مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان میدهد که ایرانیها بهطور متوسط ۴.۵ درصد از درآمد سالانهشان را برای لوازم آرایش هزینه میکنند؛ این درحالی است که آلمانیها تنها ۱.۵ درصد و فرانسویها و انگلیسیها نیز ۱.۷ درصد از درآمد سالانهشان را برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند.
به گزارش سینماسینما، براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ۲.۱ میلیارد دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان بهعنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی میکند.
درواقع زنان ایرانی حدود ۳ برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه میکنند. به جز این، براساس اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران ۸۰ هزار جراحی زیبایی سر و صورت انجام میشود. البته گفته میشود این آمار یک رقم تقریبی و بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است، زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحیهای زیبایی وجود ندارد.
با وجود این، سهم مردم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی ۰.۳ درصد است. این درحالی است که سهم ایرانیها از بازار جهانی کتاب تنها ۰.۱درصد است. از این گذشته سینمای ما سالانه ۴۴۵ مرتبه کمتر از آمریکا و ۸۵ بار کمتر از سینمای ژاپن درآمد دارد. این درحالی است که مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود برای آرایش خود هزینه میکنند.
نگاهی به گزارش بانک مرکزی از سبد هزینه خانوار نیز مصداق این ادعاست که امور فرهنگی جایگاه بسیار ناچیزی در هزینه خانوار دارد. بر این اساس، خانوادههای ایرانی در سال ۹۴ تنها حدود دودرصد از درآمد سالانه خود را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کردهاند که اگر بخواهیم این رقم را برای هر فرد به دست آوریم عددی حدود ۱۳۵ هزار تومان در سال به دست میآید. این درحالی است که سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران ۴۲۰ هزار تومان است. درواقع ایرانیها تقریبا ۳ برابر هزینهای که برای امور فرهنگی و تفریحشان انجام میدهند برای خرید لوازم آرایش هزینه میکنند.
هزینه آرایش زنان ایرانی
براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کشور ایران سهم ۲.۱ میلیارد دلاری از بازار ۷.۲ میلیارد دلاری لوازم آرایش خاورمیانه را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور منطقه از نظر میزان مصرف لوازم آرایش است. در گزارشهای این انجمن همچنین تأکید شده است نزدیک به ۷۰درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام میشود و حدود ۱۵ میلیون نفر در ایران مصرفکننده لوازم آرایش به شمار میآیند. به این ترتیب اگر دلار ۳هزار تومانی را در نظر بگیریم، ایرانیها سالانه حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای آرایش خود هزینه میکنند. اگر این رقم را به تعداد مصرفکنندگان ایرانی لوازم آرایش تقسیم کنیم، متوجه میشویم هر ایرانی سالانه نزدیک به ۴۲۰ هزار تومان از درآمد خود را صرف خرید اقلام آرایشی میکند.
براساس گزارش پایگاه تخصصی آمار statista آلمان، سرانه مصرف لوازم آرایش در اروپا بهطور متوسط معادل ۹۰ یورو است. این درحالی است که این شاخص در آلمان ۱۵۸ یورو، در فرانسه ۱۶۰ یورو، در انگلیس ۱۶۱ یورو، در ایتالیا ۱۵۴ یورو و در اسپانیا ۱۳۷ یورو است. اگر هر یورو را معادل ۴هزار تومان در نظر بگیریم متوجه میشویم متوسط مصرف لوازم آرایش در اروپا حدود ۳۶۰هزار تومان است. بر این اساس آلمانیها ۶۳۲، فرانسویها ۶۴۰، انگلیسیها ۶۴۴، ایتالیاییها ۶۱۶ و اسپانیاییها ۵۴۸ هزار تومان در سال صرف خرید لوازم آرایش میکنند. صرف نظر از تفاوت قیمت لوازم آرایش در ایران و اروپا، اگر بخواهیم این سرانه را با درآمد شهروندان کشورهای مختلف مقایسه کنیم.
براساس آمار موسسه معتبر نظرسنجی گالوپ، میانگین درآمد سالانه ایرانیها ۳.۱ هزار دلار است. این در شرایطی است که میانگین درآمد سالانه آلمانیها ۱۴ هزار دلار، فرانسه ۱۲.۵ هزار دلار، انگلیس ۱۲.۳هزار دلار، ایتالیا ۶.۸هزار دلار و اسپانیا ۷.۲ هزار دلار است. این درحالی است که درآمد سالانه شهروندان ایرانی تنها ۳.۱ هزار دلار برآورد شده است.
بر این اساس، متوسط درآمد سالانه شهروندان ایرانی معادل ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال برآورد شده است و با این حساب ایرانیها معادل ۴,۵درصد از درآمد سالانه خود را به خرید لوازم آرایش اختصاص میدهند. این درحالی است که آلمانیها تنها ۱.۵ درصد، فرانسویها ۱.۷ درصد، انگلیسیها ۱.۷ درصد، ایتالیاییها ۳ درصد و اسپانیاییها ۲.۵ درصد از درآمد خود را به خرید لوازم آرایش اختصاص میدهند. با این اعداد و ارقام میتوان گفت ایرانیها تقریبا ۳ برابر آلمانیها، فرانسویها و انگلیسیها لوازم آرایش میخرند.
جراحی بینی در ایران ۷ برابر آمریکا
جراحی زیبایی در ایران گردش مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد و گفته میشود ایران و برزیل رکورددار جراحی زیبایی در جهان هستند. این در حالی است که انجمن جراحان فک و صورت با تأکید بر اینکه سیستم آماری دقیقی برای ثبت جراحی زیبایی در ایران وجود ندارد، میزان جراحی پلاستیک سر و گردن در کشور را حدود ۸۰ هزار مورد برآورد کرده است. این در حالی است که از سایر اعمال زیبایی نظیر جراحی سینه و شکم و… چشمپوشی کنیم.
براساس اعلام جامعه بینالمللی جراحی پلاستیک ISAPS سالانه ۲۳میلیون جراحی زیبایی در جهان انجام میشود؛ درواقع ۰,۳درصد از جراحیهای زیبایی جهان در ایران انجام میشود. این در شرایطی است که ایران سهم یکدرصدی از جمعیت جهان را در اختیار دارد. البته جراحی زیبایی در سایر کشورهای جهان نیز پرطرفدار است. بنا به آمار جامعه بینالمللی جراحان پلاستیک در انگلستان سالانه ۵۰ هزار جراحی زیبایی انجام میشود که جراحی زیبایی سینه، پلک و گردن جزو محبوبترین جراحیها در این کشور است. انجمن جراحان فک و صورت ایران تأکید میکند که میزان جراحی بینی در ایران ۷ برابر آمریکاست؛ اما این موضوع به معنی بیمیلی آمریکاییها به جراحی زیبایی نیست و گزارش جامعه بینالمللی جراحی پلاستیک نشان میدهد آمریکا و برزیل از رکوردداران بزرگ جراحی پلاستیک در جهان به شمار میروند و جراحی سینه، شکم و باسن پرطرفدارترین مدل جراحی در این کشورهاست.
بازار کتاب ایران در تسخیر کتابهای کنکور
بر اساس اعلام منابع مختلف گردش مالی کتاب در ایران سالانه حدود هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که سازمان کتابخانههای کشور حجم قریب به اتفاق این گردش مالی را متعلق به کتابهای درسی و کنکور میداند و اعلام میکند تنها کتابهایی که در ایران بیشتر از ۱۰ بار در سال تجدید چاپ میشوند، کتابهای کنکور است. گردش مالی کتاب در بازار جهان اما رقم بسیار کلانی است. براساس اعلام انجمن جهانی ناشران، گردش مالی کتاب در جهان ۱۵۱میلیارد پوند و براساس پوند ۴۵۰۰ تومانی معادل حدود ۶۸۰ هزار میلیارد تومان میشود. به این ترتیب تنها یکدهم گردش مالی کتاب در جهان متعلق به ایرانیهاست.
این موضوع در حالی رخ میدهد که سرانه مطالعه کتاب غیر درسی در ایران گاهی تا دو دقیقه در روز نیز اعلام شده است و اعداد بالاتر با احتساب زمان خواندن قرآن و ادعیه، صرف وقت در فضای مجازی، مطالعه درسی و… اعلام شده است.
وضعیت کتابخوانی در جهان بسیار متفاوت از ایران است. مطابق آمارهای جهانی، آمریکاییها روزانه ۲۰ دقیقه، انگلیسیها ۵۵ دقیقه و ژاپنیها ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانهروز به مطالعه کتاب اختصاص میدهند. همچنین آمارها حاکی از آن است که ایسلندیها در سال ۴۰ کتاب و ژاپنیها، کرهایها و فنلاندیها ۴۷ کتاب در سال مطالعه میکنند و بنا به اعلام یونسکو ۹۱درصد مردم ژاپن عادت هر روزه به مطالعه کتاب، مجله و روزنامه دارند.
درآمد سینمای آمریکا ۴۴۵ و ژاپن ۸۵ برابر سینمای ایران
گردش مالی سینمای ایران در سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده است؛ این در حالی است که فروش سینمای آمریکا در یک سال گذشته میلادی چیزی حدود ۱۰.۴ میلیارد دلار و معادل ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، چین ۴.۸ میلیارد دلار و معادل ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، ژاپن ۲ میلیارد دلار و معادل ۶ هزار میلیارد تومان، فرانسه ۱.۸ میلیارد دلار و معادل ۵ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان، انگلستان و هند ۱.۷ میلیارد دلار و معادل ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و آلمان و روسیه حدود ۱.۳ میلیارد دلار و معادل ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.
با این حساب سینمای آمریکا ۴۴۵ برابر سینمای ایران درآمد دارد. سینمای چین ۲۰۵ برابر، ژاپن ۸۵ برابر، فرانسه ۷۷ برابر، انگلستان و هند هر کدام به تنهایی ۷۲ برابر و آلمان و روسیه هر کدام ۵۵ برابر سینمای ایران درآمد دارند.
هزینه آرایش ایرانیها بیشتر از درآمد سینمای بالیوود
حالا اگر بخواهیم با استناد به آمار پردرآمدترین بیزنسهای ایران را شناسایی کنیم باید بگوییم فرهنگ، سینما و کتاب در ایران هیچ جایگاهی ندارند و در مقابل جراحان زیبایی و تاجران لوازم آرایش در کشور ما درآمدهای خیرهکنندهای دارند.
براساس اعلام بانک مرکزی مردم ایران در سال ۹۴ تنها ۲ درصد از درآمد خود را به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دادهاند. اگر متوسط درآمد سالانه خانوار ایرانی در سال ۹۴ را مطابق با اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حدود ۲۷ میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانواده ایرانی بهطور میانگین در سال ۵۴۰ هزار تومان برای امور فرهنگی و تفریح خود هزینه کرده است که اگر این رقم را به جامعه آماری ۴ نفره برای هر خانوار، تقسیم کنیم، هر ایرانی به صورت میانگین سالانه ۱۳۵ هزار تومان برای امور فرهنگی و تفریح خود هزینه کرده است. اگر بخواهیم این رقم را با سرانه ۴۲۰ هزار تومانی لوازم آرایش در ایران مقایسه کنیم، متوجه میشویم ایرانیها بیشتر از ۳ برابر تفریح و امور فرهنگی برای آرایش خود هزینه میکنند.
همچنین اگر بخواهیم سهم ۰.۳ درصدی ایرانیها از بازار بینالمللی جراحی پلاستیک را با سهم ۰.۱ درصدی مردم کشور از بازار جهانی کتاب در نظر بگیریم، متوجه میشویم ایرانیها برای ظاهرشان نسبت به مطالعه کتاب ۳ برابر سهم بیشتری از بازارهای جهانی به دست آوردهاند و اگر بخواهیم سهم ۲.۱ میلیارد دلاری ایرانیها از بازار لوازم آرایش را در نظر بگیریم میتوان نتیجه گرفت مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از گردش مالی بالیوود و سینمای انگلستان برای آرایش خود هزینه میکنند.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اگر فیلم «تختی» می فروخت باید تعجب می کردیم
- «مرینال سن» کارگردان اسطورهای بالیوود درگذشت
- هند با «ستاره های راک دهکده» راهی اسکار شد
- سخنان بازیگر سرشناس سینمای هند درباره مبارزهاش با سرطان
- سلمان خان به قید ضمانت آزاد شد
- عکسی که آمیتاب باچان با انتشار آن از خاطراتش یاد کرد
- بیماری نادر عرفان خان تشخیص داده شد
- ابتلای عرفان خان به یک بیماری نادر
- بالیوود به دنبال ساخت فیلمی درباره ولادیمیر پوتین
- سوپر استار سینمای هند وارد دنیای سیاست میشود
- تازهترین خبرها از فیلمی هندی با بازی گلشیفته فراهانی + تصاویر
- پاسخ منفی بازیگر هندی به مجید مجیدی
- نتفلیکس با شاهرخ خان قرارداد بست
- اعلام برندگان بهترینهای بالیوود/ آمیتاب باچان، همچنان بهترین بازیگر مرد سینمای هند
- روایت شاهرخ خان از پیشبینی ریاست جمهوری ترامپ، خجالتی بودن و علاقههای شخصیاش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود