سینماسینما، آیدین سیار سریع در شهروند نوشت : امروز می خواهیم به شما بیاموزیم که چگونه تهدیدی به نام مرگ هنرمندان را به فرصتی همچون گرفتن لایک، ویو و فالوئر در اینستاگرام تبدیل کنید. با ما همراه باشید.
یک) اگر طراح، گرافیست، نقاش یا کاریکاتوریست هستید بدانید که پتانسیل زیادی برای بهره برداری هر چه بیشتر از مرگ هنرمند دارید. هنرمندان لب گور را شناسایی کنید و پرتره آنها را بکشید. این کار باعث می شود تا مجبور نشوید به محض فوت شخص مذکور طرحش را بزنید و در نهایت کار شبیه به مجسمه مرحوم مشایخی شود. در ثانی شما با آماده کردن این کارها می توانید از نظر زمانی از هم صنفان خود پیشی بگیرید و حتی قبل از خاک کردن مرحوم طرح را منتشر کنید. البته بعضی عزیزان هم از این راهکار گله دارند و می آیند پیش ما و می گویند پرتره هنرمند مذکور را کشیده ایم اما نمی میرد، چه کنیم؟ پاسخ ما به این عزیزان این است که دو ماه دیگر صبر کنید، اگر نمرد، پرتره را با کپشن «آیا حتما پیشکسوتان هنر باید بمیرند تا به یادشان بیفتیم؟» منتشر کنید. به این ترتیب هم لایک ها را دشت کرده اید و هم تلویحا اعتراضتان را به مطول شدن عمر بعضی از هنرمندان اعلام کرده اید.
دو) یک سری هم می آیند و می گویند ما بلد نیستیم نقاشی کنیم، چه کنیم؟ پاسخ روشن است. هنرمندان پیر را شناسایی کنید و به استخراج خاطره از آنها بپردازید. دراین مرحله کار برای آنهایی که دستشان توی کار است راحت تر است. مثلا شما زمانی دستیار سه کارگردانی معروف بوده اید و در یک پروژه با او همکاری کرده اید. بزرگوار تنها دیالوگی که با شما برقرار کرده این بوده که در یکی از روزهای فیلمبرداری با اعصابی مگسی گفته «مگه بهت نگفتم کوچه رو ببندی؟» و شما هم با شلواری نمناک اطاعت امر کرده اید. بعد از این که کارگردان مذکور به رحمت خدا رفت شما عکسی از کوچه ای که بسته اید یا راهی که بند آورده اید در اینستاگرام می گذارید و می نویسید: «انگار همین دیروز بود که با هم پروژه را کلید زدیم. کوچه هنوز بوی تو را می دهد شوالیه!»
سه) حالت دیگری وجود دارد که شما فقط مرحوم را در تلویزیون دیده اید. می توانید با نزدیک شدن به هنرمند با او خاطره ای ایجاد کنید. در خاطره تان اصرار کنید که مرحوم، مظلومانه پر کشید و در تنهایی رفت، حتی اگر وسط جشن بزرگداشتش در تالار وحدت مرده باشد. بهترین حالت این است که به هنرمند نزدیک شوید و کاری کنید تا او فقیر شود تا کپشن تان احساسی دربیاید. مثلا این کپشن: «مظلوم رفت و فقیر اما پیش کسی سر خم نکرد.»
چهار) حالت آخر این است که شما کلا هیچ ربطی به مرحوم نداشته اید و توانایی نگارش خاطره جعلی و کشیدن پرتره را هم ندارید. شما دیگر ول معطلید. چند تا کپشن لایک خور بهتان معرفی می کنیم شاید کارتان راه بیفتد:
نمونه اول:
«ای واااااای! [تعداد الف در وای معرف کیفیت تاثر شماست.] فلانی هم رفت. تف به این روزگار.» [انداختن تف و خدو و خلط و باقی ترشحات نشان دهنده میزان عصبانیت تان از روزگار غدار است.]
نمونه دوم:
«آسمانی شدنت مبارک بزرگمرد.» [این یکی خیلی متفاوت است. معلوم نیست خوشحالید یا ناراحت. در ثانی منعطف است. می توانید در سالگردهای فوت مرحوم هم بنویسید سالگرد آسمانی شدنت مبارک. از مرحوم نعمت ا… گرجی تا مرحوم جمشید مشایخی کاربرد دارد.]
نمونه سوم:
«فلان طرف برای همیشه جاودانه شد + استیکر گریه» [مقصود از فلان توانایی یا اندام خاصی از هنرمند است. مثلا دستان یک نقاش، حنجره ی یک دوبلور، بازی یک بازیگر و … استفاده از این فرمول برای بازیگران خارجی توصیه نمی شود.]
نمونه های دیگر:
کاربران عزیز دیگر هم می توانند ضمن آپلود کردن پستی از عکس یا ویدیوی مرحوم با کپشن «غروب کرد، یادش گرامی، روحش شاد، زبان قاصر است، فلانی هم رفت و …» استفاده کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شوخی عباس محبی با موضوعات سلامت در رادیو
- تحلیلگر یا منتقد؛ مساله این است
- اتاق شیشهای بزرگ
- گفتوگو با سینا کیانپور، کارگردان «اینستاگرامر» / مسئله من در «اینستاگرامر» شهرتطلبی جدید و بیدلیل بود
- تنها ۵۹ ثانیه وقت داریم!/ نگاهی به صنعت سینما و ضرورت توجه به فضای مجازی
- هاتف علیمردانی: “کلمبوس” کاریکاتوری از یک خانواده ایرانی است / شرافت سینمایی را برای کمی پول بیشتر نفروشیم
- انتقاد مهراب قاسمخانی از فحاشی در فضای مجازی
- حسین محب اهری: گاهی چهره های برجسته دچار دو شخصیت می شوند
- ناراحتی شدید نیکلاس کیج از شوخی با تصویر او در یک فیلم + عکس
- «سلبریتی ها» هم به کوزه می افتند!
- واکنش رامبد جوان به اظهارنظر سلبریتیها درباره مسایل مختلف
- وضعیت نابسامان فضای مجازی، صدای پوران درخشنده را درآورد
- واکنش مجید مجیدی به یک شایعه
- انتقاد کوروش تهامی از اظهارنظر برخی هنرمندان در فضای مجازی
- کلاهبرداری با فیلم جنجالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





