مریل استریپ بازیگر آمریکایی به عنوان رئیس هیئتداوران بخش مسابقه بینالملل شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین معرفی شد.
به گزارش «سینماسینما»، سرویس سینمایی هنرآنلاین: برای اولین بار است که مریل استریپ به عنوان داور با یک جشنواره سینمایی همکاری میکند.
به گزارش ورایتی، دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین درباره انتخاب استریپ به عنوان رئیس داوران بخش مسابقه بینالملل دوره آتی جشنواره فیلم برلین، گفت: «مریل استریپ یکی از خلاقترین و چندبعدیترین هنرمندان سینماست. ما برای اینکه شیفتگی خود را به استعداد فوقالعاده او نشان بدهیم، سال ۲۰۱۲ جایزه خرس طلایی یک عمر دستاورد را به او اعطاء کردیم. خیلی خوشحالم که او به برلین بازمیگردد و با استفاده از تجربه هنری خود ریاست داوران بخش مسابقه بینالملل را به عهده میگیرد.»
استریپ در سالهای گذشته چند بار مهمان جشنواره برلین بوده است. او در ۱۹۹۹ دوربین برلیناله را دریافت کرد و در ۲۰۰۳ به همراه جولین مور و نیکول کیدمن برای بازی در فیلم “ساعتها” برنده خرس نقرهای بهترین بازیگر زن شد. او در ۲۰۰۶ در فیلم « A Prairie Home Companion» به کارگردانی رابرت آلتمن بازی کرد که در بخش مسابقه بینالملل نمایش داده شد. برگزارکنندگان جشنواره برلین در ۲۰۱۲ نیز با اعطای جایزه خرس طلایی افتخاری یک عمر دستاورد به او ادای احترام کردند.
استریپ ۶۶ ساله نیز در واکنش به انتخاب خود به عنوان رئیس داوران بخش مسابقه بینالملل گفت: بازگشت به این جشنواره در هر شرایطی هیجانانگیز است، اما پذیرش وظیفه داوری لذت و انتظار بزرگی است. این مسئولیت تا حدی دلهرهآور است، چرا که من تا قبل از این رئیس هیچ جایی نبودهام و امیدوارم بتوانم به پای داوران برجسته دورههای قبلی برسم. به خاطر این افتخار سپاسگزارم.
استریپ و همکارانش که اسامی آنها بعداً اعلام میشود، برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقرهای جشنواره را انتخاب میکنند.
شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین ۱۱ تا ۲۱ فوریه (۲۲ بهمن تا ۲ اسفند) برگزار میشود.
استریپ برای فیلمهای «کریمر علیه کریمر» (۱۹۷۹– بهترین بازیگر زن مکمل)، «انتخاب سوفی» (۱۹۸۲ – بهترین بازیگر زن) و «بانوی آهنین» (۲۰۱۱ – بهترین بازیگر زن) برنده اسکار شده است و برای فیلمهای «شکارچی گوزن» (۱۹۷۸ – بهترین بازیگر زن مکمل)، «زن ستوان فرانسوی» (۱۹۸۱)، «سیلکوود» (۱۹۸۳)، «از آفریقا» (۱۹۸۵)، «آیرونوید» (۱۹۸۷)، «فریادی در تاریکی» (۱۹۸۸)، «کارت پستالهایی از لبه پرتگاه» (۱۹۹۰)، «پلهای مدیسن کانتی» (۱۹۹۵)، «چیزی واقعی» (۱۹۹۸)، «موسیقی قلب» (۱۹۹۹)، «اقتباس» (۲۰۰۲ – بهترین بازیگر زن مکمل)، «شیطان پرادا میپوشد» (۲۰۰۶)، «شک» (۲۰۰۸)، «جولیا و جولیا» (۲۰۰۹)، «آگوست: اوسیج کانتی» (۲۰۱۳) و «در جنگل» (۲۰۱۴ – بهترین بازیگر زن مکمل) نیز نامزد اسکار بوده است.
به غیر از استریپ تنها دو بازیگر دیگر سه جایزه اسکار بازیگری در کارنامه دارند: دانیل دی-لوییس و جک نیکلسن. استریپ در ۳۵ سال گذشته ۱۹ بار نامزد اسکار بوده که این جهت هیچ بازیگری چه مرد و چه زن به پایش نمیرسد.
او فیلم بریتانیایی «مدافع حق رأی برای زنان» (Suffragette) به کارگردانی سارا گاورون را آماده نمایش دارد.
سال گذشته دارن آرونوفسکی کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده آمریکایی رئیس داوران بخش مسابقه بینالملل بود و «تاکسی» به کارگردانی جعفر پناهی کارگردان ایرانی جایزه خرس طلای بهترین فیلم را از آن خود کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور مریل استریپ؛ ساخت «شیطان پرادا میپوشد۲» آغاز شد
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- خبرهایی از ساخت دنباله «شیطان پرادا میپوشد»/ دیزنی هنوز تایید نکرده است
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- مریل استریپ: دنیرو چراغ راه من بوده است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ هنر اسپیلبرگ بستهبندی ماجراهای پیچیده در فیلمی لذتبخش برای مخاطب است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ فانتزی به سبک «به سوی جنگل»
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ نمایشنامهای که با بازی مریل استریپ سینمایی شد/ ملاقات با مادری ناسازگار
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ سینما کلاس تاریخ نیست/ فیلمساز حق دارد وقایع تاریخی را دراماتیک کند
- روایت زندگی اولین زن نخستوزیر بریتانیا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ حضور فعالانه مخاطب در مواجهه با چالشهای کاراکتر
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ «شک» درباره رابطه مبهم یک کشیش/ باز هم پای مریل استریپ در میان است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





