مهدی شامحمدی معتقد است، اکران آنلاین باعث شد از سراسر کشور مردم به تماشای مستندها بنشینند اما تعداد مخاطبان سینمای مستند به آن اندازه که گفته میشود افزایش نداشته است.
به گزارش سینماسینما، مهدی شامحمدی مستندساز درباره تاثیر اکرانهای آنلاین بر سینمای ایران و همچنین تاثیر آن بر افزایش مخاطبان سینمای مستند گفت: من تاثیر اکران آنلاین را برای مستند «هجده هزار پا» در جشنواره سینما حقیقت به خوبی از نزدیک مشاهده کردم. چراکه من چندین دوره در این جشنواره حضور داشتهام و ما مستندسازان همیشه در سالنهای سینما با مخاطب خود مواجه بودهایم. همچنین از آنجایی که ۲ دوره دبیر جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بودهام باید بگویم پرمخاطبترین فیلم جشنواره تنها ۱۲۰۰ مخاطب داشته است که این تعداد در اکرانهای آنلاین به صورت چشمگیری تغییر پیدا کرده و افزایش یافته است.
او ادامه داد: اکران آنلاین علاوه بر نکات مثبتی که با خود به همراه داشت، نکات منفی نیز داشته است. به عنوان مثال پلتفرمهای داخلی از نظر امنیتی ضعیف هستند و فیلمهایی که به اکران آنلاین میرود به راحتی قابل دانلود و انتشار در فضای مجازی است. فکر میکنم برای بقای این اکرانهای آنلاین و حفظ آثار سینماگران و هنرمندان باید برای این معضل چارهای اندیشید تا با بهبود آن پلتفرمها نیز با مخاطب بیشتری رو به رو شوند.
این کارگردان با اشاره به اینکه به واسطه اکرانهای آنلاین گستره مخاطبان در شهرهای مختلف افزایش یافته است، بیان کرد: من در صفحه مجازی خود از بندر گناوه در جنوب و از شهر گنبد در شمال کشور مخاطبانی داشتم که فیلم «هجده هزار پا» را در جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین دیده بودند و نظرات خود را درباره آن با من در میان گذاشتند. این اتفاق بسیار شگفتانگیزی برای من بود و فکر میکنم تنوع مخاطب برای یک اثر بسیار جذاب است.
او افزود: البته این نکته بسیار مهم است که همچنان این فرهنگسازی درباره سینمای مستند ادامه داشته باشد چراکه همچنان سینمای مستند وارد سبد کالای خانوار ایرانی نشده است. بنابراین نکتهای که باید به آن اشاره کنم این است که حجم مخاطبان چندان افزایش پیدا نکرده است اما امروز مخاطبانی از سراسر کشور آثار مستند را تماشا میکنند. به همین دلیل فکر میکنم با تبلیغات درست و توجه پلتفرمها به سینمای مستند به افزایش چشمگیر مخاطب نیز میرسیم.
کارگردان مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» در پاسخ به این پرسش که این روزها با توجه به شرایط فعلی جامعه و تغییر ذائقه مخاطبان، چه ژانر و فضایی برای علاقهمندان به سینمای مستند جذابتر و مورد پسندتر است، عنوان کرد: من معتقدم مستندهای اجتماعی همواره مخاطب بیشتری را در میان علاقهمندان به سینمای مستند دارند و پس از آن مستندهای تاریخ معاصر ایران در میان پرمخاطبها هستند. علت پر بازدید بودن مستندهای اجتماعی نیز این است که معضلات اجتماعی که روایت میشوند کاملا با زندگی روزمره مردم همسو است و مردم نمونههای مشابه آن را روزانه در کنار خود میبینند.
شامحمدی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها مستندسازان بیش از هر موضوع دیگری سراغ ساخت مستندهای با موضوع تاریخ معاصر ایران میروند، گفت: یکی از دلایل آن این است که چندین شبکه ماهوارهای وجود دارد که برنامهها، فیلمها و مستندهای سیاسی و درباره تاریخ معاصر ایران را پخش میکنند و از آنجایی که ابراز رسانه و تبلیغ گسترده در دستان آنهاست به راحتی میتوانند روایتهای خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنند. البته این را هم باید بدانیم که مخاطب ایرانی نیز مستندهایی با موضوع تاریخ معاصر ایران را از مستندسازان درخواست میکند و تبع آن ساخت اثر در این فضا نیز افزایش مییابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت مجید انتظامی پس از ۱۰ سال به سینما
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- «سفیدخوانی» به شبکه مستند رسید / روایت قصه مشروطه از زبان نوادگان رجال قاجار
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- «ثبت با سند برابر نیست» در شبکه مستند
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟