
محمد تاجیک_مجنون محصول ۱۳۶۸ است .رسول ملاقلی پوردر مصاحبه ای درباره مجنون گفته : من کار تحقیقی و جامعه شناسی برای مجنون نکردم. تحقیق من حاصل عمرم تا آن روزگار بود. زندگی ام بود. من با پوست و گوشت و استخوانم فقر را لمس کردم. فقط کافی بود به ادراکاتم شکل دراماتیک بدهم که آن زمان دیگر فیلمنامه نوشتن را بلد بودم.
شخصیتهایم بین مرگ و زندگی دست و پا میزنند
ملاقلی پور در مصاحبه دیگری درباره فیلم مجنون می گوید :بعد از فیلم پرواز درشب وقتی میخواستم فیلم «مجنون» را کار کنم – که یک فیلم اجتماعی بود – باز خیلیها دچار بهت شدند. از اینکه میدیدند من در آن شرایط خاص یک موضوع اجتماعی را کار میکنم با همین تعبیری که شما دارید. یعنی اینکه شخصیتهایم بین مرگ و زندگی دست و پا میزنند و تلاش میکنند تا کورسوی امیدی در اجتماع پیدا کنند
«مجنون»:زندان زندگی
ناصر صفاریان درباره مجنون در نقدی در ماهنامه فیلم در سال ۱۳۷۷نوشته است :پس از ساختن چند فیلم جنگی و حضور دائم در این عرصه ، «مجنون» نخستین فیلم غیرجنگی ملاقلیپور است. این فیلم که یادآور فیلمهای خیابانی پیش از انقلاب است، با تکیه بر وجه اجتماعی، با نگاهی تلخ و گزنده به بررسی حال و هوای یک جوان تنها و درمانده میپردازد. فضای احساسی اثر که به خوبی در ایجاد همدلی در تماشاگر موفق است، توانایی ملاقلیپور را در ایجاد فضای احساسی نشان میدهد.
روی آوردن قهرمان ملاقلیپور به عشق و رودررو قرار گرفتن او با عوامل تهدیدکننده اجتماع -که این جا درشکل یک بمبگذار به نمایش در میآید- او را به قهرمانی محبوب و دوستداشتنی تبدیل میکند. به همین دلیل و به خاطر حس همدلی و ترحم نسبت به این شخصیت، سیاهی زندگی او که به جامعه پیرامونش هم منتقل شده، واقعی و دلنشین به نظر میرسد.
روایت اکبر نبوی از مجنون
اکبر نبوی در مصاحبه ای در سال ۸۶ درباره فیلم مجنون گفته است :بعضی ها کوته بین هستند. دنیای ذهنشان خیلی کوچک است. محدودیت هایی برای هنرمندی مثل رسول فراهم می کنند که نتواند حرف هایش را بزند. اما رسول گاهی شلاق های انتقادش را نسبت به مسائل اجتماعی خیلی تند و تیز می کشید. نمونه بارزش در فیلم «مجنون» است؛ آغاز جریان سینمای اجتماعی رسول که اساسا از «مجنون» به این طرف رویکرد اجتماعی رسول به شدت جدی می شود. هم ساحت هنرورزی رسول عمیق تر می شود، هم گستره اش قابل تأمل می شود. رسول در «مجنون» حرف هایی را زده است که پنج سال بعد در جامعه محقق شد و این از ویژگی های یک هنرمند است که بتواند ضمن اینکه همراه با جریان اجتماعی حرکت کند، گاهی از وضعیت موجود یک ارتفاعی بگیرد و از بالا وضعیت جامعه را ببیند. بعد برگردد و آنچه را که مصلحت می داند به جامعه بیان کند. گاهی اوقات هم هنرمند واقعی شاید مصلحت نداند هرآنچه را که به او گفتند و دیده و به او الهام کرده اند، بگوید. شاید اگر در بیان آنچه دیده و آنچه به او الهام شده بی پروایی کند، دچار رنج و مصیبت می شود. به تعبیر «حافظ» که در مورد «حلاج» می گوید: «جرمش آن بود که اسرار هویدا می کرد».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرتره «مجنون»؛ خالی از شعار و تقدسگرایی
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- قهرمانها را چه شد؟
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- حرف های کیومرث پوراحمد درباره حواشی فیلم «پنجاه قدم آخر»/ویدئو
- ملاقلی پور: می گفتند مزرعه پدری جنسی است!/مروری برکارنامه فیلمسازی رسول ملاقلی پور
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /هیوا
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /نجات یافتگان
- مروری بر کارنامه رسول ملاقلی پور /سفر به چذابه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





