مدیرعامل بنیاد فارابی در تازه ترین اظهارنظر خود در گفتوگو با انصاف نیوز، گفت: سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد و از جمله مهمترین بخشى که این سالها مغفول مانده، نگاه به اقتصاد سینما و «شیوههای جدید تامین مالی» آن است.
به گزارش سینماسینما، تابش تصریح کرد: متاسفانه سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد، بطوری که صنف، نهادها و سازمان سینمایی باید به فکر بازسازی اقتصادی سینمایی ایران باشند و مدلهای موفق در سینماى کشورهای دیگر را مطالعه کنند و با بومیسازی آنها و با امکاناتی که در نهادهای مالی و بانکی کشور در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، این چالش را برطرف کنند و امیدوارم این بُعد فراموش شده در این دوره رونق پیدا کند.
علیرضا تابش با بیان این که «فارابی در سینمای ایران باید مرجعیت فرهنگی داشته باشد»، اظهار کرد: ارزیابیهایی که میتوان از سه دهه فعالیت بنیاد فارابی داشته باشیم، حاکی از این است که گاهی این مرجعیت فرهنگی به حاشیه رفته یا در اولویت دوم قرار گرفته است؛ همین اتفاق نیز برای سینمای ایران در مرجعیت بینالمللی رخ داد.
این دوره، دوره گذار و پوستاندازی سینماست
وی افزود: معرفی سینمای نوین ایران به جهان محصول تلاش دستاندرکاران بنیاد سینمایی فارابی بود؛ در دورهای که در آن هستیم، فارغ از این که چه نگاه نقادانهای به گذشته بنیاد فارابی داشته باشیم، میتوانم بگویم که این دوره، دوره گذار و پوستاندازی سینماست که بسیار مهم است.
فیلمسازان و تهیهکنندگان تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال تولید میکنند
تابش با بیان این که «ما از آنالوگ گذشتهایم و به دیجیتال رسیدهایم و این گذار فقط در ادوات و تجهیزات و فناوری نبوده است، بلکه بخشی از آن گذار فرهنگی هم هست»، تصریح کرد: فیلمسازان و تهیهکنندگان و حتی نهادهای سینمایی ما تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال فیلم تولید میکنند؛ این مورد یک شکافی است که باید از سوی نهادها و اصناف سینمایی پر شود. از طرفی نسل نویی وارد سینما شده که پیشرو، خلاق و جسور است و حرفهای مهمی برای گفتن دارد.
فیلمهایی که حمایت کردیم، در عرصههای داخلی و بینالمللی توفیقاتی داشتهاند
وی ادامه داد: رویکرد ما در سه سال گذشته، حمایت از نسل نو بوده است و فیلمهایی که در این دوره حمایت کردیم، در عرصههای داخلی و بینالمللی توفیقاتی داشتهاند و مخاطبان خودشان را جذب کردند.
نگاهمان، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلمهای ایرانی است
مدیرعامل بنیاد فارابی درباره اولویتهای بنیاد فارابی در داخل کشور گفت: در داخل، نگاهمان به مخاطب، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلمهای ایرانی است که در طرح جامع سینما به آن توجه جدی شده است، اما باید برنامهریزی خوبی در این زمینه انجام شود که یکی از آنها توجه به ذائقه مخاطبان جدید و نسل جدید سینماروها است که ضرورتا به سینما نمیروند، اما از راههای مختلف، این فیلمها را تماشا میکنند.
مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است
وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم که فیلمها با ذائقهسازی مخاطب امروز یعنی مخاطب دهه ۹۰ همخوانی داشته باشد و بتواند در اکران داخل و خارج از کشور جواب دهد و نیاز مخاطب ما را تامین کند. رسالتی که تهیهکنندگان و فیلمسازان ما در این دوره گذار دارند و در کنار آن، سمت و سوی حرفهایگرایی در سینما باید توجه شود، چرا که مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است و تفاوت فیلمی که با بودجه کم و داستان ضعیف ساخته شده و یا فیلمی که سرهمبندی شده را با فیلمی که برای فیلمنامه، تولید و داستان و جلوههای ویژهی آن زحمت کشیده است را میفهمد.
باید به تکنولوژیهای جدید در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم
تابش خاطرنشان کرد: ما در سینما همپای این که به ایدههای نو و جدید فکر میکنیم باید به تکنولوژیهای جدید بویژه در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم و امیدواریم به سهم خودمان، این اثرگذاری را در بخش فرهنگی و بینالمللی سینما داشته باشیم. تلاشی که در دوره من شد، تجدید ساختار بنیاد سینمایی فارابی بود، با این نگاه که بنیاد فارابی رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه حامی آن است.
مجموعه گفتوگوهای فرهنگی راهاندازی میکنیم
وی با اشاره به منحل کردن معاونت فنی و پشتیبانی تولید، گفت: تجهیزاتی که بنیاد فارابی سالها بود به پروژههای سینمایی اجاره میداد به خود بخش خصوصی سینما واگذار شد و تلاشمان این است که فارابی مرجعیت فرهنگی در سینما ایران داشته باشد و در این راستا کارگروههای تخصصی سینما تشکیل دادهایم و بزودی مجموعه گفتوگوهای فرهنگی با هدف سینمای ملی در موضوعات مختلف را در فارابی راهاندازی میکنیم.
سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد
مدیرعامل بنیاد فارابی دربارهی رویکرد بنیاد فارابی گفت: نگاه دیگرمان هم ارتقای سطح بینالمللی فیلمها و تولیدات مشترک است و از جمله مهمترین بخش که این سالها مغفول مانده، نگاه به اقتصاد سینما و شیوههای جدید تامین مالی آن است. متاسفانه سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج میبرد، بطوری که صنف و نهادها و سازمان سینمایی باید به فکر بازسازی اقتصادی سینمایی ایران باشند و مدلهای محتلف سینماهای موفق در کشورهای دیگر را مطالعه کنند و با بومیسازی آنها و با امکاناتی که در نهادهای مالی و بانکی کشور در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، این چالش را برطرف کنند و امیدوارم این بعد فراموش شده در این دوره رونق پیدا کند.
بنیاد فارابی به همهی ابعاد سینمای حرفهای میپردازد
تابش، گفتمان سازی سینما و تولید و جهتدهی فکر را از جمله وظایف نهادهای سینمایی برشمرد و اظهار کرد: این بنیاد از این نظر جامعیت دارد که به همهی ابعاد سینمای حرفهای میپردازد و صرفا بخشی از سینمای حرفهای را نمایندگی نمیکند و از این نظر، قدیمیترین نهاد سینمایی برآمده از انقلاب اسلامی است، چرا که فعالیتهای فکری و فرهنگی انقلاب پس از استقرار جمهوری اسلامی و روی کار آمدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این بنیاد انجام میشده است.
مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: ما در این دوره تلاش کردیم که از همه نهادهای سینمایی در کارگروههای تخصصی سینما دعوت کنیم و آنها عضو کارگروهها و شوراهای ما هستند و گفتوگویی با آنها درباره سینمای ملی، مقاومت، اجتماعی، پایداری، اقتباسی، کودک انجام شده است و خوشبختانه این گفتوگوها را ایجاد کردیم و پرثمر بوده است و امیدواریم که اهالی سینما نتیجهاش را ببینند.
وی تأکید کرد: مرجعیت فرهنگی تنها به این معنا نیست که ما درباره سینمای ایران تعیین تکلیف کنیم، بلکه برای گفتوگو در سطح ملی در مورد موضوعات سینمایی مکانی برای تبادل نظر وجود داشته باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛