فیلم مسافران ساخته محمود رحمانی فیلمسازمستقل ایرانی در جشنواره فیلم مونیخ آلمان به روی پرده می رود.
به گزارش سینماسینما، مستند تجربی مسافران به عنوان نماینده سینمای ایران در سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم مونیخ آلمان و در بخش رقابتی به نمایش در می آید .
سی و دومین دوره این جشنواره بین المللی ،از ۳ تا ۱۴ می ،ماه آینده میلادی (سیزدهم الی بیست و سوم اردیبهشت نود وشش) در شهر مونیخ مرکز بایرن ،آلمان برگزار می گردد و فیلم مسافران رحمانی در بخش مسابقه اصلی جشنواره روی پرده می رود.
در این رویداد که یکی از معتبرترین جشنواره های معتبرمستند ،در دنیا شناخته می شود به جز مسافران از ایران نه فیلم دیگر از کشورهای آمریکا، نروژ ،دانمارک ،سویس،اسپانیا ،فرانسه،بلژیک ،ایتالیا ویک فیلم از کشور آلمان در بخش مسابقه اصلی به نمایش در می آیند و با هم به رقابت خواهند پرداخت.
ریاست هییت داوران را به عهده داردINTI Corderaدر این دوره از جشنواره کارگردان و تهیه کننده شناخته شده ی مکزیکی
طبق اعلان رسمی جشنواره اکران افتتاحیه فیلم تجربی مسافران در روز پنجشنبه چهارم می ساعت هجده به وقت آلمان در سالن فیلموزیوم شهر مونیخ به نمایش در می آید و پس از آن نشست و نقد و برسی فیلم در همان سالن با حضور منتقدان و فیلمسازان برگزار خواهد شد، سه نمایش دیگراین فیلم در روزهای جمعه ۵ می ،ساعت ۲۰ در سینمای گستیج ،دوشنبه ۹ می در سینما شهر وشنبه ۱۳ می در گستیج ،در طول روزهای جشنواره به روی پرده خواهد رفت.
مستند بلند مسافران با زمان هشتادوهفت دقیقه ،به گفتگوی آدمها در یک تاکسی میپردازد و فرم متمایز این مستند،حذف فرمیک فیلمبردار و ایجاد دکوپاژ در بستر امر واقع است که بر اساس حرکت اتومبیل و گرانیکا دوربین ،زاویه دوربین به صورت اتفاقی انتخاب می شود و عنصرهدایت بیرونی بر آن تاثیری ندارد تا به این ترتیب عوامل پشت دوربین در خدمت گفتگوی بیواسطه و بدون روتوش مردم عادی حذف شود و از این رو مسافران این خودرو به راحتی جهان درونی خود را مقابل دوربین مشاهده گر رحمانی، که خود به عنوان راننده در فیلم حضور دارد بیان می کنند . کارگردان/راننده هم نه به عنوان ناظر پشت دوربین و انتخاب کننده بلکه در مقام هم نشین و طرف گفتگوی خودمانی با آدمهای معمولی هویت کارگردانی خود را تغییر دهد و به این ترتیب اینساخت محدود مکانی، اتومبیل رحمانی را به یک منبع استخراج نشده داستان تبدیل می کند که در آن آدمها بی واسطه ،از بیم ها و امید ها وآرزوهایشان حر ف بزنند.
محمود رحمانی فیلمساز مستقل ایرانی در سال ۲۰۰۹ با فیلم تجربی ملف گند به عنوان بلندترین پلان سکانس سینمای مستند ایران در این جشنواره در بخش مسابقه حضور داشت و در سال ۲۰۱۱ در بیست و ششمین دوره از این جشنواره توانسته بود ،بخاطر ایجاد فرمی تازه ،آنچه شکل سینمای مستند را در جهان به جلو برده است در تلفیق خلاقه یک پرتره با محیط زیست برای فیلم مادرم بلوط ،جایزه ویژه هیت داوران آن سال را برای یک دستاورد سینمایی از آن خود کند.دانیل اشپانزل دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه و بعد از اعطای این جایزه به فیلم مادرم بلوط اذعان داشت فیلم هایی محمود رحمانی فیلم هایی نیستند برای جایزه گرفتن،فیلم هایی هستند که به جشنواره ها اعتبار می دهند.
گفتنی است اولین اکران فیلم مسافران در ماه مارچ ،در فستیوال فیلم بلژیک بوده است که موفق به کسب جایزه ویژه هیت داوران به عنوان فیلمساز مستقل این دوره گردید. پخش بین المللی فیلم مسافران را شرکت فرانسوی نوری پبکچرز بر عهده دارد
مسافران پنجمین فیلم محمود رحمانی است و دیگر آثار این فیلمساز مستقل هم فیلم هایی تجربه گرا هستند که تا کنون در نقاط مختلف جهان به نمایش در آمده اند و برای فیلم هایش چون نفت سفید ،مدار صفر درجه ،ملف گند و مادرم جوایز متعدد ملی و بین المللی را دریافت نموده است.
سایر عوامل مستند «مسافران» عبارتند از صدابردار:بهشاد مطیعی .تدوین:فرید دغاغله ،صداگذار:آرش اسحاقی
دستیار کارگردان:هادی خواجوی،بلال طاهری،مدیر تولید:فرزاد کیان منش، تهیهکننده:کتایون شهابی،محمود رحمانی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش