کارگردان «جاده قدیم» از اینکه فقط یک فیلمساز زن در جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ حضور دارد انتقاد و ابراز امیدواری کرد سیاست ها به گونه ای تغییر کند که زنان فرصت بروز بیشتری داشته باشند.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر پذیرفته شده و این برای اولین بار است که منیژه حکمت در جشنواره فیلم فجر حضور می باید.
در این فیلم بازیگران چون مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، شیرین یزدان بخش، لیلی رشیدی، محمدرضا هدایتی، بهناز جعفری، بانیپال شومون، پوریا رحیمی، هدی زین العابدین و پرویز پورحسینی حضور دارند و در خلاصه داستان آن آمده است: در شب سال نو مینو به خانه باز نمیگردد..
حکمت موضوع «جاده قدیم» را از مسایل مهم جامعه می داند و در این گفتگو درباره اثرش توضیح می دهد.
*سومین فیلم شما با موضوع زن ساخته شده و سوژه ای را به تصویر کشیده که کم حاشیه نیست. چطور شد سراغ چنین موضوعی رفتید؟
–زمانی که سعی کنیم به خوبی به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم نگاه کنیم و وسعت دید خود را گسترش دهیم می توانیم معضل های متعدد اجتماعی را متوجه شویم و سپس یک موضوع را انتخاب کنیم و پیرامون آن تحقیق کرده و در نهایت ببینیم که امکان این وجود دارد که بتوان یک فیلم خوب و جریان ساز از آن موضوع بسازیم یا خیر.
درباره فیلم «جاده قدیم» هم بعد از تحقیقات اولیه متوجه شدم که درصد قابل اعتنایی از افراد درگیر این مشکل هستند ولی به علت پنهان کاری که به سبب وجود لایه های مختلف اخلاقی و رفتاری در جامعه ما وجود دارد این مشکل در لایه های تاریکی می ماند ولی اگر این مساله بیان نشود باعث ایجاد بحران و مشکلات بسیاری برای فرد از لحاظ روحی و روانی می شود.
* فیلم مدعی این نیست که قشر تحصیل کرده جامعه خیلی خوب با فرد صدمه دیده برخورد می کند.
–هنگام تحقیقات برای ساخت فیلم، خانواده را پیش از هرچیز محور قرار دادم و تلاش کردم نشان دهم زمانی که به یک خانواده صدمه ای در این سطح وارد می شود چگونه آوار بر سر خانواده و اطرافیان آن خراب می شود؛ آواری که می تواند بنیان یک خانواده را خراب کند.
از ابتدا برای داستان «جاده قدیم» تصمیم گرفتم یک خانوده از قشر متوسط را محور قرار دهم که در این خانواده یک زن قدرتمند حضور دارد و دیگر موارد موجود در فیلم به مرور کنار هم چیده شد.
تحقیقات لازم برای این فیلم کاملا میدانی بود و با تعدادی از افرادی که با چنین صدمه هایی مواجه شده بودند رو در رو شدیم. در این پروسه کادر بیمارستان روزبه بسیار به من کمک کرد. این بیمارستان بخشی دارد که مربوط به این گروه از صدمات است و خانم های دکتر روانشناس در این زمینه تخصص کامل دارند و تلاش بسیاری برای بهبود صدمه دیدگان انجام می دهند. البته در این زمینه نمی توانستیم به صورت مداوم تحقیق میدانی انجام دهیم اما با این حال توانستیم با سختی هایی که پیش روی ما بود کار خود را پیش بریم.
* انتخاب بازیگران بر چه اساس صورت گرفت؟
–یکی از مواردی که در زمینه انتخاب بازیگر برای من از اهمیت بسیاری برخوردار بود این بود که بازیگران معضل به تصویر کشیده شده در فیلم و لایه های زیرین آن را بشناسد. در این زمینه تحقیقات بسیاری صورت گرفت و موارد لازم به بازیگران منتقل شد تا بازیگران با شناخت وارد پروژه شوند زیرا در غیر این صورت هم فیلم و هم بازی ها در سطح باقی می ماند. مهتاب کرامتی به عنوان بازیگر اصلی فیلم تحقیقات بسیاری در این زمینه داشت و مواردی را از نزدیک مشاهده کرد تا این افراد از جامعه را شناخته و درک کند. همچنین یادداشت های مختلفی که از تحقیقات به عمل آمده در اختیار ما قرار می گرفت به بازیگران می دادیم تا همه با شناخت وارد بازی شوند.
حضور خود را به عنوان تنها زن فیلمساز در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر چطور ارزیابی می کنید؟
– این مساله اصلا خوش آیند من نیست و بسیار متاسف هستم که تنها زن کارگردان این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر هستم. اگر قرار بود تناسب را رعایت کنیم حداقل در این جشنواره باید ۵ زن فیلمساز حضور داشته باشند.
مساله جالب این است که در این دوره از جشنواره امکانات خوبی به آقایان داده شده است که معمولا چنین امکاناتی به فیلمسازان زن ارائه نمی شود. شرایط تولید نیز بسیار سخت است و خانم ها نسبت به آقایان سخت تر می توانند دست به تولید فیلم بزنند. امیدوارم در سال های آینده فیلمسازان خوب خانم سینمای ایران حضور پررنگ تری در جشنواره داشته باشند و این علامت سوالی است که مدیران سینمایی باید پاسخگوی آن باشند.
*با توجه به موضوع فیلم، آیا «جاده قدیم» با ممیزی هایی نیز همراه شد؟
–خوشبختانه تا امروز هیچ مشکلی به عنوان ممیزی برای این فیلم رخ نداده است و امیدوارم در زمان اکران عمومی نیز فیلم دچار ممیزی نشود، چرا که در آن زمان حتما در مقابل آن می ایستم و تن به هیچ ممیزی نمی دهم.
*همکاری شما با کریستف رضاعی بر چه اساس صورت گرفت زیرا معمولا برای فیلم های خود از موسیقی استفاده نمی کنید؟
–من در ۲ فیلم قبلی خود از موسیقی استفاده نکرده ام و چندان به موسیقی فیلم های ایرانی علاقه ای ندارم ولی در این فیلم تصمیم عوض شد و با کریستف رضاعی همکاری کردیم البته پیش از آن به این آهنگساز گفته بودم که اگر موسیقی «جاده قدیم» را نسازد من هم برای این فیلم موسیقی نمی گذارم. خوشبختانه آقای رضاعی هرچند یک کار دیگری را در دست داشت، ساخت موسیقی این فیلم را برعهده گرفت. کریستف رضاعی به خوبی سینما و موسیقی را می شناسد و بسیار خوشحالم که او موسیقی این فیلم را ساخت.
*همکاری شما با مصطفی خرقه پوش در این پروژه چیزی بیش از تدوین بود.
–آقای خرقه پوش از چهار سال پیش به عنوان مشاور در کنار من حضور داشت و حتی در نگارش فیلمنامه نیز کمک های بسیاری کرد. در واقع تدوینگر برای من نقش بسیاری دارد و معتقدم از شروع یک پروژه سینمایی تدوینگر باید در کنار فیلمساز حضور داشته باشد.
*نگارش فیلمنامه «جاده قدیم» چقدر طول کشید؟
–دوستان مختلفی برای نگارش فیلمنامه «جاده قدیم» به من کمک کردند اما آن اتفاقی که می خواستم رخ نمی داد. نزدیک به ۴ سال طول کشید تا چهارچوب فیلمنامه شکل بگیرد اما در نهایت نگارش نهایی فیلمنامه ۶ ماه قبل از فیلمبرداری آغاز شد. تاکید می کنم که طرح اولیه و موضوع داستان و شکل دادن آن ۴ سال پیش آغاز شد.
*طراحی گریم این فیلم براساس اتفاقاتی که رخ می دهد به خوبی اجرا شد.
– ساختار «جاده قدیم» در یک بستر طبیعی ناتورالیستی و رئالیستی قرار دارد و در همین راستا سعید ملکان و کیوان مقدم کارشان را انجام دادند. سعید ملکان گریم مورد نظر را به خصوص برای بازیگر نقش اول کاملا قابل باور و بدون هیچ خط اضافه ای طراحی کرد. تاکید می کنم که تیم حرفه ای تعریف خود را دارد که خوشبختانه من شانس همکاری در کنار این گروه را داشتم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- در بند اما سبز/ نگاهی به فیلم «بندربند»
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با منیژه حکمت کارگردان فیلم «بندربند»/ یاور من مردم هستند
- با طرحی از فرهاد فزونی؛ پوستر رسمی «بندربند» منتشر شد
- در یک اکران خصوصی؛ چهرههای فرهنگی به تماشای «بندربند» نشستند/ حکمت: از تمام اندیشمندان میخواهم صدای ما باشند
- آغاز پیشفروش بلیت فیلم «بندربند» از هفتم آذر ماه
- آغاز اکران «بندر بند» منیژه حکمت از ۱۰ آذر در سینماهای سراسر ایران/ اولین تیزر فیلم منتشر شد
- رونمایی از لوگوی رسمی «بندر بند»/ فیلم منیژه حکمت آذرماه به سینماها میآید
- مصطفی خرقهپوش در ایتالیا جایزه گرفت
- بیانیه منیژه حکمت در پی حذف ۴۰ دقیقه از فیلم «۱۹»/ سازمان سینمایی به دلیل امضای بیانیه حمایت از هموطنانمان مجوز فیلمم را نمیدهد
- نمایش موفق «بندر بند» در بارسلونا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش