سینماسینما، منوچهر دینپرست
در باب سینمای فرهادی صحبت کردن سهل و ممتنع است. او سینماگری است که جنس و فضای معرفتی سینما را بهخوبی شناخته و توانسته ایدههای خود را که از دامنه و گسترهای نسبتا جدی برخوردار است، در عالم سینما قرار دهد. او با بهرهگیری از مفاهیم انتزاعی که با جهان عینی نسبتی وثیق دارد، ارتباط جدی برقرار کرده است. بهطوریکه میتوان سینمای او را سینمایی دانست که معنا و مفهوم در آن موج میزند. باری، قصد برشمردن ویژگیهای سینمای فرهادی را ندارم و در این اندک مجال نیز نمیتوان به تاملات و ویژگیها و کاستیهای سینمای او اشاره کرد، اما به واسطه فیلم جدید فرهادی، نگاهی داشته باشیم به «همه میدانند» فرهادی و جهان پر از تاملاتش.
«همه میدانند» در قالب یک داستان نسبتا معمایی و هیجانانگیز مخاطب را در کانون رویدادی قرار میدهد که میتوان آن را در گستره کشاکش حقیقت- پنهان یا آشکار- خفا نگریست. فرهادی توانسته با تنظیم دستگاه دینامیک فیلم، فضای دوگانهای را ایجاد کند که ما دائما با لایهای یا بخشی از حقیقتی که پنهان شده، روبهرو شویم. لایهای که به مرور در بخشهای مختلف فیلم آشکار میشود. حقیقتی که گویی همه میدانند و کسی نمیگوید. داستان فیلم بر اساس پنهانکاری لائورا و پاکو شکل گرفته است. دو دوستی که گویی زمانی دلداده یکدیگر بودند و در این میان فرزندی به دنیا آمد که از آن پاکو بود و لائورا آن را پنهان کرده و اینک با مفقود شدن فرزندش که عدهای آن را ربودهاند و تقاضای پول کردهاند، ما با داستانی روبهرو میشویم که با آمدن همسر لائورا، یعنی الخاندرو، فیلم در کالبدی قرار میگیرد که دوگانگی حقیقت -پنهان یا آشکار- خفا را میتوان بهخوبی دریافت. فرهادی با ایجاد چنین دوگانگیای است که استعداد ویژهای مییابد تا مخاطب با مفاهیمی چون صداقت و دروغ به شکلی عینی و ملموس آشنا شود. اگرچه او فیلمسازی است که بهشدت از پند و نصیحت یا نتیجهگرایی دوری کرده و مخاطب را در منظومهای قرار میدهد که تناسبها بهخوبی رعایت میشود.
فارغ از مضمون فیلم که چیرگی جدی بر ساحت فیلم دارد، ما با فضاهایی روبهرو میشویم که گویی خود نیز میتوانیم در آن قرار گیریم و این نیز از ویژگی تکین «همه میدانند» است؛ ویژگیای که فارغ از همذاتپنداری با ساختار فیلم میتوانیم ساحت ادراکی آن را بهخوبی دریابیم و با سونوگرافی اجزا و کلمات به ایده اصلی فیلم دست پیدا کنیم. اگرچه فیلم با تنش و اضطراب به پیش میرود، اما این اضطراب ساحت فیزیکی فیلم را به هم نریخته و سادهانگارانه است که تصور کنیم با چنین اضطرابی ما با بههمریختگی روبهرو میشویم که مرز معنا و توهم آشکار نشود. فرهادی با قرار دادن مخاطب در آستانه چنین مرزی است که به ما میگوید از ایده اصلی که همانا درک اخلاقی آن و رهایی از دروغ و پنهانکاری است، فضایی معصومانه و عاری از گناه برای خود نسازیم.
به نکته دیگری که اشاره میکنم، موضوع سفر است. در «همه میدانند» گویی عدهای باید در سفر باشند؛ لائورا که از سفر آمده، یا همسرش که هنوز در آرژانتین است، یا کسی که دخترش را ربوده میخواهد به آلمان برود، یا… سفر فارغ از تداعی معنی خاصی که دارد، در «همه میدانند» نشان از یک تحرک و جابهجایی است که او را از جایی به جای دیگری رهنمون میکند، که جای جدید او را با الزاماتی آشنا میکند که میتوانیم آن را در بستر فیلم بهخوبی بیابیم. به عبارتی، سفر از دل تاریکی به نور و رهایی از یک سکون است. فرهادی با استفاده از مفهوم نور دائما آن را به رخ مخاطب میکشاند. ما با مشاهده و درک نوری که در تاریکی زمان فیلم میبینیم، بهخوبی مفاهیم برساخته کشاکش حقیقت -پنهان یا آشکار- خفا را میتوانیم درک کنیم.
فرهادی در این فیلم با رهایی از فضایی که میتوانست او را در چنبره ایدئولوژیک قرار دهد، رها شده و با دستی باز مضمونی را روایت میکند که امکان آن در چنین فضایی مقدور نبود. بر این اساس است که منطق فهم «همه میدانند» سخت و دشوار نیست و پازلها بهخوبی در کنار هم چیده شدهاند و مخاطب با حذف یا رویابافی شخصیتها روبهرو نمیشود و با جهانی روبهرو میشود که اینبار در یک روستای اغواکننده اسپانیایی میبینیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار