محمد تنابنده از نویسندگان مجموعه «نون.خ۲» که بخشی از طراحی موقعیتها و سیناپس اولیه فیلمنامه با همکاری او صورت گرفته است، درباره طراحی شوخیهای سریال توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، محمد تنابنده که در این فصل از مجموعه تلویزیونی «نون.خ» در نگارش سیناپس و طراحی فیلمنامه با امیر وفایی بهعنوان نویسنده اصلی فیلمنامه همکاری داشته است، درباره چگونگی پیوستن خود به گروه تولید این سریال گفت: سعید آقاخانی طرحی کلی برای فصل دوم داشت و از من خواست در پرداخت قصه و سیناپس کمک کنم.
وی درباره نوع این همکاری نیز توضیح داد: من به همراه سعید آقاخانی سیناپس و طراحی اولیه قسمتها را در میآوردیم و امیر وفایی که دیالوگنویس بینظیری است، دیالوگها را مینوشت و به فیلمنامه تبدیل میکرد. اولین چیزی که برای ما شرط بود این بود که در تمام سکانسها در وهله اول قصه را جلو ببریم و جایی وجود نداشته باشد که قصه درجا بزند.
بنایمان این بود در هر سکانس شوخی کنیم
نویسنده «نون.خ ۲» اضافه کرد: من و سعید آقاخانی درباره این قصهها گپ میزدیم و بنای مان بر این بود که در هر سکانس با یک موضوع شوخی کنیم. شوخیها هم به نوعی باشد که با هارمونی و فضای کار همخوانی داشته باشند.
تنابنده با اشاره به سکانسی که پس از پخش موردتوجه مخاطبان هم قرار گرفت، گفت: در جشن انار که قرار بود یک نفر را به عنوان باغبان نمونه انتخاب کنند ما با امیر وفایی فکر کردیم که چه کار کنیم که هم قصه جلو برود هم شوخیهای جالبی داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم که با جشنواره فیلم فجر شوخی کنیم و از طرفی هم سعی داریم در شوخیها حد و اندازه را نگه داریم و خوشبختانه وفایی این اندازه را در دیالوگنویسی به خوبی رعایت میکند.

بیشتر سراغ شوخی با اهالی هنر رفتیم
وی درباره اینکه چقدر نگران بودند که در «نون.خ» شوخیها برخورنده نباشد؟ بیان کرد: خیلی نگرانی بابت چنین مسألهای نداشتیم ولی سعی کردیم اندازه شوخی خیلی نباشد و برخورنده نباشد خوشبختانه امیر وفایی هم اندازه شوخیها را خیلی خوب میدانست.
این نویسنده همچنین درباره تلاش نسبت به نقد اجتماعی در قصه نیز اظهار کرد: ذات کمدی این است که در کنار اینکه قصه جلو میرود نقد هم داشته باشد البته ما سعی کردیم در نقد هم اندازه را نگه داریم و یکی از رویکردهایمان این بود که بیشتر با اهالی هنر شوخی کنیم چون حس کردیم ظرفیت اهالی هنر بالاتر است. البته این روزها فضای نقد خیلی بهتر شده است و ظرفیتها بالاتر رفته است.
سعید آقاخانی روی متن وسواس داشت
وی که برادر محسن تنابنده است و پیش از این نگارش فیلمنامه سریالهای «قرعه» و «خونه یکی» را بر عهده داشته است، درباره همکاری در «نون.خ» یادآور شد: تمام قصهها و طراحیهایی که من انجام میدادم در مرحله بعد با امیر وفایی و سعید آقاخانی چک میشد. آقاخانی خودش فیملنامهنویس درجه یکی است و به شکل عجیبی روی متن وسواس دارد. زمانی که که من موقعیتها را طراحی میکردم، اگر لحظهای درنمیآمد همان جا میگفت.
این نویسنده درباره حساسیتهای آقاخانی نیز اظهار کرد: او خودش هم کرد است و به مسائل اشراف داشت و مهمترین چیز برایش این بود که شوخیها برخورنده نباشد و به کردها احترام گذاشته شود.
تنابنده درباره طراحی کاراکترهای متنوع در این سریال نیز توضیح داد: ما فکر کردیم باید یک قصه اجتماعی و انسانی داشته باشیم و میخواستیم شخصیتها واقعی و رئال باشند و آدمهایی باشند که دور و بر خود میبینیم. به طور مثال نوری آدمی است که دوست داریم چنین شخصیتی را ببینیم، او خانوادهدوست است و رابطهاش با دخترانش شیرین است. از طرفی هم مردم روستا در تمام مشکلات سراغ او میآیند.

کاهش اغراق شخصیت مهیار با انگیزه ازدواج
وی در واکنش به اینکه برخی از شخصیتها مثل «مهیار» در فصل قبل اغراقهایی داشتند که موردانتقاد هم قرار گرفت و در این فصل شدت اغراقهای آن کاهش داشته است، گفت: آقاخانی چون خودش بازیگر درجه یکی است، سر صحنه هر بازیگری که کمی بازیهایش غلو شده میشد، جلوی آن را میگرفت. برای مهیار هم انگیزهای مثل ازدواج گذاشتیم و او همانطور که در سریال تکرار میکند، میخواهد روی پای خود بایستد و طبیعتاً باید جدیتر میشد و برای همین بازیهایش هم کمی نسبت به فصل قبل متفاوت شده است.
تنابنده در پایان درباره اینکه چقدر ممکن است نام و کارش با محسن تنابنده برادرش مقایسه شود، گفت: برای من خیلی طبیعی است که این مقایسهها صورت بگیرد و خدا را شکر که او موفق است با این حال من از همان ابتدا تصمیم گرفتم که به طور آکادمیک در حوزه هنر فعالیت داشته باشم. پیش از این هم کار تئاتر و نمایشنامهنویسی انجام دادهام.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- جایزه بهترین فیلم جشنواره کانادایی به «شیرجه» رسید
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- تهیهکننده سریال خبر داد: ساخت «نون خ ۴» قطعی است/ احتمال آغاز فیلمبرداری در اواسط تابستان
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





