سینماسینما، آیدین سیار سریع در شهروند نوشت : امروز می خواهیم به شما بیاموزیم که چگونه تهدیدی به نام مرگ هنرمندان را به فرصتی همچون گرفتن لایک، ویو و فالوئر در اینستاگرام تبدیل کنید. با ما همراه باشید.
یک) اگر طراح، گرافیست، نقاش یا کاریکاتوریست هستید بدانید که پتانسیل زیادی برای بهره برداری هر چه بیشتر از مرگ هنرمند دارید. هنرمندان لب گور را شناسایی کنید و پرتره آنها را بکشید. این کار باعث می شود تا مجبور نشوید به محض فوت شخص مذکور طرحش را بزنید و در نهایت کار شبیه به مجسمه مرحوم مشایخی شود. در ثانی شما با آماده کردن این کارها می توانید از نظر زمانی از هم صنفان خود پیشی بگیرید و حتی قبل از خاک کردن مرحوم طرح را منتشر کنید. البته بعضی عزیزان هم از این راهکار گله دارند و می آیند پیش ما و می گویند پرتره هنرمند مذکور را کشیده ایم اما نمی میرد، چه کنیم؟ پاسخ ما به این عزیزان این است که دو ماه دیگر صبر کنید، اگر نمرد، پرتره را با کپشن «آیا حتما پیشکسوتان هنر باید بمیرند تا به یادشان بیفتیم؟» منتشر کنید. به این ترتیب هم لایک ها را دشت کرده اید و هم تلویحا اعتراضتان را به مطول شدن عمر بعضی از هنرمندان اعلام کرده اید.
دو) یک سری هم می آیند و می گویند ما بلد نیستیم نقاشی کنیم، چه کنیم؟ پاسخ روشن است. هنرمندان پیر را شناسایی کنید و به استخراج خاطره از آنها بپردازید. دراین مرحله کار برای آنهایی که دستشان توی کار است راحت تر است. مثلا شما زمانی دستیار سه کارگردانی معروف بوده اید و در یک پروژه با او همکاری کرده اید. بزرگوار تنها دیالوگی که با شما برقرار کرده این بوده که در یکی از روزهای فیلمبرداری با اعصابی مگسی گفته «مگه بهت نگفتم کوچه رو ببندی؟» و شما هم با شلواری نمناک اطاعت امر کرده اید. بعد از این که کارگردان مذکور به رحمت خدا رفت شما عکسی از کوچه ای که بسته اید یا راهی که بند آورده اید در اینستاگرام می گذارید و می نویسید: «انگار همین دیروز بود که با هم پروژه را کلید زدیم. کوچه هنوز بوی تو را می دهد شوالیه!»
سه) حالت دیگری وجود دارد که شما فقط مرحوم را در تلویزیون دیده اید. می توانید با نزدیک شدن به هنرمند با او خاطره ای ایجاد کنید. در خاطره تان اصرار کنید که مرحوم، مظلومانه پر کشید و در تنهایی رفت، حتی اگر وسط جشن بزرگداشتش در تالار وحدت مرده باشد. بهترین حالت این است که به هنرمند نزدیک شوید و کاری کنید تا او فقیر شود تا کپشن تان احساسی دربیاید. مثلا این کپشن: «مظلوم رفت و فقیر اما پیش کسی سر خم نکرد.»
چهار) حالت آخر این است که شما کلا هیچ ربطی به مرحوم نداشته اید و توانایی نگارش خاطره جعلی و کشیدن پرتره را هم ندارید. شما دیگر ول معطلید. چند تا کپشن لایک خور بهتان معرفی می کنیم شاید کارتان راه بیفتد:
نمونه اول:
«ای واااااای! [تعداد الف در وای معرف کیفیت تاثر شماست.] فلانی هم رفت. تف به این روزگار.» [انداختن تف و خدو و خلط و باقی ترشحات نشان دهنده میزان عصبانیت تان از روزگار غدار است.]
نمونه دوم:
«آسمانی شدنت مبارک بزرگمرد.» [این یکی خیلی متفاوت است. معلوم نیست خوشحالید یا ناراحت. در ثانی منعطف است. می توانید در سالگردهای فوت مرحوم هم بنویسید سالگرد آسمانی شدنت مبارک. از مرحوم نعمت ا… گرجی تا مرحوم جمشید مشایخی کاربرد دارد.]
نمونه سوم:
«فلان طرف برای همیشه جاودانه شد + استیکر گریه» [مقصود از فلان توانایی یا اندام خاصی از هنرمند است. مثلا دستان یک نقاش، حنجره ی یک دوبلور، بازی یک بازیگر و … استفاده از این فرمول برای بازیگران خارجی توصیه نمی شود.]
نمونه های دیگر:
کاربران عزیز دیگر هم می توانند ضمن آپلود کردن پستی از عکس یا ویدیوی مرحوم با کپشن «غروب کرد، یادش گرامی، روحش شاد، زبان قاصر است، فلانی هم رفت و …» استفاده کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شوخی عباس محبی با موضوعات سلامت در رادیو
- تحلیلگر یا منتقد؛ مساله این است
- اتاق شیشهای بزرگ
- گفتوگو با سینا کیانپور، کارگردان «اینستاگرامر» / مسئله من در «اینستاگرامر» شهرتطلبی جدید و بیدلیل بود
- تنها ۵۹ ثانیه وقت داریم!/ نگاهی به صنعت سینما و ضرورت توجه به فضای مجازی
- هاتف علیمردانی: “کلمبوس” کاریکاتوری از یک خانواده ایرانی است / شرافت سینمایی را برای کمی پول بیشتر نفروشیم
- انتقاد مهراب قاسمخانی از فحاشی در فضای مجازی
- حسین محب اهری: گاهی چهره های برجسته دچار دو شخصیت می شوند
- ناراحتی شدید نیکلاس کیج از شوخی با تصویر او در یک فیلم + عکس
- «سلبریتی ها» هم به کوزه می افتند!
- واکنش رامبد جوان به اظهارنظر سلبریتیها درباره مسایل مختلف
- وضعیت نابسامان فضای مجازی، صدای پوران درخشنده را درآورد
- واکنش مجید مجیدی به یک شایعه
- انتقاد کوروش تهامی از اظهارنظر برخی هنرمندان در فضای مجازی
- کلاهبرداری با فیلم جنجالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





