مرتضی شایسته، تهیهکننده باسابقه سینمای ایران معتقد است: در حال حاضر در سینمای ایران جای خالی تحقیق و پژوهش به شدت احساس میشود و جز در موارد اندک و انگشت شمار شاهد جاری بودن این مسئله در آثار نیستیم.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، مرتضی شایسته تهیهکننده سینما با اشاره به مفید بودن پرداختن به مسئله پژوهش در سینمای ایران گفت: نه تنها سینمای ایران بلکه سینما در همه جای دنیا به مقوله پژوهش نیاز دارد.
اگر در کارها به مسئله تحقیق و پژوهش اهمیت داده نشود نتیجه اثر قابل قبول نخواهد بود. برای مثال آثار تاریخی، اسلامی و ایرانی آثاری هستند که به شدت نیازمند پژوهش هستند و باید بر اساس سندهای تاریخی که درباره یک برهه یا اتفاق خاص وجود دارد به یک فیلمنامهای برسند که محتوای غنی و قوی داشته باشد تا اثر ساخته شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در کارهای روز هم این موضوع اهمیت خود را دارد چراکه یک مسئله یا موضوع امروز هم ممکن است برای عمق داشتن نیاز به تحقیق داشته باشد. ما قومیتهای مختلف و زیادی در کشورمان داریم اما در سینما درباره به آنها اثری ساخته نمیشود و دلیل آن هم این است که اساسا پژوهشگری که بتواند به شکل درست و دقیق درباره آنها تحقیق کند نداریم. متن اولیهای که بر اساس مستندات و تحقیقهای مختلف به دست آمده باید به عنوان پایه اصلی مورد استفاده فیلمنامهنویس یک اثر قرار بگیرد اما شاید در برخی از موارد به این مسئله مهم کمتوجهی شود.
شایسته با اشاره به جای خالی پژوهش در آثار سینمایی بیان کرد: متاسفانه باید بگویم در حال حاضر در سینمای ایران جای خالی تحقیق و پژوهش به شدت احساس میشود و جز در موارد اندک و انگشت شمار شاهد جاری بودن این مسئله در آثار نیستیم. «مختارنامه» آقای میرباقری یکی از نمونههایی است که از اسناد تاریخی زیادی در نگارش فیلمنامهاش استفاده شده است. وقتی به تیتراژ این مجموعه تاریخی نگاه میکردم با فهرست بلند بالای منابعی تحقیقی و پژوهشی مواجه شدم که من را به این باور رساند، ساخت این مجموعه تاریخی بر اساس مستندات تاریخی شکل گرفته و همین هم دستمایه یک فیلمنامه نویس قرار گرفته است.
این تهیهکننده سینما در بخش دیگری از صحبتهایش با تاکید بر وجود نقص در برخی از فیلمنامهها اظهار کرد: برخی از فیلمنامههای ما بر اساس یک فکر یا تخیل نوشته میشوند و از آنجاییکه پیشینه تحقیقاتی درباره آن اثر وجود ندارد در فیلمنامهنویسی در ایران نقص و کمبود میبینیم.
وی همچنین ادامه داد: به دلیل اینکه تحقیق، صد در صد به نتیجه یک اثر کمک میکند، اگر فیلمنامهنویسی فیلمنامهای را به دفتر من بیاورد و بگوید من برای نگارش این اثر چنین تحقیقاتی را انجام دادم من به عنوان یک تهیهکننده علاوه بر اینکه او را تشویق میکنم و به همکاری با او ترغیب میشوم خیالم از بابت خیلی از مسائل هم راحت میشود و بخش زیادی از تردیدی که ممکن است نسبت به تهیه یک اثر داشته باشم در ذهنم از بین میرود.
شایسته با اشاره به تاثیر بلندمدت توجه به موضوع پژوهش در آثار سینمایی بیان کرد: علاوه بر اینکه توجه به پژوهش در دراز مدت تبدیل به یک عادت و رویه در میان فیلمنامه نویسان و حتی فیلمسازان میشود، اثرات مثبتش در آینده نیز قطعا به نفع کلیت سینمای ایران و آثار خواهد بود. اگر تهیهکنندگان هم این موضوع برایشان مهم باشد و به دنبال مستندات در یک فیلمنامه باشند نویسندگان ملزم به تحقیق و پژوهش در اثرشان میشوند که تاثیر مثبت این موضوع هم در آینده مشاهده خواهد شد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- سه فیلم جدید طی ماههای آینده روی پرده میآیند
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- «درخت گردو» به سینماها میآید
- اکران آنلاین منوط به مجوز شورای صنفی شد/ تقاضای ۲ فیلم برای اکران
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- «درخت گردو» اکران میشود
- میرصلاح حسینی، بازیگر پیشکسوت درگذشت
- نمایش فیلم «راند چهارم» در بخش مسابقه جشنواره روسی
- درخواست شورای صنفی نمایش برای صبر بیشتر سینماداران؛ تعطیل نکنید!
- «شبگرد» در روزهای پایانی فیلمبرداری/ انتشار اولین تصاویر
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش