منصور ضابطیان برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را فرصتی مغتنم برای ورود آثار مستند به خانه دوستداران سینما و مردم میداند.
به گزارش سینماسینما منصور ضابطیان روزنامهنگار، مجری و برنامهساز درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست سینمای مستند را دنبال میکنم و کارهایی هم در این عرصه انجام دادهام. مسائل اجتماعی، سینما و تصویر از دغدغههای من است و مستندهای اجتماعی و آثاری که حال و هوای تاریخی دارند را بیشتر دنبال میکنم. جشنواره «سینماحقیقت» از اتفاقاتی است که هر سال به انتظار آن میمانم و معمولا زمانی که فرصت دارم فیلم مستند تماشا میکنم. امسال هم مانند هر سال در انتظار برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بودم و خوشحالم در آستانه برگزاری این رویداد هستیم.
او با اشاره به برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره عنوان کرد: رفتن به سالن سینما، تماشای فیلمها در کنار مستندسازان و مخاطبان علاقهمند به این حوزه، شرکت کردن در جلسه پرسش و پاسخ و دنبال کردن اتفاقاتی که پیرامون جشنواره رخ میدهد، هیجانانگیز و دوست داشتنی است. اما امسال به دلیل شرایط موجود امکان برگزاری حضوری جشنواره میسر نیست. برگزارکنندگان جشنواره امسال دو انتخاب میان برگزار نکردن و برگزاری آنلاین داشتند و اگرچه برگزاری آنلاین به جذابیت برگزاری معمول جشنواره نیست، اما بهتر از برگزار نکردن آن است. برگزاری آنلاین نقایص خود را دارد اما در کنار آن جذابیت هم خواهد داشت.
ضابطیان ادامه داد: در این دوران کممحتوایی رسانهها، قرار گرفتن در معرض تماشای فیلمهای مستند به سادهترین شکل و در خانه، اتفاق مغتنمی است. همانگونه که کرونا تمام شرایط زندگی ما را تغییر داده است، این ماجرا را هم با تغییر روبرو کرده و در عین حال امکانات بیشتری را هم برای ما فراهم کرده است.
این مجری و کارگردان در زمینه افزوده شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال توضیح داد: مسئله کرونا مهمترین اتفاق زندگی بشر در شرایط کنونی است. مستندسازان به عنوان چشم جامعه نمیتوانند نسبت به این ماجرا بدون موضع باشند و واکنشی به این رویداد نداشته باشند. اختصاص بخش ویژه به این موضوع اتفاق درستی است، اما امیدوارم به واسطه اینکه این بخش وجود دارد، کیفیت فیلمها و جشنواره فدای کمیت وجود فیلمهایی با این موضوع نشود و جشنواره بتواند سطح خود را حفظ کند. باید فیلمهای مربوط به این بخش را دید و بعد راجع به آنها نظر داد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟