برنامه «شهر فرنگ» پنجشنبه شب بیست و پنجم آذرماه با موضوع معمای اکران و با اجرای حمیدرضا مدقق روی آنتن رفت.
به گزارش سینماسینما، مهمانان این برنامه، محمد حمزهزاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و مهرداد فرید دبیر شورای عالی تهیهکنندگان سینما بودند.
در بخشی از این برنامه حمزهزاده در توضیح سالنهای سینمایی که در اختیار حوزه هنری قرار دارد، چنین گفت: «صدها میلیارد بودجه حوزه هنری درگیر سختافزار سینماست. در حال حاضر حدود ۱۲۵ سالن سینما و در اصل ۹۵ سینمای فعال در اختیار حوزه هنری است. فرض کنید سینماها در اختیار حوزه هنری نبود، یا باید دولت سینما میساخت یا باید سرمایهگذار میآمد و میساخت. فرض دیگر این است که اگر این سالنها در اختیار حوزه نبود، باید ببینم بنگاههای اقتصادی در مورد سینماهایشان چطور عمل کردند. سینماهای آنان تبدیل به ساختمان بانک و پاساژ شده است.»
او ادامه داد: «کسانی که این روزها از حوزه هنری انتقاد میکنند، خودشان با مسئولان حوزه و در جریان افتتاح سالنهای حوزه حضور داشتند و عکس یادگاری گرفتند.»
حمزهزاده گفت: «۴۰۰۰ صندلی در این هشت ماه اخیر به سینماهای کشور اضافه کرده است و تا آخر ۹۶ این تعداد به ۸۰۰۰ میرسد.»
او همچنین در مورد فیلمهایی که برای پخش از سینماهای حوزه هنری به مشکل بر خوردهاند، گفت: «با سازندگان آن چند فیلمی که بودند جلسه گذاشتیم و با برخی دیگر هم صحبت کردیم. سازندگان فیلمهای اخیر هم به جلسات میآیند و صحبت کردیم. گاهی صحبتها نتیجه میدهد و یا زمانی هست که به نتیجه نمیرسیم. به تازگی جلسهای با آقای منوچهر شاهسواری داشتیم و ایشان هم توصیه به گفتوگو با فیلمسازان کردند. گفتوگو کاری است که ما در این سالها انجام دادهایم.»
مهرداد فرید با انتقاد از اینکه گاه سینماگران موفق به گفتوگو با مسئولان سینمایی حوزه هنری نمیشوند، گفت: «شما باید به فیلمساز تفهیم کنید که چه فیلمهایی را حوزه هنری اکران نمیکند. برخی از فیلمسازان مشکلشان این است که نمیتوانند شما را ببیند و با شما صحبت کنند و بپرسند ایراد فیلم من چیست. باید حوزه هنری اگر قصد اکران نکردن فیلمهایی را دارد باید براساس دستورالعملی این کار را انجام دهد تا فیلمساز بداند اگر چه فیلمی بسازد نمیتواند از امکان اکران در سالنهای حوزه بهره بگیرد.»
فرید همچنین گفت: «کارنامه حوزه هنری در نگهداری این سالنهای سینما خیلی موفق نبوده است. حوزه هنری امانتدار سالنهای سینمایی است که در اختیار دارد، اما عملا چندان در نگهداری سالنهای سینمایی که در اختیار دارد قابل قبول ظاهر نشده است. اگر سالن سینمایی همانند سینما آزادی نتایج مفیدی در سینماداری کشور دارد، راهاندازی آن با حمایت شهرداری تهران انجام شد و در این مورد حوزه هنری چندان نقش تاثیرگذاری نداشت.»
حمزهزاده این سخنان را چنین پاسخ داد: «در مورد امانتداری که گفته شد، ما از یک سو امانتدار مقامهای بالادستی خود هستیم که سالنها را در اختیار ما گذاشتهاند تا مدیریت کنیم و گروه دیگری که امانتدار آنان هستیم مردم هستند، از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون نفر مخاطب سینما داشتیم که از این تعداد پنج میلیون نفر سالنهای حوزه را انتخاب کردند. اگر ۱۰ درصد این پنج میلیون نفر هم با ما صحبت کرده باشند همگی از انتخابهای ما برای فیلمهایی که اکران کردهایم راضی بودند.»
او ادامه داد: «الان خوشبختانه وضع سینما خوب است و معلوم نیست به چه دلیلی مردم به امسال به سینما اقبال دارند. آیا این افراد سال بعد هم به سینما میآیند؟ اگر سال دیگر نیایند، چرا نیامدهاند؟ ما موضوع دلیل آمدن و نیامدن این مخاطبان را به سالن سینما بررسی میکنیم.»
فرید سخنان حمزهزاده را چنین پاسخ داد: «فیلمی که دارای پروانه نمایش است، ذیل پرچم جمهوری اسلامی ساخته شده و قابلیت نمایش در همه سالنها را داراست. اینکه سازمان دیگری وارد جریان بازنگری به فیلمها شود، در اینجا سلیقه خود را وارد میکند. چه بسا نظرات شخصی مدیران در این میان از هرچیز دیگری بیشتر تعیین کننده است.»
حمزهزاده در مورد فیلم «بیتابی بیتا» فیلم فرید که در جریان برنامه اعلام کرده بود از سوی حوزه هنری بدون توضیحی تحریم شده بود، گفت: «من به عنوان کسی که سالها در شورای بازبینی فیلمها در حوزه بودهام و براین اساس مسئولیت فیلمهایی که نمایش دادهایم و ندادهایم را میپذیرم، باید این را بگویم که در مورد «بیتابی بیتا» چنین نظری نبوده و اگر بود آن را به شما اعلام میکردیم.»
حمزهزاده همچنین در پایان صحبتهایش گفت: «نکتهای که در مورد فیلمها وجود دارد این است که سینماگران تصور میکنند اگر سراغ تصویر کردن خطوط قرمز در فیلمشان بروند بیشتر جلب توجه میکنند. ما نمیتوانیم فیلمی که آرمانهای انقلاب و جنگ و باورهای مردم را زیر سئوال میبرد و مردم را ناامید میکند و روزگار را تیره و تار نشان میدهد، نمایش دهیم.»
فرید این برنامه را با تاکید براینکه نگاه حمایتی حوزه هنری باید به همه سینما باشد، پایان داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: فیلمهای مهم در حسرت گیشه/ صنوف کم کاری میکنند
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور میشود/ اجرای طرح با«هناس»
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- بزرگداشت علی سلیمانی / گزارش تصویری
- ۶۵ سالن سینمایی تازه تاسیس حوزه هنری افتتاح میشوند
- یک انیمیشنساز جوان: در صورت حمایت، تولیدات فاخر و ارزشمندی در ایران شکل خواهد گرفت
- مهلت دریافت آثار جشنواره استاپ موشن تمدید شد
- سینما آفریقا به حوزه هنری تحویل داده شد
- اختتامیه جشنواره فیلم عمار / گزارش تصویری
- از پخش گشت ۲ تا تحریم گشت ۱ !/انتقاد روزنامه جام جم از تناقضهای عجیب درعملکرد حوزه هنری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





