تابناک نوشت :فشار شدید برای توقف ساخت سالن سینما برای مردم پایتخت!گروهی از منتفعین تحرکاتی را در ماههای اخیر آغاز کردهاند تا ساخت سالن سینما در پایتخت ایران و به ویژه در نیمه بالایی شهر تهران ممنوع یا بسیار محدود شود؛ رویکردی که اگرچه میتواند منجر به عدم توزیع درآمد میان سالنهای تازه و ظرفیتهای تازه نمایشی شود و در واقع سوددهی سالنهای کنونی را بالا نگه دارد اما در عین حال به نفع مردم و همچنین به نفع شهر به ویژه حوزه ترافیک نیست و نباید زیر بار آن رفت.
به گزارش «تابناک»؛ سالنسازی در تهران پس از ارائه تسهیلات توسط شهرداری پایتخت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجموعههای تجاری که چنین ظرفیتی را در نظر میگیرند، رواج یافت و اکنون فضای ساخت مجتمعهای تجاری به سمت و سویی رفته که شماری از مالهای پایتخت از چنین ظرفیتی برخوردارند. با وجود آنکه تصور میشد ساخت چند سالن در نقاط خاص تهران نظیر مرکز، غرب و شمال شهر، باعث اشباع سالنسازی در این نواحی شد اما همچنان این موج ادامه دارد و قاعدتاً رقابت را شدت میبخشد.
البته ساخت پردیسهای سینمایی با فاصله نه چندان زیاد از هم در کاهش فروش دیگر پردیسها بیتاثیر نیست، چرا که به هر حال بخشی از مردم برای تماشای فیلم سینمایی مجبور بودند مسافت بیشتری را طی کنند و اکنون با در اختیار داشتن همان کیفیت یا حتی کیفیت بالاتر در نقطه نزدیکتر، قید سالن سینمایی که سابقاً مشتریاش بودند را میزنند و مشتری ثابت سالن نزدیکتر میشوند. از قضا اتفاقاتی نظیر این به کاهش ترافیک عمومی به خصوص در روزهای آخر هفته و تعطیلات کمک ویژهای میکند و رفع تمرکز امکانات باکیفیت در چند نقطه تهران و تکثیر آن در نقاط متعدد بار ترافیکی را به مرور کاهش میدهد.
فشار شدید برای توقف ساخت سالن سینما برای مردم پایتخت!
در عین حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که نفسِ ساخت پردیسهای سینمایی تازه، گروهی تماشاگر تازه را نیز دستکم در تهران که توان اقتصادی بخش قابل توجهی از مردم در سطح استفاده از سینما است، به سالنهای سینما میآورد. بسیاری از تماشاگران امکان یا حوصله یک سفر نیم ساعته تا یک ساعته به یک پردیس سینمایی باکیفیت را ندارد اما اگر فاصلهشان با یک پردیس سینمایی پنج دقیقه تا یک ربع باشد، ماجرا فرق میکند. بنابراین با ساخت پردیس سینمایی صرفاً مخاطبان میان سالنهای سینمایی توزیع نمیشوند.
با این حال برخی گروهها و سازمانهایی که ساخت سالنهای تازه را معادل متضرر شدن خود تلقی میکنند درصدد برآمدهاند تا مانع از ساخت سالنهای سینما به ویژه در فاصله قابل توجهی از محدود پردیسهای سینمایی متعلق به خود شوند تا طیف وسیعی از مردم اساساً گزینهای جز سالنهای سینمای آنها برای تماشای فیلم نداشته باشند. شنیدههای «تابناک» حکایت از آن دارد که این اشخاص و مجموعهها فراتر از اعمال نظر در این زمینه پیش رفتهاند و برخی از این نهادها را تحت فشار گذاشتهاند که با صدور دستورالعملی، این محدودیت را قانونی نماید.
در این میان، این گروه برخی رسانهها را با استدلال عدالتخواهی با خود همراه کردهاند که تهران به قدر کفایت سالن سینما دارد و باید سیاستگذاری شود تا به جای پایتخت در شهرستان سالنسازی شود! در این زمینه دو استدلال قابل طرح است؛ نخست اینکه چیزی در حدود یک ششم جمعیت ایران و بیش از نیمی از کل فروش سینمای ایران متعلق به تهران است و به اعتقاد فعالان بازار، ظرفیت بالقوه فروش پایتخت به مراتب بیش از رقم فعلی است، بنابراین نمیتوان این جمعیت عظیم را از برخورداری از زیرساخت فرهنگی محروم کرد. نکته دوم اینکه این سالنها عموماً توسط بخش خصوصی ساخته میشود و نمیتوان بخش خصوصی را واداشت در جایی سرمایهگذاری کند که سوددهی ندارد.
در مجموع به نظر میرسد فشار شدید برای توقف ساخت سالن سینما در پایتخت ایران یک رویکرد انحصاری به قصد تمرکز سود و به ضرر توسعه امکانات عمومی برای همه شهروندان پایتخت است و با توجه به آنکه بسیاری از نقاط تهران از جمله مناطق مرکزی، شمال، شرق، شمال غربی و شمال شرقی از ظرفیت اقتصادی لازم برای سالنسازی نیز برخوردارند، باید مسیر کنونی برای توسعه چنین زیرساختهایی آن هم توسط بخش خصوصی همچنان هموار و در دسترس باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد