هیأت داوران ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما نامزدهای خود را برگزیدند.
به گزارش سینماسینما، اکبر نبوی دبیر جایزه کتاب سال سینمای ایران با اشاره به جلسه روز سوم بهمنماه هیأت داوران این جایزه گفت: خوشبختانه با دقت، همدلی و وقتشناسی اعضای محترم هیأت داوری، متشکل از آقایان: محمد بزرگنیا، شهرام جعفرینژاد، دکتر محمد شهبا، محمد گذرآبادی و دکتر مسعود نقاشزاده پس از چهار ماه مطالعه و چندین جلسه بحث و بررسی، نامزدهای ششمین جایزه کتاب سال سینما برگزیده شدند.
نبوی پیش از اعلام اسامی نامزدها با اشاره به تغییرات گستردهای که در ششمین دوره از جایزه به وجود آمده است اظهار کرد: در این دوره به پیشنهاد داوران و موافقت آقای شاهسواری (مدیرعامل محترم خانه سینما) و بنده، کتابهای دریافتی از سوی ناشران و نویسندگان در چهار موضوع طبقهبندی شد و بر این پایه مورد داوری قرار گرفت. این طبقهبندی به این ترتیب است: ۱-مباحث نظری ۲-فنون علمی ۳- فیلم و فیلمساز ۴- کتابهای مرجع. بنابراین، تعداد جوایز از دو تندیس به هشت تندیس افزایش یافته و امکان رقابت تخصصیتر، دقیقتر و متنوعتر آثار نویسندگان و مترجمان ارجمند فراهم شده است. در نتیجه، با توجه به این تغییرات مهم، نامزدهای ششمین دوره جایزه (اعم از تألیف و ترجمه) به این ترتیب از سوی داوران برگزیده شد:
مباحث نظری: ۱-صحنههایی از یک ازدواج ۲-فلسفه فیلم ۳- معماری تصویر ۴- واقعیت سینما
فنون علمی: ۱- مفاهیم و تکنیکهای فیلمبرداری ۲-مکالمات والتر مرچ ۳- اصول کارگردانی سینما ۴- تکنیکهای تدوین
فیلم و فیلمساز: ۱-سر کلاس با عباس کیارستمی ۲- سیاهتر از شب ۳- مدرنیته ایرانی ۴- زیرپوست قصهها
کتابهای مرجع: ۱- کتابشناسی سینمای ایران ۲- شهرها و سینما ۳- سینمای فلسطین ۴- رویای صادقه
دبیر ششمین جایزه کتاب سال سینما درباره کیفیت کتابهای این دوره از جایزه گفت: با توجه به گستردگی و در دسترس بودن راههای تأمین نیازهای علاقهمندان به کتابهای سینمایی و شکلگیریی یک وضعیت رقابتی نسبتا شدید در دوره کامپیوتر و اینترنت و شبکههای ریز و درشت اطلاعرسانی، به نظر میرسد که روند تعمیق فکری و پژوهشی کتابهای تألیفی، وضعیت خوب و امیدوارکنندهای را نوید میدهد و نویسندگان و پژوهشگران عزیز به این میدان رقابت نفسگیر توجه کردهاند و آثاری به ارمغان آوردهاند که بتواند به تشنگی و نیاز محققان، دانشجویان و سایر گروههای مشتاق، پاسخی شایسته بدهد. گرچه هنوز به خاطر سنتها و عادتهای مربوط به دوره نویسندگی برای روزنامه و مجله، ردپای نگاه و تألیف کمرمق و نزدیک به فضای ژورنالیزم، در برخی از کتابها دیده میشود. من گمان میکنم با تداوم روند خوب و شایان توجهی که شاهدش هستیم، با گذشت زمان، کتابهای روزنامهنگارانه به حداقل برسند و ژرفنگری و پژوهش و تحقیق، به جریان غالب کتابهای سینمایی تبدیل شود.
آیین اهدای جایزه کتاب سال سینما روز پنجم اسفندماه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- پاسخ اکبر نبوی به اظهارات بهروز افخمی/ «گبه» مخملباف با توافق جمعی به اسکار رفت
- سیاست دروغ و فریب در یک پلان/انتقاد تند اکبر نبوی از دولت روحانی
- جشن کتاب سال سینمای ایران فراخوان داد
- پخش سری جدید «کافه فیلم» با حضور ضیاءالدین دری
- چرا انتخاب مهران مدیری برای اجرای «هفت» درست است؟
- تلویزیون برای جشنواره فیلم فجر چه میکند/ ۴ برنامه با چند رویکرد/ بلاتکلیفی هفت
- وحید جلیلی: فیلم های اخیر حاتمی کیا بایکوت شده اند
- جمال شورجه: سه فیلمنامه درباره سینمای مقاومت روی دستم مانده است
- اکبر نبوی: در آن زمان نگذاشتیم استقلال شورا را زیر سوال ببرند
- توضیحات رییس سازمان سینمایی درباره جشنوارههای فجر
- گزارش نشست جشن کتاب سال سینما/ امیدواریم کتابخوانی تا ۱۰۰ سال دیگر دوام بیاورد
- بررسی ابعاد راه اندازی هنر و تجربه/ دفاع از حق اقلیت در مقابل اکثریت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





