تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۱۴:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 68223
فیلم «ویولونیست» محمدعلی طالبی، با حضور علاقه‌مندان و کودکان کار شامگاه چهارشنبه در موزه سینما به نمایش درآمد.

به گزارش سینماسینما، صدوپنجاه‌ و چهارمین آیین دیدار گروه سینمایی هنروتجربه شامگاه چهارشنبه ۱۲ مهر با حضور جمع زیادی از کودکان کار و دیگر علاقه‌مندان سینما در شبی که باران تمام خیابان‌های اطراف موزه سینما را بند آورده بود به نمایش فیلم «ویولونیست» اختصاص داشت.

نادر مشایخی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، ایرج حسابی، شهرام علیدی، رضا سیدان (نایب رئیس شبکه شورای عالی انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها)، تعدادی از اعضای خیریه طپش و قلب سفید و بسیاری از کودکان و نوجوانان کار علاوه بر عوامل فیلم از مهمانان برنامه در این شب بودند.

در ابتدای مراسم، مسیح میرحسینی، بازیگر سینما و مشاور فرهنگی و هنری شبکه انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها ضمن خیر مقدم به مهمانان و خوشامدگویی به کودکان و نوجوانان کار گفت: «حضور این کودکان کار برنامه امشب را مزین کرده و بسیار پربرکت خواهد بود.»

میرحسینی در ادامه به کارنامه محمدعلی طالبی اشاره کرد: «ایشان یکی از بهترین کارگردانان ژانر کودک و نوجوان در ایران و خارج از ایران هستند که جوایز بسیاری را در جشنواره‌های بین‌المللی گرفته‌اند که همین فیلم «ویولونیست» هم هفته اخیر در جشنواره فوکوئوکا ژاپن جایزه بهترین فیلم مخاطب را گرفت. به طور قطع شما بسیاری از آثار آقای طالبی را دیده‌اید و مطمئن هستم که با فیلم «مدرسه موش‌ها»ی ایشان (که حدود ۳۲ سال پیش ساخته شد) و سریال «گل پامچال» خاطراتی دارید. اما آقای طالبی فیلم‌های دیگری هم داشته است که در سطح بین‌الملل درخشیده‌اند؛ مانند فیلم‌های «تو آزادی» و «چکمه» که جوایز بین‌المللی زیادی را گرفته‌اند. این جوایز آنقدر زیاد بوده است که آقای طالبی بخشی از این جوایز را به موزه سینما اهدا کرده‌اند.»

او اضافه کرد: «این کودکان که بچه‌های کار هستند با بچه‌های خیابانی متفاوتند. این ها همگی کار می‌کنند، زحمت می‌کشند و برخی از آن‌ها سرپرست خانواده هم هستند. در این میان خیریه‌ها نیز برای کم کردن مشکلات آن‌ها فعالیت می‌کنند. ما باید در مقابل این بچه‌ها سر تعظیم فرود آوریم.»

او در ادامه از محمدعلی طالبی (کارگردان)، لعیا پالیزبان (مدیر تولید)، کیانوش شهنازی (پسر ویولونیست نقش اول فیلم)، بهنام آقازاده (فیلم‌بردار) و آرش خزایی (تدوین‌گر) دعوت کرد که پیش از نمایش فیلم برای مخاطبان صحبت کنند.

محمدعلی طالبی، کارگردان فیلم پس از آمدن به بالای صحنه، پر بودن سالن را اتفاقی خوش توصیف کرد: «خوشحالم که آنقدر سالن پر شده است که برای ما جای نشستن نمانده است! همچنین از حضور بچه‌ها در این برنامه نیز خوشحال هستم. زمانی که فیلمی برای بچه‌ها درست می‌کنیم، بسیار لذت می‌برم که می‌بینم خود آن‌ها برای تماشای فیلم می‌آیند.»

او ادامه داد: «آقای کیانوش شهنازی، یک ویولونیست بسیار برجسته است که من با ایشان آشنا شدم و نقش اول در فیلم را بازی کرده است که در ادامه آن را خواهید دید. هم چنین در اینجا می‌خواهم آقای آرش خزایی تدوین‌گر فیلم، بهنام آقازاده فیلم‌بردار و لعیا پالیزبان را معرفی کنم و بگویم این فیلم توسط همین  چند نفر و با بودجه بسیار محدود ساخته شده است. در این فیلم از بودجه‌های میلیاردی خبری نبوده است و ما با امکانات بسیار کم به خیابان رفتیم، دست به دست هم دادیم و گفتیم فیلمی بسازیم که در آن زحمت نوجوانان و جوانانی مثل کیانوش که هنرمندند و در خیابان ها زحمت می‌کشند، دیده شود.»

طالبی در ادامه به نوجوانان فوتبالیستی که در سالن حاضر بودند اشاره کرد: «این‌ها همگی از کودکان و نوجوانان کار بودند که به همت NGOها و خیریه‌ها فوتبال بازی می کنند و من می‌خواهم فیلم بعدی‌ام را با آن‌ها بسازم.»این سخنان طالبی با تشویق حاضرین همراه شد.

این کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان در ادامه با گلایه از نگاهی که در جامعه به کودکان کار می‌شود، اظهار کرد: «می‌خواهم امشب یک نکته دیگر را هم بگویم، آن هم اینکه چندی پیش در تلویزیون سریالی پخش شد که در آن نشان داده شده بود که کودکان کار عضو باند هستند! این بسیار غم‌انگیز که تلویزیون ما درمورد این بچه‌ها این گونه صحبت می‌کند. هم‌چنین گاهی هم دیده‌ایم که این بچه‌ها را در خیابان دستگیر می‌کنند که آدم از این کار حیران می‌ماند. این بچه‌ها از ارزشمندترین انسان‌ها هستند. امشب می‌خواهم مساله دیگری را هم به کیانوش و دیگر بچه‌های حاضر در اینجا بگویم: من خودم هم کودک کار بوده‌ام. در خیابان شغل‌های مختلفی را تجربه کردم و چیزهای مختلفی را می‌فروختم. امروز من توانسته‌ام فیلم‌ساز شوم و این بچه‌ها هم در آینده می‌توانند موزیسین، فوتبالیست، فیلم‌ساز و… بشوند.» و باز هم تشویق طولانی حاضرین روبه‌رو شد.»

او اضافه کرد: «مهم نیست این کودکان کار چه ملیتی داشته باشند، چه ایرانی باشند چه افغانستانی، همگی انسان هستیم و دستگیری و اهانت به آن‌ها انسانی نیست! باز هم از همگی شما تشکر می‌کنم و امیدوارم از فیلم خوشتان بیاید. هم‌چنین از گروه سینمایی هنر و تجربه که بسیار به ما لطف کردند، تشکر می‌کنم. مخصوصا از آقای علم‌الهدی رئیس این گروه و آقای مزلقانی، که کار فوق العاده‌ای برای این سینما انجام داده‌اند و اجازه داده‌اند که این فیلم‌ها دیده شود بسیار متشکرم.»

در ادامه آرش خزایی، کیانوش شهنازی و بهنام آقازاده در سخنانی کوتاه، همکاری با محمدعلی طالبی را شانس بزرگی در زندگی‌شان توصیف کرده و از حاضران نیز تشکر کردند.

در پایان این برنامه دکتر رضا سیدان، نایب رئیس شبکه شورای عالی انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها روی صحنه آمد و لوح افتخاری را به کیانوش شهنازی، نوجوان ویولونیست اهدا کرد.

همچنین محمدعلی طالبی نیز شخصا هدیه‌ای به این پسر نوازنده تقدیم کرد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها