مستند ایرانی «رویای دم صبح» که برنده جوایز مختلف است، توانست در اکران عمومی خود در کشور فرانسه، نظر منتقدان فرانسوی را هم به خود جلب کند.
به گزارش سینماسینما، فیلم مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی که تا به حال موفق به دریافت جوایز مختلف شده و در چند کشور روی پرده رفت است، بعد از چند پیشنمایش از چهارشنبه بیستم سپتامبر در سینماهای کشور فرانسه اکران عمومی شد.
علاوه بر این، رسانههای فرانسه هم به این مستند توجه نشان دادهاند و تعدادی از شناختهشدهترین آنها از جمله ترنسفیوژ، کریتیکات، کاییه دو سینما و لوموند آن را نقد کردهاند.
ترنسفیوژ به این مستند پنج ستاره داده و آن را تلاشی بزرگ در نمایش سینمای انسانگرایانه خوانده است. کاییه دو سینما هم سه ستاره به فیلم داده و نوشته با وجود اینکه رنگی از درد و رنج دارد، در عین حال از شوخطبعی خوبی هم استفاده میکند.
مستند بلند سینمایی «رویاهای دم صبح» در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی و تهیهکنندگی مهرداد اسکویی ساخته شد و داستان نوجوانان دختر زیر ۱۸ سالی را تعریف میکند که در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تحت نظارت هستند. این فیلم سومین قسمت از مستندهای سهگانه اسکویی است که بعد از «روزهای بیتقویم» و «آخرین روزهای زمستان» از راه رسید.
این فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و شصت و ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم برلیناله آلمان در بخش مسابقه برگزیده شد و مهرداد اسکویی در جشنواره ترو فالس آمریکا با بردن جایزه ترو ویژن به عنوان برترین مستندساز سال ۲۰۱۶ جهان برگزیده شد.
این فیلم تا به حال موفق به کسب افتخاراتی از جشنواره لیبرته بلژیک و جشنواره «پیامی به بشریت» روسیه نیز شده و در ایالات متحده در لسآنجلس، کلیولند، شیکاگو و نیویورک به نمایش درآمده است.
عوامل تولید این فیلم عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهیه کننده: مهرداد اسکویی، مدیر تصویر برداری: محمد حدادی، تدوینگر: امیر ادیب پرور، طراحی و میکس صدا: حسین مهدوی، صدابردار: پارسا کریمی، مدیر تولید: وحید حاجی لویی، مشاور کارگردان: بابک کریمی، رنگ آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره چیان، سیندخت رحیمیان، دستیاران کارگردان: علی رضا قاسمی، عطا مهراد، سیاوش جمالی، مدیر پخش بین الملل: نسرین میرشب (کمپانی دریم لب فیلمز).
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- یک جایزه برای جامعه عکاسی ایران؛ جایزه نخستِ عکاسی خبری آنالوگ IPA به مهرداد اسکویی رسید
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- داوری مهرداد اسکویی در جشنواره مستند میلنیوم
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- انتشار کتاب صوتی «هرگز نیفت» پاتریشیا مک کورمیک با صدای مینا عبدی
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





