فیلم مسافران ساخته محمود رحمانی فیلمسازمستقل ایرانی در جشنواره فیلم مونیخ آلمان به روی پرده می رود.
به گزارش سینماسینما، مستند تجربی مسافران به عنوان نماینده سینمای ایران در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم مونیخ آلمان و در بخش رقابتی به نمایش در می آید .
سی و دومین دوره این جشنواره بین المللی ،از ۳ تا ۱۴ می ،ماه آینده میلادی (سیزدهم الی بیست و سوم اردیبهشت نود وشش) در شهر مونیخ مرکز بایرن ،آلمان برگزار می گردد و فیلم مسافران رحمانی در بخش مسابقه اصلی جشنواره روی پرده می رود.
در این رویداد که یکی از معتبرترین جشنواره های معتبرمستند ،در دنیا شناخته می شود به جز مسافران از ایران نه فیلم دیگر از کشورهای آمریکا، نروژ ،دانمارک ،سویس،اسپانیا ،فرانسه،بلژیک ،ایتالیا ویک فیلم از کشور آلمان در بخش مسابقه اصلی به نمایش در می آیند و با هم به رقابت خواهند پرداخت.
ریاست هییت داوران را به عهده داردINTI Corderaدر این دوره از جشنواره کارگردان و تهیه کننده شناخته شده ی مکزیکی
طبق اعلان رسمی جشنواره اکران افتتاحیه فیلم تجربی مسافران در روز پنجشنبه چهارم می ساعت هجده به وقت آلمان در سالن فیلموزیوم شهر مونیخ به نمایش در می آید و پس از آن نشست و نقد و برسی فیلم در همان سالن با حضور منتقدان و فیلمسازان برگزار خواهد شد، سه نمایش دیگراین فیلم در روزهای جمعه ۵ می ،ساعت ۲۰ در سینمای گستیج ،دوشنبه ۹ می در سینما شهر وشنبه ۱۳ می در گستیج ،در طول روزهای جشنواره به روی پرده خواهد رفت.
مستند بلند مسافران با زمان هشتادوهفت دقیقه ،به گفتگوی آدمها در یک تاکسی میپردازد و فرم متمایز این مستند،حذف فرمیک فیلمبردار و ایجاد دکوپاژ در بستر امر واقع است که بر اساس حرکت اتومبیل و گرانیکا دوربین ،زاویه دوربین به صورت اتفاقی انتخاب می شود و عنصرهدایت بیرونی بر آن تاثیری ندارد تا به این ترتیب عوامل پشت دوربین در خدمت گفتگوی بیواسطه و بدون روتوش مردم عادی حذف شود و از این رو مسافران این خودرو به راحتی جهان درونی خود را مقابل دوربین مشاهده گر رحمانی، که خود به عنوان راننده در فیلم حضور دارد بیان می کنند . کارگردان/راننده هم نه به عنوان ناظر پشت دوربین و انتخاب کننده بلکه در مقام هم نشین و طرف گفتگوی خودمانی با آدمهای معمولی هویت کارگردانی خود را تغییر دهد و به این ترتیب اینساخت محدود مکانی، اتومبیل رحمانی را به یک منبع استخراج نشده داستان تبدیل می کند که در آن آدمها بی واسطه ،از بیم ها و امید ها وآرزوهایشان حر ف بزنند.
محمود رحمانی فیلمساز مستقل ایرانی در سال ۲۰۰۹ با فیلم تجربی ملف گند به عنوان بلندترین پلان سکانس سینمای مستند ایران در این جشنواره در بخش مسابقه حضور داشت و در سال ۲۰۱۱ در بیست و ششمین دوره از این جشنواره توانسته بود ،بخاطر ایجاد فرمی تازه ،آنچه شکل سینمای مستند را در جهان به جلو برده است در تلفیق خلاقه یک پرتره با محیط زیست برای فیلم مادرم بلوط ،جایزه ویژه هیت داوران آن سال را برای یک دستاورد سینمایی از آن خود کند.دانیل اشپانزل دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه و بعد از اعطای این جایزه به فیلم مادرم بلوط اذعان داشت فیلم هایی محمود رحمانی فیلم هایی نیستند برای جایزه گرفتن،فیلم هایی هستند که به جشنواره ها اعتبار می دهند.
گفتنی است اولین اکران فیلم مسافران در ماه مارچ ،در فستیوال فیلم بلژیک بوده است که موفق به کسب جایزه ویژه هیت داوران به عنوان فیلمساز مستقل این دوره گردید. پخش بین المللی فیلم مسافران را شرکت فرانسوی نوری پبکچرز بر عهده دارد
مسافران پنجمین فیلم محمود رحمانی است و دیگر آثار این فیلمساز مستقل هم فیلم هایی تجربه گرا هستند که تا کنون در نقاط مختلف جهان به نمایش در آمده اند و برای فیلم هایش چون نفت سفید ،مدار صفر درجه ،ملف گند و مادرم جوایز متعدد ملی و بین المللی را دریافت نموده است.
سایر عوامل مستند «مسافران» عبارتند از صدابردار:بهشاد مطیعی .تدوین:فرید دغاغله ،صداگذار:آرش اسحاقی
دستیار کارگردان:هادی خواجوی،بلال طاهری،مدیر تولید:فرزاد کیان منش، تهیهکننده:کتایون شهابی،محمود رحمانی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- مستند تونسی برنده بهترین فیلم بینالمللی جشنواره مونیخ شد
- تقدیر ویژه جشنواره مونیخ از «برادران لیلا»
- اختصاصی سینماسینما/ جایزه بزرگ جشنواره مونیخ برای فیلمساز ایرانی
- نامه محمود رحمانی، درباره ریزگردها/ غول گردها، این چه خاکیست که بر سر ماست!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





