محمد تنابنده از نویسندگان مجموعه «نون.خ۲» که بخشی از طراحی موقعیتها و سیناپس اولیه فیلمنامه با همکاری او صورت گرفته است، درباره طراحی شوخیهای سریال توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، محمد تنابنده که در این فصل از مجموعه تلویزیونی «نون.خ» در نگارش سیناپس و طراحی فیلمنامه با امیر وفایی بهعنوان نویسنده اصلی فیلمنامه همکاری داشته است، درباره چگونگی پیوستن خود به گروه تولید این سریال گفت: سعید آقاخانی طرحی کلی برای فصل دوم داشت و از من خواست در پرداخت قصه و سیناپس کمک کنم.
وی درباره نوع این همکاری نیز توضیح داد: من به همراه سعید آقاخانی سیناپس و طراحی اولیه قسمتها را در میآوردیم و امیر وفایی که دیالوگنویس بینظیری است، دیالوگها را مینوشت و به فیلمنامه تبدیل میکرد. اولین چیزی که برای ما شرط بود این بود که در تمام سکانسها در وهله اول قصه را جلو ببریم و جایی وجود نداشته باشد که قصه درجا بزند.
بنایمان این بود در هر سکانس شوخی کنیم
نویسنده «نون.خ ۲» اضافه کرد: من و سعید آقاخانی درباره این قصهها گپ میزدیم و بنای مان بر این بود که در هر سکانس با یک موضوع شوخی کنیم. شوخیها هم به نوعی باشد که با هارمونی و فضای کار همخوانی داشته باشند.
تنابنده با اشاره به سکانسی که پس از پخش موردتوجه مخاطبان هم قرار گرفت، گفت: در جشن انار که قرار بود یک نفر را به عنوان باغبان نمونه انتخاب کنند ما با امیر وفایی فکر کردیم که چه کار کنیم که هم قصه جلو برود هم شوخیهای جالبی داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم که با جشنواره فیلم فجر شوخی کنیم و از طرفی هم سعی داریم در شوخیها حد و اندازه را نگه داریم و خوشبختانه وفایی این اندازه را در دیالوگنویسی به خوبی رعایت میکند.
بیشتر سراغ شوخی با اهالی هنر رفتیم
وی درباره اینکه چقدر نگران بودند که در «نون.خ» شوخیها برخورنده نباشد؟ بیان کرد: خیلی نگرانی بابت چنین مسألهای نداشتیم ولی سعی کردیم اندازه شوخی خیلی نباشد و برخورنده نباشد خوشبختانه امیر وفایی هم اندازه شوخیها را خیلی خوب میدانست.
این نویسنده همچنین درباره تلاش نسبت به نقد اجتماعی در قصه نیز اظهار کرد: ذات کمدی این است که در کنار اینکه قصه جلو میرود نقد هم داشته باشد البته ما سعی کردیم در نقد هم اندازه را نگه داریم و یکی از رویکردهایمان این بود که بیشتر با اهالی هنر شوخی کنیم چون حس کردیم ظرفیت اهالی هنر بالاتر است. البته این روزها فضای نقد خیلی بهتر شده است و ظرفیتها بالاتر رفته است.
سعید آقاخانی روی متن وسواس داشت
وی که برادر محسن تنابنده است و پیش از این نگارش فیلمنامه سریالهای «قرعه» و «خونه یکی» را بر عهده داشته است، درباره همکاری در «نون.خ» یادآور شد: تمام قصهها و طراحیهایی که من انجام میدادم در مرحله بعد با امیر وفایی و سعید آقاخانی چک میشد. آقاخانی خودش فیملنامهنویس درجه یکی است و به شکل عجیبی روی متن وسواس دارد. زمانی که که من موقعیتها را طراحی میکردم، اگر لحظهای درنمیآمد همان جا میگفت.
این نویسنده درباره حساسیتهای آقاخانی نیز اظهار کرد: او خودش هم کرد است و به مسائل اشراف داشت و مهمترین چیز برایش این بود که شوخیها برخورنده نباشد و به کردها احترام گذاشته شود.
تنابنده درباره طراحی کاراکترهای متنوع در این سریال نیز توضیح داد: ما فکر کردیم باید یک قصه اجتماعی و انسانی داشته باشیم و میخواستیم شخصیتها واقعی و رئال باشند و آدمهایی باشند که دور و بر خود میبینیم. به طور مثال نوری آدمی است که دوست داریم چنین شخصیتی را ببینیم، او خانوادهدوست است و رابطهاش با دخترانش شیرین است. از طرفی هم مردم روستا در تمام مشکلات سراغ او میآیند.
کاهش اغراق شخصیت مهیار با انگیزه ازدواج
وی در واکنش به اینکه برخی از شخصیتها مثل «مهیار» در فصل قبل اغراقهایی داشتند که موردانتقاد هم قرار گرفت و در این فصل شدت اغراقهای آن کاهش داشته است، گفت: آقاخانی چون خودش بازیگر درجه یکی است، سر صحنه هر بازیگری که کمی بازیهایش غلو شده میشد، جلوی آن را میگرفت. برای مهیار هم انگیزهای مثل ازدواج گذاشتیم و او همانطور که در سریال تکرار میکند، میخواهد روی پای خود بایستد و طبیعتاً باید جدیتر میشد و برای همین بازیهایش هم کمی نسبت به فصل قبل متفاوت شده است.
تنابنده در پایان درباره اینکه چقدر ممکن است نام و کارش با محسن تنابنده برادرش مقایسه شود، گفت: برای من خیلی طبیعی است که این مقایسهها صورت بگیرد و خدا را شکر که او موفق است با این حال من از همان ابتدا تصمیم گرفتم که به طور آکادمیک در حوزه هنر فعالیت داشته باشم. پیش از این هم کار تئاتر و نمایشنامهنویسی انجام دادهام.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- پخش «نون خ ۳» از امشب از شبکه یک سیما
- تهیهکننده سریال خبر داد: ساخت «نون خ ۴» قطعی است/ احتمال آغاز فیلمبرداری در اواسط تابستان
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- سعید آقاخانی: گاهی کار کردن با افراد حرفهای ناامیدکننده است
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- فصل سوم «نون.خ» به ایستگاه پایانی رسید
- زیرکی بفروش و حیرانی بخر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران