بهنام حسینی در شهروند نوشت :«بله فیلمهای من کپی از تمام فیلمهایی است که شما دیدهاید» این جمله ای است که هومن سیدی در پایان کنفرانس خبری فیلم مغزهای زنگ زده کوچک در جشنواره فجر گفت.اگر به سیر کاری سیدی در مقام کارگردان دقیق شویم،نکته ای که بیش از همه جلب توجه می کند فیلم بین بودن او و تاثیر این فیلم دیدن در کارهایش و کولاژهای ناشی از آن است.نتیجه اینکه فیلم های سیدی توجه مخاطب جدی و به روز سینما را به عناصر وام گرفته شده در کارهایش جلب می کند. این تاثیر در سال های اولیه فیلمسازیاش به استفاده از اسامی فیلم ها و کتاب ها برای فیلم هایش منجر می شد و سپس به نحوه پرداخت سکانس هایی کشیده شد و در ادامه تبدیل به گرته برداری تماتیک و ساختاری در آثارش شد.
فیلم هایی با نامهایی چون سیزده،اعترافات ذهن خطرناک من و یا خشم و هیاهو که مابه ازای سینمایی ویا حتی گاهی ادبی داشتند، والبته در آنها هم در فضا سازی و میزانسن نیز تاثیرات فیلم های گای ریچی و کوئنتین تارانتینو به وضوح دیده می شد.اما سیدی ،ظاهرا در مغزهای کوچک زنگ زده به جای وام گرفتن سطحی از زیبایی و گوش نوازی اسامی آثار شناخته شده تصمیم گرفته که دست به استفاده از عناصر فرمی از فیلم های دیگر بزند.فیلم هوشمندانه از عناصر بصری برای فضاسازی و باند صوتی پرجزییات در این راستا کمک می گیرد.به کار بردن متناوب تدوین پرشتاب به خصوص در صحنه های پرتنش و در عین حال اسلوموشن توأمان، یادآور شیوه فیلمساز بریتانیایی گای ریچی در فیلم هایش و به خصوص فیلم رولور(۲۰۰۵) است.فیلم علاوه بر این در انتخاب قصه و نحوه بازنمایی شخصیت های طبقه فرودست و خشونت ناشی از فقر در حاشیه شهرها به شکلی غیر قابل کتمان تاثیرات فیلم شهرخدا (۲۰۰۲) فرناندو میرالس را نشان می دهد،هرچند این مسأله باعث شده روایت فیلم چندان ایرانی به نظر نرسد و بیشتر داستان زاغه نشین های اطراف ریودوژانیرو و مناسبات و فرهنگ عامه آنهاست تا مثلا حلبی آبادهای اطراف تهران.اما نکته قابل توجه استحاله باورپذیر شخصیت محوری فیلم و اندیشیدن تمهیدات تکنیکی دقیق در این جهت و البته بازی عالی فرهاد اصلانی و نوید محمد زاده به خصوص در صحنه ملاقات در زندان و چرخش دراماتیک ناشی از آن است.فیلم هرچند در بخش ساختار بصری مانند آثار پیشین هومن سیدی بسیار چشم نواز است و کمپوزیسیون دیدنی و میزانسنهای فکر شده در ادامه همان روند فیلم های قبلی است ولی در استحکام فرم کلی و تسلط بر عناصر روایی و استفاده درست ازآنها -هرچند به دلیل استفاده از روایت ساده خطی-گامی رو به جلو برای فیلمساز به حساب میآید.
از طرف دیگر به دلیل تلاش کارگردان در استفاده یا به قول خودش کپی عناصر مورد علاقه اش از فیلمهایی که دیده ،لحن فیلم یکدست و ثابت نیست.ضربه اصلی در این میان به تداوم ریتمیک فیلم چه در فرم و چه در محتوا وارد آمده که باعث می شود مخاطب دچار پرش ذهنی و سردرگمی در مورد اتمسفر کلی اثر شود.البته کمدی سیاه و خشن تارانتینویی فیلم-به طور مثال خشونت ها و شخصیت های فیلم قصه های عامه پسند را به خاطر بیاورید-باعث می شود این فضای حتی گاهی فانتزی در بافت کلی اثر قابل قبول و حتی در صحنه هایی مثل وان حمام خلاقانه و طنازانه به نظر برسد.فیلم همه عناصر یک فیلم پرفروش مخاطب پسند را در خود دارد.بازیگران محبوب،ریتم پرشتاب و قصه جذاب احتمال استقبال مخاطب را بالا می برد و می توان پیش بینی کرد هومن سیدی در ادامه سینمای چهل تکه و رنگ و وارنگش با مغزهای کوچک زنگ زده که ملغمه غریبی است از فیلم های قاپ زنی گای ریچی،زندگی سگی ایناریتو و شهر خدای میرلس و کمی هم خون و خشونت از سینمای تارانتینو،که برای خوشمزه تر شدن این آش شله قلمکار کمی هم چاشنی زندگی حاشیه شهر را به آن اضافه کرده در فتح گیشه موفقیت کسب کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «مغزهای کوچک زنگ زده» ادعای محمد امامی را تکذیب کرد/ جدل بر سر سرمایهگذار
- گزارش کامل مراسم جایزه آکادمی سینماسینما
- «تیغ و ابریشم»/ نقد «مغزهای کوچک زنگزده» به بهانه پخش در شبکه نمایش خانگی؛ یک فیلم مسحور کننده و تماشایی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- نگاهی به «مغزهای کوچک زنگ زده»/ یک فیلم سینمایی تمام عیار
- دیالوگی از فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» که کاربران اینستاگرام بیشتر پسندیده اند
- سینماها با فیلمهای جدید جان میگیرند
- «مغزهای کوچک زنگ زده» توسط حوزه هنری تحریم شد!
- گفتوگو با هومن سیدی، کارگردان «مغزهای کوچک زنگزده»/ بزرگترین جایزه، ماندگاری فیلم است نه سیمرغ جشنواره
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- آغاز جشن تصویر با بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر
- فرید سجادی حسینی در گفتوگو با سینماسینما/ کیانوش عیاری حجت سینمای ایران است
- کوتاه درباره فیلمهای جشنواره ۳۶/ روز هشتم: مغزهای کوچک زنگ زده و تنگه ابوقریب
- نگاهی کوتاه به ۷ فیلم جشنواره/ از ماهورا و هایلایت و اتاق تاریک تا جشن دلتنگی و عرق سرد
- نگاهی به فیلم مغزهای کوچک زنگ زده / تارانتینو ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟