هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ با اعلام بهترینهای این دوره به کار خود پایان داد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره، هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ با اعلام بهترینهای این دوره از سوی هیات داوران به پایان رسید و منشور طلایی افتخاری خود را به آیدا پناهنده اهدا کرد. این منشور به دلیل توجه ویژه پناهنده به مساله حقوق اجتماعی زنان در فیلمهایش به او اهدا شد.
در بخش فیلمهای بلند داستانی هیات داوران فیلم «منطقه پایانی» به کارگردانی بردیا یادگاری و احسان میرحسینی را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کرد و منشور طلایی کوروش به عنوان جایزه اصلی جشنواره به این فیلم اهدا شد. دو کارگردان این فیلم که در جشنواره حضور داشتند جایزه خود را از داوران این رویداد دریافت کردند.
در بیانیه هیات داوران در مورد این فیلم آمده است: شهری که از سوی یک ویروس ناشناخته و تغییرات آب و هوایی تهدید میشود، تحت قرنطینه قرار میگیرد. در این محیط مخوف، شخصیت اصلی فیلم به نام پیمان که یک شاعر ناموفق است در مرز باریک میان واقعیت و جنون، تعادلی برقرار میکند و ما در کنار او به تعادل میرسیم. این فیلم به نوعی یک چالش است، اما اگر جرات درگیر شدن با این چالش را داشته باشید، برای مدتی طولانی در ذهن شما ثبت میشود.
همچنین فیلم «انتهای اوین» ساخته مهدی و محمد تراببیگی تقدیر ویژه هیات داوران را در بخش آثار بلند سینمایی دریافت کرد.
در بیانیه هیات داوران در مورد این فیلم آمده است: نقطه شروع این فیلم، قدرتمند و منحصر به فرد است و این یکتایی به این دلیل است که کارگردانان فیلم مهدی و محمد تراببیگی تصمیم گرفتهاند کل فیلم را از منظر آمین شخصیت اصلی، فیلمبرداری کنند و به اعتقاد ما این عمل، روشی قانع کننده و یکپارچه بوده است به طوری که ما نیز همچون بدن آمین در معرض نگاه نافذ و جستجوگر دیگران قرار گرفته و ما نیز تا آخرِ قصه در محیطی محصور قرار میگیریم.
در بخش فیلمهای کوتاه در این دوره، هیات داوران جشنواره پس از یک بحث طولانی، تصمیم گرفتند دو فیلم را برنده این بخش اعلام کنند. براین اساس، فیلمهای «تهاتر» به کارگردانی زیبا کرمعلی و عماد آراد و «عروسک» ساخته الهه اسماعیلی جایزه اصلی این بخش را دریافت کردند.
در بیانیه هیات داوران بخش فیلم کوتاه آمده است: هر دو فیلم «تهاتر» و «عروسک» درگیریها و معضلات اخلاقی درون خانواده ها را با جسارت بیان کردهاند. این دو فیلم باعث شدند که ما احساسات متفاوتی را تجربه کنیم، آنها ما را شگفتزده کردند و موجب شدند تا به مساله آنها فکر کنیم.
هیات داوران فیلم «تهاتر» را اینگونه ستایش کرد: در فیلم کوتاه «تهاتر»، سازندگان فیلم موفق میشوند سلسه مراتب و پویایی ارکان قدرت و چگونگی تغییر سریع آن را بین اعضای یک خانواده به تصویر بکشند. زیبا کرمعلی و عماد آراد در این فیلم توانستهاند شخصیتهای سه بعدی خلق کنند که هیچکدام از آنها بیعیب و نقص نیستند و همه آنها ملموس و قابل درک هستند.
هیات داوران فیلم «عروسک» را نیز چنین ستودند: ما در مورد برنده بعدی این بخش یعنی فیلم «عروسک» ساخته الهه اسماعیلی که یک مستند درباره موضوعی بحثبرانگیز و جهانی یعنی ازدواج زیر سن قانونی است، احساس مشابهی داشتیم. اسماعیلی در یک رویکرد بسیار منحصر به فرد به اعضای خانواده مورد نظرش اجازه میدهد تا در مورد اینکه آیا عسل دختربچه ۱۴ ساله درون فیلم شرایط ازدواج را دارد یا نه، بحث کنند. این فیلم نیز موجب شد تا احساسات مختلفی از حس شوخ طبعی و طنز تا عصبانیت را پشت سر بگذاریم و برای ما یک تاثیر ماندگار به جا می گذارد.
در بخش فیلمهای مستند نیز «مشق امشب» ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی برنده اصلی شد و با تصمیم دبیر جشنواره منشور طلایی کوروش به این مستند نیز اختصاص یافت. مستند «هزار زن» ساخته مژگان ایلانلو نیز از سوی هیات داوران تقدیر ویژه شد.
در بیانیه هیات داوران درباره جوایز این بخش چنین آمده است: در ابتدا به سازندگان همه فیلمهای حاضر در جشنواره تبریک میگوییم و از آنها بابت بینش و دیدگاههایی که به ما ارائه کردند، سپاسگزاریم. خوشحالیم اعلام کنیم فیلم «مشق امشب» ساخته مشترک اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی به عنوان بهترین فیلم مستند این دوره جشنواره انتخاب شده است. این فیلم در سبک و ساختار خود به شدت خط مشی مشخصی را رعایت کرده و کیفیت و بیپردگی مصاحبههای درون آن خیره کننده است. ما در این مستند امیدها، آرزوها و ترسهای کودکان را میبینیم و آنها را احساس میکنیم و با تجربیات این بچهها از جامعه ایران به عنوان یک مجموعه بزرگتر شناخت به دست میآوریم.
در ادامه بیانیه آمده است: مستند «هزار زن» ساخته مژگان ایلانلو نیز دیگر برگزیده این بخش جشنواره، نگاهی منحصر به فرد و تاثیرگذار به زندگی زنان در ایران دارد. این فیلم به زنانی با پس زمینههای متفاوت میپردازد که در ورزش ایران، مشتاق رسیدن به سطح ملی هستند. فیلم «هزار زن» که انرژی درون آن به خوبی منتقل شده است، یک مستند پرقدرت و شخصی است که لحظات صمیمی، رقابتهای پرتنش فیزیکی و تصاویر شاعرانه را به یک مجموعه بزرگِ منسجم پیوند میزند.
همچنین در این دوره از جشنواره از آیدا پناهنده سینماگر زن ایرانی با اهدای جایزه استوانه یا منشور طلایی کوروش تجلیل به عمل آمد. پناهنده در این دوره از فستیوال، مسترکلاسی با موضوع «نقش زنان در سینمای ایران» نیز برگزار کرد.
تاکنون منشور طلایی این جشنواره به شکل افتخاری به افراد تاثیرگذار سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، فاطمه معتمدآریا و مهتاب کرامتی اهدا شده است.
هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی در زوریخ سوییس به دبیری یدالله داج ۲۶ می با نمایش ویژه فیلم «گاو» داریوش مهرجویی شروع شد و اول ژوئن ۲۰۲۲ به پایان رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- معرفی هیات داوران هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- «زالاوا» در جشنواره منتقدین فیلم شیکاگو و آنومالی نیویورک
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- «تیتی» در فستیوال «مینیاپولیس» آمریکا
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- نگاهی به فیلمهای «تیتی» و «یدو»
- نجات بشریت/ نگاهی به فیلم «تیتی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول