سینماسینما، سیدهادی موسوی
اوایل سال ۹۳ برای تهیه و ساخت مستند «سرآمد» که درباره زندگی و آثار ابوالحسن خان صدیقی (پدر مجسمهسازی نوین ایران) بود، با تنی چند از شاگردان وی آشنا شدم. یکی از آنها سیدعلیاکبر صنعتی بود. زمانی که زندگی پرمشقت سیدعلیاکبر را از نظر گذراندم، اشتیاق یا وسوسه ساخت مستندی درباره او تا مدتها با من همراه بود. زندگی در شهر کرمان همراه با فقر و تنگدستی، یتیمی و حضور وی در یتیمخانه و سپس سر درآوردن در مدرسه کمالالملک و همراه شدن با بزرگان هنر، مرا مصممتر کرد تا پس از پایان مستند صدیقی، به سراغ شاگردش، سیدعلیاکبر صنعتی بروم. یک قصه دراماتیک. همه آنچه یک فیلم مستند لازم دارد تا مخاطبش با آن همذاتپنداری کند و با آن تا انتها بماند.
اما نکتهای که برایم اهمیت دوچندان داشت، مناعت طبع و دیگر روحیه قدرشناسی استاد صنعتی بود. استاد ابوالحسن صدیقی در چند دهه آخر زندگی پرثمر خود و پس از آنکه مورد بیمهریهای زیاد قرار گرفت، دست از کار هنر شست و کنج عزلت را برای خود برگزید. در همه گفتوگوها و عکسها و ویدیوهای بهدستآمده از پژوهشها و گردآوریهای اینجانب تنها فردی که حق شاگردی را تا انتها به جا آورد، استاد سیدعلیاکبر صنعتی بود. همیشه و همه حال سراغ مریدش را میگرفت و پای صحبتها و درددل استادش مینشست. برایم این اندازه قدرشناسی، زمانی که خود او نیز در آستانه ۸۰ سالگی، استادی را تمام کرده بود، بسیار حیرتآور و ستودنی بود.
اینچنین بود که اوایل سال ۹۴ مراحل پژوهش کار را آغاز کردم. مطالعه و گردآوری اسناد و مدارک و آرشیو عکس و فیلم مدتهای مدید به طول انجامید. برای جلوگیری از ریتم یکنواخت و استفاده از چند عکس نهچندان با کیفیت تصمیم گرفتم دوران کودکی صنعتی را بازسازی کنم. توجه به جغرافیا و اجتماع آن سالها و تاثیر آن بر مردم آن منطقه از ایران، بهویژه سیدعلیاکبر صنعتی، از مواردی بود که مورد نظر پژوهنده بود. نکته دیگر از سر گذراندن مقاطع تاریخی و تاثیر آن بر زندگی و آثار وی بود که به آن توجه بسیاری شد. زندگی استاد صنعتی فراز و فرود بسیار داشته است. استفاده از گفتار متن و همینطور مصاحبه توامان تنها به این دلیل استفاده شد که به بخشهای بیشتری از زندگی گرانبهای وی پرداخته شود. در آخر باید بگویم که همه سعی من در این یک سال و نیم بر این بود که چهره فرهنگی، هنری و ملی کشورمان را به نحو شایسته و درخور به مردمم نشان دهم. امید که به آن رسیده باشم…
کارگردان «او مثل هیچ کس نیست»، مستندی درباره سیدعلی اکبر صنعتی
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- الهه گودرزی داور جشنواره بینالمللی فیلم زنان بیروت شد
آخرین ها
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد