مرتضی شایسته، تهیهکننده باسابقه سینمای ایران معتقد است: در حال حاضر در سینمای ایران جای خالی تحقیق و پژوهش به شدت احساس میشود و جز در موارد اندک و انگشت شمار شاهد جاری بودن این مسئله در آثار نیستیم.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، مرتضی شایسته تهیهکننده سینما با اشاره به مفید بودن پرداختن به مسئله پژوهش در سینمای ایران گفت: نه تنها سینمای ایران بلکه سینما در همه جای دنیا به مقوله پژوهش نیاز دارد.
اگر در کارها به مسئله تحقیق و پژوهش اهمیت داده نشود نتیجه اثر قابل قبول نخواهد بود. برای مثال آثار تاریخی، اسلامی و ایرانی آثاری هستند که به شدت نیازمند پژوهش هستند و باید بر اساس سندهای تاریخی که درباره یک برهه یا اتفاق خاص وجود دارد به یک فیلمنامهای برسند که محتوای غنی و قوی داشته باشد تا اثر ساخته شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در کارهای روز هم این موضوع اهمیت خود را دارد چراکه یک مسئله یا موضوع امروز هم ممکن است برای عمق داشتن نیاز به تحقیق داشته باشد. ما قومیتهای مختلف و زیادی در کشورمان داریم اما در سینما درباره به آنها اثری ساخته نمیشود و دلیل آن هم این است که اساسا پژوهشگری که بتواند به شکل درست و دقیق درباره آنها تحقیق کند نداریم. متن اولیهای که بر اساس مستندات و تحقیقهای مختلف به دست آمده باید به عنوان پایه اصلی مورد استفاده فیلمنامهنویس یک اثر قرار بگیرد اما شاید در برخی از موارد به این مسئله مهم کمتوجهی شود.
شایسته با اشاره به جای خالی پژوهش در آثار سینمایی بیان کرد: متاسفانه باید بگویم در حال حاضر در سینمای ایران جای خالی تحقیق و پژوهش به شدت احساس میشود و جز در موارد اندک و انگشت شمار شاهد جاری بودن این مسئله در آثار نیستیم. «مختارنامه» آقای میرباقری یکی از نمونههایی است که از اسناد تاریخی زیادی در نگارش فیلمنامهاش استفاده شده است. وقتی به تیتراژ این مجموعه تاریخی نگاه میکردم با فهرست بلند بالای منابعی تحقیقی و پژوهشی مواجه شدم که من را به این باور رساند، ساخت این مجموعه تاریخی بر اساس مستندات تاریخی شکل گرفته و همین هم دستمایه یک فیلمنامه نویس قرار گرفته است.
این تهیهکننده سینما در بخش دیگری از صحبتهایش با تاکید بر وجود نقص در برخی از فیلمنامهها اظهار کرد: برخی از فیلمنامههای ما بر اساس یک فکر یا تخیل نوشته میشوند و از آنجاییکه پیشینه تحقیقاتی درباره آن اثر وجود ندارد در فیلمنامهنویسی در ایران نقص و کمبود میبینیم.
وی همچنین ادامه داد: به دلیل اینکه تحقیق، صد در صد به نتیجه یک اثر کمک میکند، اگر فیلمنامهنویسی فیلمنامهای را به دفتر من بیاورد و بگوید من برای نگارش این اثر چنین تحقیقاتی را انجام دادم من به عنوان یک تهیهکننده علاوه بر اینکه او را تشویق میکنم و به همکاری با او ترغیب میشوم خیالم از بابت خیلی از مسائل هم راحت میشود و بخش زیادی از تردیدی که ممکن است نسبت به تهیه یک اثر داشته باشم در ذهنم از بین میرود.
شایسته با اشاره به تاثیر بلندمدت توجه به موضوع پژوهش در آثار سینمایی بیان کرد: علاوه بر اینکه توجه به پژوهش در دراز مدت تبدیل به یک عادت و رویه در میان فیلمنامه نویسان و حتی فیلمسازان میشود، اثرات مثبتش در آینده نیز قطعا به نفع کلیت سینمای ایران و آثار خواهد بود. اگر تهیهکنندگان هم این موضوع برایشان مهم باشد و به دنبال مستندات در یک فیلمنامه باشند نویسندگان ملزم به تحقیق و پژوهش در اثرشان میشوند که تاثیر مثبت این موضوع هم در آینده مشاهده خواهد شد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- سه فیلم جدید طی ماههای آینده روی پرده میآیند
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- «درخت گردو» به سینماها میآید
- اکران آنلاین منوط به مجوز شورای صنفی شد/ تقاضای ۲ فیلم برای اکران
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- «درخت گردو» اکران میشود
- میرصلاح حسینی، بازیگر پیشکسوت درگذشت
- نمایش فیلم «راند چهارم» در بخش مسابقه جشنواره روسی
- درخواست شورای صنفی نمایش برای صبر بیشتر سینماداران؛ تعطیل نکنید!
- «شبگرد» در روزهای پایانی فیلمبرداری/ انتشار اولین تصاویر
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





