
مصطفی جلالیفخر در کانال تلگرامی خود نوشت:
پس از اعلام اسامی داوران جشنواره، پولاد کیمیایی با متنی که در آن از واژههای «حقیقت» و «آزادی» و البته «قضاوتهای بزرگ توسط آدمهای کوچک» بهره برده بود، از رقابت کنار کشید. کمی بعد، کیمیاییِ بزرگ هم با اعلامیهای کوتاه، با اشاره به سرزمین کهن و مصدق و ملیشدن نفت و حتی انگلیس، از قضاوت شدن در این سن و سال کنارهگیری کرد. طبعا کنارهگیری از هر رقابتی، حق طبیعی هر کسیست و این دو بزرگوار نیز نخواستهاند که در جشنواره باشند. تصمیمشان محترم، اما حالا چرا؟
بیشتر شبیه ژست اعتراضیِ بیهزینه است و پیش کشیدن واژههای پرطمطراقی چون عدالت و حقیقت و آزادی و مردم قدرندیده، در حالی که علت اصلی کنارهگیریشان اسامی داوران بوده، رفتار صادقانهای نیست. چون اتفاق جدیدی نیفتاده که باعث یادآوری ناگهانی مردم و عدالت شده باشد، و اگر مبنا این بود، از ابتدا نباید در جشنواره شرکت میکردند و چه بسا فیلم نمیساختند. منتِ انصراف به دلیل دلخوری از داوران را نباید بر سر مردم گذاشت. و چرا گمان کردهاند که مردم در این حد زودباورند که نپرسند چرا پیش از اعلام اسامی داوران، به یاد مردم نبودید؟!
بزرگواران که خود را بزرگتر از قضاوت توسط آدمهای کوچک میدانند، روغن ریخته را نذر امامزاده کردهاند. چون مالک فیلم، تهیهکننده است و قطعا از جشنواره انصراف نخواهد داد. فقط پدر و پسر محترم «خائنکشی»، از ارزیابی در بخش کارگردانی و بازیگری کنار گذاشته خواهند شد که اگر انصراف هم نمیدادند، شانس چندانی برای برندهشدن نداشتند، و تنها تغییر به دلیل کنارهگیریشان، عدم حضور در جلسهی مطبوعاتی پس از نمایش فیلم است. که احتمالا با پرسشهای تند و تیزی روبرو میشدند و با این کار، از پاسخگویی در بارهی فیلمشان نیز طفره رفتند.
نکتهی آخر این که اصلا فرض کنیم تمام داوران، دشمنان خونیِ خاندان کیمیاییاند، بعدش چه میشد؟ عدم برگزیدهشدن کارگردانی فیلم و بازیگری پولاد؟ مگر چنین نتیجهای چهقدر مهم است؟ و مگر در دورههای قبل که کسان دیگری داور بودند، این دو تن برگزیده شده بودند؟ مسعود کیمیایی، نام بزرگ و ماندگاریست که اعتبار و احترامشان با ضعفهای تکراری فیلمهای سالهای اخیرشان کمرنگ نمیشود. پس چه لزومی به زدن زیر میزی بود که پیشتر، قرار حضور پشت آن را پذیرفته بودند. هیاهو برای هیچ بود و در حد اعتبار استاد نبود که به دلیل ترکیب داوران، قهر کند؛ و بیربط، پای مردم قدرندیده را وسط بکشد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اقدامات شدید» در خانه هنرمندان ایران بررسی شد/ توجیهپذیری؛ بدترین و خطرناکترین توانایی انسان
- مشاوران و مدیران دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» معرفی شدند
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- اظهار تاسف دکتر جلالی فخر نسبت به رعایت نشدن پروتکلها در جشنواره /خاک میناوند هنوز خشک نشده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





