
مصطفی جلالیفخر در کانال تلگرامی خود نوشت:
پس از اعلام اسامی داوران جشنواره، پولاد کیمیایی با متنی که در آن از واژههای «حقیقت» و «آزادی» و البته «قضاوتهای بزرگ توسط آدمهای کوچک» بهره برده بود، از رقابت کنار کشید. کمی بعد، کیمیاییِ بزرگ هم با اعلامیهای کوتاه، با اشاره به سرزمین کهن و مصدق و ملیشدن نفت و حتی انگلیس، از قضاوت شدن در این سن و سال کنارهگیری کرد. طبعا کنارهگیری از هر رقابتی، حق طبیعی هر کسیست و این دو بزرگوار نیز نخواستهاند که در جشنواره باشند. تصمیمشان محترم، اما حالا چرا؟
بیشتر شبیه ژست اعتراضیِ بیهزینه است و پیش کشیدن واژههای پرطمطراقی چون عدالت و حقیقت و آزادی و مردم قدرندیده، در حالی که علت اصلی کنارهگیریشان اسامی داوران بوده، رفتار صادقانهای نیست. چون اتفاق جدیدی نیفتاده که باعث یادآوری ناگهانی مردم و عدالت شده باشد، و اگر مبنا این بود، از ابتدا نباید در جشنواره شرکت میکردند و چه بسا فیلم نمیساختند. منتِ انصراف به دلیل دلخوری از داوران را نباید بر سر مردم گذاشت. و چرا گمان کردهاند که مردم در این حد زودباورند که نپرسند چرا پیش از اعلام اسامی داوران، به یاد مردم نبودید؟!
بزرگواران که خود را بزرگتر از قضاوت توسط آدمهای کوچک میدانند، روغن ریخته را نذر امامزاده کردهاند. چون مالک فیلم، تهیهکننده است و قطعا از جشنواره انصراف نخواهد داد. فقط پدر و پسر محترم «خائنکشی»، از ارزیابی در بخش کارگردانی و بازیگری کنار گذاشته خواهند شد که اگر انصراف هم نمیدادند، شانس چندانی برای برندهشدن نداشتند، و تنها تغییر به دلیل کنارهگیریشان، عدم حضور در جلسهی مطبوعاتی پس از نمایش فیلم است. که احتمالا با پرسشهای تند و تیزی روبرو میشدند و با این کار، از پاسخگویی در بارهی فیلمشان نیز طفره رفتند.
نکتهی آخر این که اصلا فرض کنیم تمام داوران، دشمنان خونیِ خاندان کیمیاییاند، بعدش چه میشد؟ عدم برگزیدهشدن کارگردانی فیلم و بازیگری پولاد؟ مگر چنین نتیجهای چهقدر مهم است؟ و مگر در دورههای قبل که کسان دیگری داور بودند، این دو تن برگزیده شده بودند؟ مسعود کیمیایی، نام بزرگ و ماندگاریست که اعتبار و احترامشان با ضعفهای تکراری فیلمهای سالهای اخیرشان کمرنگ نمیشود. پس چه لزومی به زدن زیر میزی بود که پیشتر، قرار حضور پشت آن را پذیرفته بودند. هیاهو برای هیچ بود و در حد اعتبار استاد نبود که به دلیل ترکیب داوران، قهر کند؛ و بیربط، پای مردم قدرندیده را وسط بکشد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اقدامات شدید» در خانه هنرمندان ایران بررسی شد/ توجیهپذیری؛ بدترین و خطرناکترین توانایی انسان
- مشاوران و مدیران دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» معرفی شدند
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- اظهار تاسف دکتر جلالی فخر نسبت به رعایت نشدن پروتکلها در جشنواره /خاک میناوند هنوز خشک نشده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





