سینماسینما، گیسو فغفوری در شرق نوشت: «پسرکشی» آخرین ساخته محمدهادی کریمی است؛ فیلمی که در جشنواره فیلم سال قبل جایگزین «خورشید» مجید مجیدی شد و به نمایش درآمد. این جابه جایی انتظاراتی را نسبت به این فیلم مطرح می کرد که اکنون با تماشای آن در اکران آنلاین قطعا جایش را به آه و افسوس می دهد. کریمی سعی کرده در این سال ها به آثارش لایه ای از فلسفه دهد و در کنار همکاری با ستاره های سینمای ایران نظیر بهرام رادان، مهتاب کرامتی و… و انتخاب سوژه هایی متفاوت با سوژه فیلم های آپارتمانی، اثری متفاوت در سینمای ایران را ثبت کند. او این بار نیز مانند فیلم «کمدی انسانی» مخاطب را ناامید می کند. آن قدر او همه چیز را از رو بازی می کند و آن قدر در «پسرکشی» نمادها و نشانه های کلیشه ای به تصویر کشیده می شود که جایی برای تخیل و حتی برقراری ارتباط با پرده سینما برای او باقی نمی ماند. فیلم همان ماجرای معمول پدری است که در آرزوی داشتن پسری است و برای رسیدن به این آرزو ناامید از همسرش با زنی جوان عروسی می کند. فیلم با اتفاقاتی آغاز می شود که برای این زن سنتی و درمانده می افتد. آرزویی که باعث می شود تا چند خانواده درگیر شوند، آرزویی که سبب می شود نسل بعدی هم اسیر این خواسته شوند، آرزویی که سبب می شود تا درونیات خوب و بد انسانی نمود پیدا کند. هرچند فیلم نامه اثر با نام مجید برزگر گره خورده است، در شگفتی می مانید از این فیلم با داستان پیچ درپیچی که هیچ جذابیتی برای مخاطب خود قائل نشده است. مخاطب جلوتر از هرکسی می تواند حرکت بعدی شخصیت ها را حدس بزند غیر از یکی دو صحنه مثلا تلاش زن برای مادرشوهرکشی. داستان فیلم در دو مقطع دهه ۴۰ و ۳۰ سال بعد از آن شکل گرفته است. در دهه ۴۰ با بازی «ژاله صامت» درمانده از زایش یک پسر برای همسرش که هم به درگاه خدا می رود و هم به سراغ جادو و جنبل. این سوال از همان ابتدا برای کسی که در این برهوت فیلم ناگزیر شده است این اثر را انتخاب کند، پیش می آید که وقتی شاهکاری همچون «لیلا» از داریوش مهرجویی وجود دارد که با بهترین شکل توانسته است این درماندگی را به تصویر بکشد، چرا این ضجه های زن، درددل ها و مویه کردن هایش با دایه، گوشه گیری فرزند دخترش از عروسی پدرش و ناتوانی مادر در بردن او به مدرسه ، مصنوعی به نظر می رسد و بازیگران نتوانسته اند کاری بیش از ادای دیالوگ را انجام دهند. همین روند ادای کلمات به همراه نفس نفس زدن ها و حرکات کلیشه ای، صدا کلفت کردن ها یا نازک کردن ها تمام تلاش های بازیگران فیلم غیر از ژاله صامتی -بازیگر نقش اول- است. فیلم مدام هر آنچه را می بینید، دوباره به شما یادآوری می کند اما در عوض سوال های معمول را بی جواب می گذارد؛ سوالاتی که نمی دانید آیا هدف فیلم ساز و فیلم نامه نویس است یا فقط جابه جایی صحنه ها در هنگام تدوین. نمی دانیم ناگهان چگونه می شود که پسری می آید بعد از چهار دختر و دختران نیستند و تعداد سوالات بی جواب زیاد است. کارگردان در جشنواره گفته است: «من براساس یک شعر مولانا این فیلم را ساختم و آن، این بیت بود: «خون به خون شستن محال آمد محال».من این فیلم را ساختم تا بگویم ما چاره ای نداریم جز اینکه همدیگر را دوست داشته باشیم. من تلاش می کنم تمام رنج هایی را که داشتم به فراموشی بسپارم». با دیدن این فیلم به نظر می رسد سازندگان اثر تلاش کرده اند تا با ملغمه ای از تصاویری از زنان آسیب دیده و شعارهایی درباره ایران، فرهنگ، رنج زنان، سفر به گذشته، تاریخ و سنت و میراث فرهنگی، اشاراتی به رفتارهای مدیران دولتی کنونی، اشاره به گورهای دسته جمعی بازمانده از داعش، زنان پیشرفت کرده و مستقل مدرن امروز دربرابر زنان وامانده نسل پیشین و… مجموعه ای کامل از هر شعاری را گرد هم بیاورند. از فیلم های موفق سینمای ایران از پرده آخر، لیلا و خانه پدری و… نیز نشانه هایی را برداشته و تقلید کرده است. راستی فراموش نشود این اثری است به تهیه کنندگی صادق یاری متولد ۶۲ که با سریال های نمایش خانگی کرگدن و ممنوعه سعی کرده بود، حضور قدرتمندی داشته باشد اما این بار به نظر می رسد تنها خواسته است حضور در عرصه سینما را نیز تجربه کند که با گسترش کرونا و تعطیلی سینماها ناگزیر شده است به اکران فیلم در عرصه آنلاین رضایت دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد