ساناز قنبری در جام جم نوشت :
در حالی که هنوز هیاهوی حضور نورگل یشیلچای بازیگر شناخته شده ترکیه ای در فیلم «جن زیبا» نخوابیده، خبر دیگری منتشر شده مبنی بر مذاکره قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با یانگوم برای بازی در یک فیلم.
ظاهرا جریان از این قرار است که لی یونگ آئه که در ایران به یانگوم معروف است برای بازی در فیلم «عاشقی در هانوی» محصول مشترک ایران، کره و ویتنام دعوت شده و به همین خاطر هم در سئول ضیافت شامی ترتیب داده تا درباره این اتفاق صحبت کنند. یانگوم در این ضیافت پذیرای قربان محمدپور و گروه ایرانی این فیلم می شود تا ضمن گفت وگو با کارگردان فیلم شرایط همکاری در این فیلم را بررسی کند و در نهایت از آنجا که یانگوم اکنون مشغول بازی در یک فیلم چینی است گفته امیدوار است شرایط کاری اش طوری پیش برود که بتواند در این پروژه ایرانی همکاری کند!
اولین خارجی ها در فیلم های ایرانی
اگر به عقب برگردیم، می بینیم که سابقه حضور بازیگران و عوامل خارجی در سینمای ایران به پیش از انقلاب برمی گردد. در همان سال ها بود که دو بازیگر شناخته شده جهان برای اولین بار در سینمای ایران جلوی دوربین رفتند. آنتونی کوئین و کریستوفر لی بازیگران شناخته شده جهان بودند که آن زمان برای بازی در فیلم «کاروان ها» به ایران آمدند و با محمدعلی کشاورز همبازی شدند. پس از انقلاب البته تا سال ها این روند متوقف بود هیچ کس چنین پیشنهادهایی را طرح نکرد، اما در دهه ۸۰ فضا برای از سرگیری این ماجرا بازتر شد.
حضور بازیگرانی چون پیر داغر بازیگر مطرح لبنانی و ناتالی متی بازیگر فرانسوی در سریال «مدار صفر درجه»، دارین حمزه بازیگر مطرح سینمای لبنان در فیلم های «کتاب قانون»، «سی وسه روز» و «فرشتگان قصاب»، آلیسا کاچر بازیگر سرشناس کشور روسیه در فیلم «استرداد»، ژولیت بینوش بازیگر مطرح فرانسه در فیلم «کپی برابر اصل»، بره نیس بژو بازیگر معروف فرانسوی در فیلم «گذشته»، پاملا الکیک و پیر داغر در سریال «ساخت ایران» از مهم ترین این حضورهاست. برای چرایی حضور بازیگران خارجی در سینمای ایرانی دلایل متعددی می توان بیان کرد. از جمله این که قصه فیلم چنین ضرورتی (به لحاظ پوشش و چهره بازیگر مانند فیلم «کتاب قانون») را ایجاب کند یا این که بعضی فیلمسازان در تولید فیلم به بازاریابی بین المللی فیلم های شان فکر کنند. در این صورت اگر قصه چنین ضرورتی را ایجاب کند و اگر امکانات مالی تهیه کننده اجازه دهد، تهیه کننده به سمت بازیگرانی می رود که به موفقیت بین المللی آن هم کمک کند، مانند کاری که زنده یاد عباس کیارستمی یا اصغر فرهادی پیش از این انجام داده اند.
اما و اگرهای ماجرا
مسلما در چنین مواردی فیلم های ما به بازیگر خارجی نیاز دارند، اما نه هر بازیگری. کسانی باید برای ایفای نقش به کشور ما بیایند که در کشور خودشان صاحب اسم و رسم باشند و بر اعتبار جهانی سینمای ایران بیفزایند. درست است که امروز دیگر تعاملات بین المللی و تولید فیلم با بازیگرانی از کشورهای دیگر به اتفاق رایجی در سینمای جهان تبدیل شده، اما باید دید حضور بازیگران شناخته شده در اکران داخلی و میزان استقبال مردم نیز موفق است یا خیر؟ باید دید شرایطی که بسیاری از بازیگران کارآمد خودمان بیکارند آیا بازیگران خارجی می توانند کمکی به اقتصاد سینمای ما کنند یا خیر؟
با این توضیح مروری داریم بر آثار سه بازیگر مطرح خارجی که در سال های اخیر در فیلم های ایرانی حضور داشتند.
دیا میرزا (هند)
دیا میرزا بازیگر مطرح بالیوود در فیلم «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور در نقش مقابل محمدرضا گلزار بازی کرد.
نکته: اکثر سکانس های این فیلم در هند می گذرد و روایت عشق یک پسر ایرانی و دختر هندی است؛ بنابراین ضروری بود که برای نقش دختر از یک بازیگر هندی استفاده شود. دیا میرزا در فیلم های «نمی توانم تو را فراموش کنم» با سلمان خان، «پارینیتا» با آمیتاب باچان، «باجگیری» با پریانکا چوپرا و اجی دیوگن، «بهت نگفتم» با آیشواریا رای و آمیتاب باچان همبازی بوده و همچنین عضو شورای تهیه کنندگان سینمای بالیوود است.
بره نیس بژو (فرانسه)
بره نیس بژو یکی از بهترین بازیگران دنیاست که در فیلم «گذشته» در نقش مقابل علی مصفا بازی کرده است. نکته: در این فیلم بژو در نقش زنی فرانسوی بازی می کند که دچار سردرگمی عاطفی بین همسر سابقش احمد (با بازی علی مصفا)، همسر جدیدش سمیر (با بازی طاهر رحیم) و دخترش گرفتار شده و از قرار معلوم در ابتدا قرار بوده ماریون کوتیار این نقش را بازی کند، اما در نهایت به دلیل مسائلی این نقش به بژو سپرده شد. اتفاقی که البته خیر هم بود و در نهایت بژو موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را برای بازی در «گذشته» به دست آورد.
پیر داغر (لبنان)
پیر داغر البته در لبنان هنرپیشه ای معروف و شناخته شده است که هرازگاهی در آثار سوری نیز به ایفای نقش می پردازد. نکته: داغر در فیلم «سی و سه روز» به کارگردانی جمال شورجه و سریال «مدار صفر درجه» ساخته حسن فتحی بازی کرد و بشدت توانست محبوب مخاطبان ایرانی شود. هر چند ظاهر و خلق و خوی پیر داغر در «مدار صفر درجه» و «سی و سه روز» منطبق با کاراکترشان بود، اما بودند بازیگرانی در کشور خودمان که می توانستند از عهده این نقش ها به شایستگی برآیند. بنابراین شاید بتوان گفت بود و نبود داغر در سینمای ایران چندان ضروری نبود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- که آفتاب بیاید/ نگاهی به فیلم «بگذار آفتاب بیایید تو» ساخته کلر دنی
- زنگ می زنند می گویند: فلان نقش لطفا! /گفت و گو با هادی کاظمی، بازیگر فیلم «به وقت خماری»
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است/گزارش روزنامه جام جم
- سلوک تدریجی یک زن/ نگاهی به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله
- حرف های جالب ژولیت بینوش درباره بازی در فیلم «گودزیلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد