تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۶:۴۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 160249

«ثبت با سند برابر نیست» مجموعه مستندی از مهدی شامحمدی است که با نگاهی متفاوت عصر رضاخانی را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه مستند ۸ قسمتی «ثبت با سند برابر نیست» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی وحید کاظمی کاری از شبکه مستند است که این روزها به بهانه تبعید رضا پهلوی در شهریور ۱۳۲۰ از تلویزیون پخش می‌شود.
این مستند نگاهی متفاوت متکی بر اسناد به دوران پهلوی اول داشته و املاک رضاخانی را زمینه‌ای برای بررسی اتفاقات مهم آن عصر قرار داده است. در این مجموعه ۸ قسمتی، اسناد منتشر نشده‌ای از املاک متعلق به رضا پهلوی برای اولین بار رونمایی می‌شود. املاکی که در بسیاری از اتفاقات تاریخی دوران حکومت او نقشی تعیین‌کننده داشته است.
یکی از نکات قابل توجه در این مستند نوع املاکی است که به نام رضاخان ثبت شده و اثرگذاری آن در اتفاقات مهم آن دوران مانند خط آهن، کشف حجاب و … است؛ این املاک از جنس خانه و آپارتمان نیست بلکه روستا و قریه است. ۴۴ هزار سند ثبتی از روستاها، قریه‌ها و مناطق بزرگی از شهر تهران که به نام رضا شاه سند خورده است در دفتری به نام «املاک اختصاصی»، ثبت شده است. این دفتر اکنون در مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر نگهداری می‌شود.
بخش بزرگی از مستند «ثبت با سند برابر نیست» تصاویر آرشیوی به همراه نریشن است. هم‌چنین مصاحبه با پژوهشگران تاریخی را نیز شامل شده و چند گفت‌وگو نیز با نوادگان کسانی دارد که در دوران تظلم‌خواهی توانسته بودند املاک خود را پس بگیرند. در دوران پهلوی دوم، عده‌ای از رضا خان شکایت کرده و گفتند که او زمین‌هایشان را به زور گرفته است. دادگستری وقت نیز بخش کوچکی از این زمین‌ها را به آنان برمی‌گرداند اما عمده زمین‌ها در تملک خاندان پهلوی باقی می‌ماند.
براساس این گزارش، این مجموعه مستند در ۸ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده و یکشنبه‌ ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز آینده ساعت ۱۰ خواهد بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها