نشست همفکری مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با نمایندگان انجمن صنفی فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوان برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، یکشنبه ۲۸ فروردین ماه جلسه مشترک محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش، حامد شکیبانیا معاون مستند و محمد طیب مدیر بازرگانی با نمایندگان انجمن سینمای جوان و انجمن صنفی فیلم کوتاه (ایسفا) با موضوع اکران فیلم کوتاه در «هنر و تجربه» برگزار شد. آرش رصافی، فیلمساز و نماینده انجمن سینمای جوان و انجمن صنفی فیلم کوتاه، کاوه قهرمان، میکائیل دیانی و وحید حسینی نامی در این جلسه حضور داشتند. حاضران در این جلسه، مطالبات، نگرانیها و دغدغههایشان درباره نمایش فیلم کوتاه در گروه «هنر و تجربه» را مطرح کرده و ابراز امیدواری کردند در دور تازه اکران، این بستر وسیعتر و شرایط برای نمایش این آثار مطلوب شود. طبق توافقی که در جلسه صورت گرفت، نمایندگان انجمن صنفی فیلم کوتاه پیشنهادها و مسائلشان را در این حوزه، در قالب طرحی ارائه خواهند کرد.
در این جلسه حمیدی مقدم با اشاره به برگزاری جلسات مشورتی با نمایندگان صنوف مختلف، سینماگران و فعالان حوزه اکران گفت: وظیفهای که سازمان سینمایی به مرکز گسترش محول کرده، ما را بر آن داشت تا مسیر «هنر و تجربه» در ادوار گذشته را بررسی و درباره ادامه آن در همفکری و مشاوره با افرادی که در حوزه اکران تجربه دارند و در «هنر و تجربه» فیلمشان روی پرده رفته به مسیرهای بهتر و کاملتری برسیم. خوشبختانه با حمایت آقای خزاعی رئیس محترم سازمان، فعالیت «هنر و تجربه» متوقف نخواهد شد و در همه حوزهها، گستردهتر میشود.
وی ادامه داد: اکران فیلم کوتاه بخشی از برنامه نمایشهای «هنر و تجربه» است، ضمن این که فیلمسازانی که عضو انجمن فیلم کوتاه هستند، فیلم بلند هم میسازند و تنها در حوزه اکران فیلم کوتاه صاحب نظر نیستند، میتوان از نظر و تجربه آنها استفاده کرد.
محمد حمیدی مقدم در بخش دیگری از این جلسه گفت: آنچه پس از بررسیهای فراوان به آن رسیدیم، همان نکته ای است که شما و دیگر دوستان به آن اشاره کرده اند. ایجاد تمرکز در محل نمایش فیلمها و جدول نمایش و سانس بندی اولویت ماست. مرکز گسترش به عنوان متولی این اکرانها، مصمم است که همه فیلمها در همه سانسهایی که اعلام و درباره آن خبرسازی میشود، حتما اکران شوند. برای رونق اکران، تشویق فیلمساز و افزایش مخاطب هم حمایتی در نظر گرفته شده است، که از طریق آیین نامهها اطلاع رسانی میشود. همه فیلمها در بازه زمانی مشخص و به صورت متمرکز فرصت اکران دارند و بر اساس استقبال مخاطبان، اکران تا زمانی که تماشاگر وجود داشته باشد، ادامه مییابد.
مدیر عامل مرکز گسترش ادامه داد: همزمان با اکران تهران، در سایر شهرها، سینماهایی فیلمهای «هنر و تجربه» را اکران خواهند کرد. بر اساس بررسیها متوجه شدیم که تماشاگر این فیلمها در استانها، به اندازه تهران نیست. نوع تمرکز و شکل نمایش در استانها متفاوت خواهد بود.
محمد حمیدی مقدم با اشاره به نمایش فیلمها در دو سالن موزه سینما گفت: در تهران به دنبال یک پایگاه مشخص برای اکرانهای «هنر و تجربه» هستیم. سینمایی که هویت مشخص داشته باشد و برنامههای نمایش فیلم و رویدادهای جانبی (جلسات نقد و بررسی، کارگاهها، رونمایی و …) را هم در آن برگزار کنیم. فعلا دو سالن از موزه سینما در اختیار «هنر و تجربه» است. علاوه بر اکران فیلمها در این پایگاه، فیلمها در مراکزی در شمال، غرب، شرق و جنوب تهران به ناوگان نمایشی «هنر و تجربه» هستیم.
حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش در بخشی از این جلسه با اشاره به تاسیس باشگاه مخاطبان گفت: در چنین اکرانهایی، شناسایی مخاطبان واقعی اهمیت بالایی دارد. ایجاد باشگاه مخاطبان، تصویری روشن از افراد و گروههایی میدهد که با «هنر و تجربه» همراه هستند و دغدغه تماشای آثاری از این جنس را دارند. افرادی که عضو باشگاه مخاطبان شوند، از امکانات و امتیازهایی برخوردار خواهند شد.
محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز درباره اکران شهرستانها گفت: با توجه به بررسی مخاطبان «هنر و تجربه» در سایر شهرها و با هدف ساماندهی اکران، در سایر شهرها در هفته یک روز نمایش «هنر و تجربه» در سینماهای مشخص خواهیم داشت.
طیب با اشاره به تاسیس بانک فیلم «هنر و تجربه» ادامه داد: پس از پایان دوره اکران هر فیلم، فیلمها در بانک فیلم سایت «هنر و تجربه» ثبت میشوند، اگر ۳۰ نفر تماشاگر بلیت آن فیلم را پیش خریدکنند، فیلم برای آنها در پایگاه اصلی روی پرده خواهد رفت.
وی افزود: علاوه بر نمایشهای سینمایی، اکران آنلاین فیلمهای روی پرده، به فاصله زمانی کوتاه پس از شروع اکران در سینماها، در یکی از پلتفرمها شروع میشود. سینمادوستانی که خارج از تهران هستند یا دسترسی به سینما ندارند میتوانند همزمان با جدول نمایش «هنر و تجربه» این فیلمها را آنلاین ببینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





