایش “بوف نهچندان کور” یک برداشت بسیار آزاد از “بوف کور” است تا در بخش دیداری و نمایشی به تصویر کشیده شود. از آنجایی که فیلم قبلی “تمرین برای اجرا” هم تقریباً در حوزه نمایش بود، این اتفاق شکل جدیتری به خود گرفت و امیدوارم بتوانم نوشتهها و ایدههایی را که مطمئن هستم، در سینما هرگز نمیتوانم به آنها شکل دهم، در تئاتر به روی صحنه ببرم.
وی عنوان کرد: دلبستگی شدید من به آثار هدایت و بهخصوص “بوف کور” موضوع اصلی این نمایش است و اتمسفر فیلمهایم در این نمایش دیده میشود.
کارگردان “مخمصه” در ادامه درباره روند تمرینات گروه و بازیگران “بوف نهچندان کور” نیز گفت: تمرینات خوب پیش میرود و دوستان با همدلی مشغول کار هستند و همهچیز طبق برنامه در حال پیش رفتن است و امیدوارم تا آخر خردادماه که باید به روی صحنه برویم مشکلی پیش نیاید. هر کار جمعی در این کشور، مثل آنچه در فیلم قبلیام نشان دادم، اصولاً سخت است و دشواریهایی دارد، اما امیدوارم که این کار را بتوانیم سر وقت برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر آماده کنیم. در این نمایش رحیم نوروزی، نازنین کریمی و الهام نامی در کنار مسعود کرامتی به ایفای نقش میپردازند.
سجادی در خصوص مشکلات اجرای تئاتر و اصلاحیههایی که ممکن است به این نمایش وارد شود، اظهار کرد: فکر نمیکنم در مرحله بازبینی با اصلاحیه مواجه شویم. دوستان در ایرانشهر صمیمانه با ما همکاری کردند و امیدوارم که اتفاقات خوبی رخ دهد. آنچه شرایط را برای تئاتریها سخت میکند، بیشتر چند اجرایی بودن است که گروهها را دچار مشکل میکند و واقعاً شرایط سختی است وگرنه باقی مراحل همان روال عادی خود رادارند.
این هنرمند در خاتمه درباره برپایی نمایشگاهی از آثار نقاشی خود نیز گفت: بهزودی نمایشگاهی از آثار قدیمم در شهر شیراز برپا خواهم کرد و بعد از اجرای نمایش، در فصل پاییز، نمایشگاهی از آثار جدیدم در تهران خواهم داشت.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- «سودابه» آنلاین اکران میشود
- نگاهی به مستند «حمید هما»/ آه از آن رفتگان بیبرگشت
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





