علیرضا تابش در سخنانی باز هم به ورود سینما به بورس اشاره کرد و از رایزنی رییس سازمان سینمایی برای بیمه سرمایه ورودی به سینما خبر داد.
به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به تامین سرمایه در سینمای ایران گفت: مهمترین چالش تامین سرمایه در کشور ما این است که صاحبان آثار سینمایی اگر نتوانند از نهادها و بنیادهایی مانند فارابی تامین سرمایه کنند به بخش خصوصی مراجعه میکنند.
تابش با تشکر از بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در سینما یادآور شد: در چند دهه اخیر سینما با حمایت سرمایهگذاران بخش خصوصی به کار خود ادامه داده اما این شیوه پایدار نیست. سرمایهدار میتواند با تهیه کننده قراردادی ببندد و به دلیل اختلاف سلیقه، تعهد خود را در قبال فیلمساز انجام ندهد و او با پروژهای نیمه کاره تنها بماند.
وی تاکید کرد: یکی از راههایی که به نظرمان رسید باید در این دوره انجام شود راهاندازی صندوق سرمایهگذاری فیلم در بورس است تا از این طریق برای سرمایهگذاری در سینما به سراغ مردم بیاییم و این اقدام در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار انجام خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: چالش دیگر در سینما نبود بیمه سرمایهگذاری در آثار سینمایی است، اگر فیلمی تولید و بنا به دلایل مختلف با شکست تجاری روبهرو شد، بیمه تعریف شدهای در سینما برای سرمایهگذار نداریم و در این زمینه توافقی بین نهادهای سینمایی و سازمانهای بیمه گذار وجود ندارد.
وی توضیح داد: در کارگروه مشترک سازمان سینمایی و وزارت اقتصاد و دارایی، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با مدیران عامل برخی شرکتهای بیمه در این باره وارد گفتگو شده و امیدواریم این بیمه محقق شود. ما مشخصا در حال پیگیری این دو مساله هستیم و امیدوارم هرچه زودتر شاهد اجرایی شدن این برنامهها باشیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: هر سال یک تا ۲ فیلم با علاقه مندی و سرمایهگذاری ایرانیان خارج از کشور ساخته و اکران میشود اما این مهم باید به روند جاری در فرآیند سیاستهای سازمان سینمایی و وزارت خارجه تبدیل شود و امیدواریم ایرانیان بیشتری برای سرمایهگذاری و ورود آنها به تولید فیلم و سالن سازی جذب کنیم.
تابش با اشاره به راه اندازی نهضت سالن سازی در سینما اظهار امیدواری کرد این نهضت ادامه داشته باشد و گفت: برای حل مشکل اکران، باید نهضت سالن سازی در سینما تقویت شود. اگر سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ فیلم تولید میشود، سهم فیلمها از اکران هر سال کمتر از ۶۰ اثر است. امیدواریم با مشارکت سرمایهگذاران ایرانی و خارجی بتوانیم سالنهایی با استانداردهای جهانی داشته باشیم.
وی ادامه داد: روند سالن سازی بسیار عالی بوده و در شهرهای بزرگ با کمترین حمایت شهرداریها و دولت، سالنهای سینمایی ساخته شده است. شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز از جمله شهرهایی هستند که سالنسازیهای مطلوبی در آنها انجام شده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: ظرفیت ساخت سالن در کشور وجود دارد و از همه سرمایهگذارانی که سرمایه مادی و معنوی خود را به ساخت سالن سینمایی اختصاص داده اند، تشکر کرده و از شهرداریها و استانداریهایی که بخش خصوصی را تشویق و همراهی کردند نیز قدردانی میکنم.
تابش در ادامه تاکید کرد: کارگروهی با مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه داریم و ترغیب رایزنان اقتصادی سفارتخانهها فرصتی را فراهم می کند که ایرانیان خارج از کشور در زادگاه خود و در خانه پدری، یک بنای فرهنگی احداث کنند و چه بهتر که در مجتمعهای فرهنگی مثل سینما سرمایهگذاری کنند.
وی افزود: اگر در این زمینه چند نمونه موفق اتفاق بیفتد ایرانیان خارج از کشور برای سرمایهگذاری در بخش فرهنگ ترغیب میشوند و امیدوارم محیط امن و مبتنی بر اعتماد را برای آنان فراهم کنیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان عنوان کرد: سینما بیش از ۳۰ شغل را نمایندگی میکند و با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده درباره موانع سرمایهگذاری در عرصه فرهنگ و سینما، فعالان بازار سرمایه و بانک و بیمه و فعالان فرهنگی میتوانند در این باره نظرات خود را بیان کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





