محمد تنابنده از نویسندگان مجموعه «نون.خ۲» که بخشی از طراحی موقعیتها و سیناپس اولیه فیلمنامه با همکاری او صورت گرفته است، درباره طراحی شوخیهای سریال توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، محمد تنابنده که در این فصل از مجموعه تلویزیونی «نون.خ» در نگارش سیناپس و طراحی فیلمنامه با امیر وفایی بهعنوان نویسنده اصلی فیلمنامه همکاری داشته است، درباره چگونگی پیوستن خود به گروه تولید این سریال گفت: سعید آقاخانی طرحی کلی برای فصل دوم داشت و از من خواست در پرداخت قصه و سیناپس کمک کنم.
وی درباره نوع این همکاری نیز توضیح داد: من به همراه سعید آقاخانی سیناپس و طراحی اولیه قسمتها را در میآوردیم و امیر وفایی که دیالوگنویس بینظیری است، دیالوگها را مینوشت و به فیلمنامه تبدیل میکرد. اولین چیزی که برای ما شرط بود این بود که در تمام سکانسها در وهله اول قصه را جلو ببریم و جایی وجود نداشته باشد که قصه درجا بزند.
بنایمان این بود در هر سکانس شوخی کنیم
نویسنده «نون.خ ۲» اضافه کرد: من و سعید آقاخانی درباره این قصهها گپ میزدیم و بنای مان بر این بود که در هر سکانس با یک موضوع شوخی کنیم. شوخیها هم به نوعی باشد که با هارمونی و فضای کار همخوانی داشته باشند.
تنابنده با اشاره به سکانسی که پس از پخش موردتوجه مخاطبان هم قرار گرفت، گفت: در جشن انار که قرار بود یک نفر را به عنوان باغبان نمونه انتخاب کنند ما با امیر وفایی فکر کردیم که چه کار کنیم که هم قصه جلو برود هم شوخیهای جالبی داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم که با جشنواره فیلم فجر شوخی کنیم و از طرفی هم سعی داریم در شوخیها حد و اندازه را نگه داریم و خوشبختانه وفایی این اندازه را در دیالوگنویسی به خوبی رعایت میکند.
بیشتر سراغ شوخی با اهالی هنر رفتیم
وی درباره اینکه چقدر نگران بودند که در «نون.خ» شوخیها برخورنده نباشد؟ بیان کرد: خیلی نگرانی بابت چنین مسألهای نداشتیم ولی سعی کردیم اندازه شوخی خیلی نباشد و برخورنده نباشد خوشبختانه امیر وفایی هم اندازه شوخیها را خیلی خوب میدانست.
این نویسنده همچنین درباره تلاش نسبت به نقد اجتماعی در قصه نیز اظهار کرد: ذات کمدی این است که در کنار اینکه قصه جلو میرود نقد هم داشته باشد البته ما سعی کردیم در نقد هم اندازه را نگه داریم و یکی از رویکردهایمان این بود که بیشتر با اهالی هنر شوخی کنیم چون حس کردیم ظرفیت اهالی هنر بالاتر است. البته این روزها فضای نقد خیلی بهتر شده است و ظرفیتها بالاتر رفته است.
سعید آقاخانی روی متن وسواس داشت
وی که برادر محسن تنابنده است و پیش از این نگارش فیلمنامه سریالهای «قرعه» و «خونه یکی» را بر عهده داشته است، درباره همکاری در «نون.خ» یادآور شد: تمام قصهها و طراحیهایی که من انجام میدادم در مرحله بعد با امیر وفایی و سعید آقاخانی چک میشد. آقاخانی خودش فیملنامهنویس درجه یکی است و به شکل عجیبی روی متن وسواس دارد. زمانی که که من موقعیتها را طراحی میکردم، اگر لحظهای درنمیآمد همان جا میگفت.
این نویسنده درباره حساسیتهای آقاخانی نیز اظهار کرد: او خودش هم کرد است و به مسائل اشراف داشت و مهمترین چیز برایش این بود که شوخیها برخورنده نباشد و به کردها احترام گذاشته شود.
تنابنده درباره طراحی کاراکترهای متنوع در این سریال نیز توضیح داد: ما فکر کردیم باید یک قصه اجتماعی و انسانی داشته باشیم و میخواستیم شخصیتها واقعی و رئال باشند و آدمهایی باشند که دور و بر خود میبینیم. به طور مثال نوری آدمی است که دوست داریم چنین شخصیتی را ببینیم، او خانوادهدوست است و رابطهاش با دخترانش شیرین است. از طرفی هم مردم روستا در تمام مشکلات سراغ او میآیند.
کاهش اغراق شخصیت مهیار با انگیزه ازدواج
وی در واکنش به اینکه برخی از شخصیتها مثل «مهیار» در فصل قبل اغراقهایی داشتند که موردانتقاد هم قرار گرفت و در این فصل شدت اغراقهای آن کاهش داشته است، گفت: آقاخانی چون خودش بازیگر درجه یکی است، سر صحنه هر بازیگری که کمی بازیهایش غلو شده میشد، جلوی آن را میگرفت. برای مهیار هم انگیزهای مثل ازدواج گذاشتیم و او همانطور که در سریال تکرار میکند، میخواهد روی پای خود بایستد و طبیعتاً باید جدیتر میشد و برای همین بازیهایش هم کمی نسبت به فصل قبل متفاوت شده است.
تنابنده در پایان درباره اینکه چقدر ممکن است نام و کارش با محسن تنابنده برادرش مقایسه شود، گفت: برای من خیلی طبیعی است که این مقایسهها صورت بگیرد و خدا را شکر که او موفق است با این حال من از همان ابتدا تصمیم گرفتم که به طور آکادمیک در حوزه هنر فعالیت داشته باشم. پیش از این هم کار تئاتر و نمایشنامهنویسی انجام دادهام.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- تهیهکننده سریال خبر داد: ساخت «نون خ ۴» قطعی است/ احتمال آغاز فیلمبرداری در اواسط تابستان
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- سعید آقاخانی: گاهی کار کردن با افراد حرفهای ناامیدکننده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند