من یک زن ریشدار هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک مرد دوسر هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک دختر چهارپا هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک مرد میمون نما هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک زن پاگنده هستم؛ بیایید و تماشایم کنید.
اینها و کسان دیگر در قرن نوزدهم میلادی با این اسباب، یعنی عجیب الخلقه بودن جلب توجه می کردند؛ آن هم در ابعاد خیلی وسیع. اصلاً این آدم ها شغل و درآمدشان تضمین بود. می توانستند خیلی راحت توی سیرک مشغول به کار شوند. مردم برای تماشایشان پول خوبی می دادند. اسباب خوبی برای سرگرمی بودند. خیلی وقتها اصلاً چالش هایی راه می افتاد و آن وقت دیگر نان شان در روغن بود. مثلاً همان زن ریشدار که بلندی ریشش از مردان بیشتر بود یا زن پاگنده که پاهای غول پیکرش، دهان بیننده را از تعجب باز می گذاشت، در گیر و دار چالش هایی که به راه افتاد، اتفاقاً شوهران خوبی هم نصیبشان شد و خوشبخت شدند. مردها دوست داشتند در چالش «چه کسی حاضر است با این زن ازدواج کند؟» برنده شوند.
آن آدم های عجیب الخلقه همه شان دو قرن پیش زندگی کرده و مرده اند. حالا اگر بودند البته احتمال به شهرت رسیدنشان زیاد نبود. احتمالاً مجبور می شدند نقص فاحش را با چند عمل جراحی برطرف کنند و راهی بهتر برای شهرت بیابند. حالا لازم نیست برای معروف شدن، جور عجیبی باشید. کافی است یک ویدئوی ترجیحا خنده دار در اینستاگرام منتشر کنید و یک شبه ره صد ساله را بروید. اصلاً ممکن است چنین قصدی هم نداشته باشید و یک نفر دیگر برایتان اسباب خیر شود و در حالی که اصلاً حواستان نیست، فیلمی ازتان بگیرد و شما را روانه دنیای شاخ های اینستاگرام کند. آخر می دانید، مردم از خوشمزگی خوششان می آید. خنده را دوست دارند؛ فرقی نمی کند این اسباب خنده، پسربچه شیرین زبان مازندرانی باشد یا آن آقای سبیل از بناگوش دررفته که معلوم نیست نان کدام بازوی کارناکرده اش را می خورد. حتی می توانی شبیه کسی باشی و این طوری به شهرت برسی و شاخ شوی. اینکه بدل بودنت اصلاً به کار می آید یا نه، صد البته که اهمیتی ندارد، چرا که در اینستاگرام حتماً پیدا می شوند کسانی که حتی برای بدلِ بدل فلان بازیگر یا فوتبالیست، پیج هواداران درست کنند و قربان صدقه اش بروند. می توانی یک مرد زن نما باشی و با ریش و سبیل، روسری سرت کنی و عشوه بیایی و همه هم از دیدنت ریسه بروند.
با یک کلیک همه چیز امکان پذیر می شود. به همین راحتی. اگر از اصطلاح «شاخ» خوشت نمی آید و برایت یک کمی بی کلاس است هم باز نگران نباش. تو می توانی خودت را یک «اینفلوئنسر» معرفی کنی؛ یک فرد تاثیرگذار در فضای مجازی. می بینی، زیاد سخت نیست. اصلاً گفتن هم نمی خواهد. کاربران خودشان اتوماتیک وار معروفت می کنند. نه لازم است زن ریشدار باشی و نه مرد دوسر. آنها تماشایت می کنند.
*روزنامه نگار

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند