فیلم مسافران ساخته محمود رحمانی فیلمسازمستقل ایرانی در جشنواره فیلم مونیخ آلمان به روی پرده می رود.
به گزارش سینماسینما، مستند تجربی مسافران به عنوان نماینده سینمای ایران در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم مونیخ آلمان و در بخش رقابتی به نمایش در می آید .
سی و دومین دوره این جشنواره بین المللی ،از ۳ تا ۱۴ می ،ماه آینده میلادی (سیزدهم الی بیست و سوم اردیبهشت نود وشش) در شهر مونیخ مرکز بایرن ،آلمان برگزار می گردد و فیلم مسافران رحمانی در بخش مسابقه اصلی جشنواره روی پرده می رود.
در این رویداد که یکی از معتبرترین جشنواره های معتبرمستند ،در دنیا شناخته می شود به جز مسافران از ایران نه فیلم دیگر از کشورهای آمریکا، نروژ ،دانمارک ،سویس،اسپانیا ،فرانسه،بلژیک ،ایتالیا ویک فیلم از کشور آلمان در بخش مسابقه اصلی به نمایش در می آیند و با هم به رقابت خواهند پرداخت.
ریاست هییت داوران را به عهده داردINTI Corderaدر این دوره از جشنواره کارگردان و تهیه کننده شناخته شده ی مکزیکی
طبق اعلان رسمی جشنواره اکران افتتاحیه فیلم تجربی مسافران در روز پنجشنبه چهارم می ساعت هجده به وقت آلمان در سالن فیلموزیوم شهر مونیخ به نمایش در می آید و پس از آن نشست و نقد و برسی فیلم در همان سالن با حضور منتقدان و فیلمسازان برگزار خواهد شد، سه نمایش دیگراین فیلم در روزهای جمعه ۵ می ،ساعت ۲۰ در سینمای گستیج ،دوشنبه ۹ می در سینما شهر وشنبه ۱۳ می در گستیج ،در طول روزهای جشنواره به روی پرده خواهد رفت.
مستند بلند مسافران با زمان هشتادوهفت دقیقه ،به گفتگوی آدمها در یک تاکسی میپردازد و فرم متمایز این مستند،حذف فرمیک فیلمبردار و ایجاد دکوپاژ در بستر امر واقع است که بر اساس حرکت اتومبیل و گرانیکا دوربین ،زاویه دوربین به صورت اتفاقی انتخاب می شود و عنصرهدایت بیرونی بر آن تاثیری ندارد تا به این ترتیب عوامل پشت دوربین در خدمت گفتگوی بیواسطه و بدون روتوش مردم عادی حذف شود و از این رو مسافران این خودرو به راحتی جهان درونی خود را مقابل دوربین مشاهده گر رحمانی، که خود به عنوان راننده در فیلم حضور دارد بیان می کنند . کارگردان/راننده هم نه به عنوان ناظر پشت دوربین و انتخاب کننده بلکه در مقام هم نشین و طرف گفتگوی خودمانی با آدمهای معمولی هویت کارگردانی خود را تغییر دهد و به این ترتیب اینساخت محدود مکانی، اتومبیل رحمانی را به یک منبع استخراج نشده داستان تبدیل می کند که در آن آدمها بی واسطه ،از بیم ها و امید ها وآرزوهایشان حر ف بزنند.
محمود رحمانی فیلمساز مستقل ایرانی در سال ۲۰۰۹ با فیلم تجربی ملف گند به عنوان بلندترین پلان سکانس سینمای مستند ایران در این جشنواره در بخش مسابقه حضور داشت و در سال ۲۰۱۱ در بیست و ششمین دوره از این جشنواره توانسته بود ،بخاطر ایجاد فرمی تازه ،آنچه شکل سینمای مستند را در جهان به جلو برده است در تلفیق خلاقه یک پرتره با محیط زیست برای فیلم مادرم بلوط ،جایزه ویژه هیت داوران آن سال را برای یک دستاورد سینمایی از آن خود کند.دانیل اشپانزل دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه و بعد از اعطای این جایزه به فیلم مادرم بلوط اذعان داشت فیلم هایی محمود رحمانی فیلم هایی نیستند برای جایزه گرفتن،فیلم هایی هستند که به جشنواره ها اعتبار می دهند.
گفتنی است اولین اکران فیلم مسافران در ماه مارچ ،در فستیوال فیلم بلژیک بوده است که موفق به کسب جایزه ویژه هیت داوران به عنوان فیلمساز مستقل این دوره گردید. پخش بین المللی فیلم مسافران را شرکت فرانسوی نوری پبکچرز بر عهده دارد
مسافران پنجمین فیلم محمود رحمانی است و دیگر آثار این فیلمساز مستقل هم فیلم هایی تجربه گرا هستند که تا کنون در نقاط مختلف جهان به نمایش در آمده اند و برای فیلم هایش چون نفت سفید ،مدار صفر درجه ،ملف گند و مادرم جوایز متعدد ملی و بین المللی را دریافت نموده است.
سایر عوامل مستند «مسافران» عبارتند از صدابردار:بهشاد مطیعی .تدوین:فرید دغاغله ،صداگذار:آرش اسحاقی
دستیار کارگردان:هادی خواجوی،بلال طاهری،مدیر تولید:فرزاد کیان منش، تهیهکننده:کتایون شهابی،محمود رحمانی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول