سینماسینما، علی نعیمی: این روزها فیلم سینمایی «ایتالیاایتالیا» ساخته کاوه صباغزاده و تهیهکنندگی مهدی صباغزاده در سینماهای کشور بهنمایش درآمده است؛ فیلمی طنز و موزیکال که فضای متفاوتی در سینمای ایران است.
مهدی صباغزاده کارگردان و تهیهکننده سینمای ایران که تهیهکنندگی نخستین فیلم پسرش کاوه را برعهده گرفته، با اشاره به نیاز بازار و مخاطبان به سینمای کمدی گفت: اگر سینما را بهمثابه یک بازار عرضه و تقاضا نگاه کنیم، دستاندرکاران سینما برای ساخت آثار سینمایی به نبض بازار و میزان اقبال مردم از یک گونه سینمایی توجه میکنند. سینما وابسته به سلیقه و احساس مردم است و برخی تهیهکنندگان ما هم به سلیقه بازار توجه میکنند و فیلمهای کمدی میسازند. جدا از بحث کیفیت فیلمهای کمدی که این روزها روی پرده است باید گفت استقبال از این آثار همواره بالا بوده و دلیل اصلی آن هم شاید متاثر از شرایط جامعه است که مردم به نشاط بیشتری برای زندگی نیاز دارند.
وی با اشاره به ساخت فیلم «ایتالیا ایتالیا» ازسوی فرزندش، کاوه صباغزاده گفت: کاوه برای ساخت «ایتالیاایتالیا» چنین ایدهای نداشت که فیلم کمدی با هدف اینکه در گیشه فروش بالایی داشته باشد؛ بسازد. فروش بالا بد نیست و اتفاق خوبی است اما اینکه بهدلیل رسیدن به این هدف تمام مرزهای استاندارد را زیر پا بگذارید خوب نیست. کاوه قرار بود فیلمنامه دیگری را جلوی دوربین ببرد که از اتفاق اجتماعی با پسزمینه سیاسی بود که فضای تلخی هم داشت و بعد از آنکه حدود ۳ سال معطل شد برای ساخت آن و شرایط فراهم نشد، یک مرتبه دیدم فیلمنامهای را برای ساخت آماده کرده که متفاوت از فیلمنامه قبلیاش بود و در ژانر کمدی و موزیکال قصه روایت میشود. در طول ساخت «ایتالیاایتالیا» هیچگونه دخالتی در کارگردانی و کار او نداشتم و بهطور کامل مستقل فیلم را ساخت و من بهعنوان تهیهکننده در روند تولید همراهیاش کردم.
وی با اشاره به فیلم «ایتالیاایتالیا» اظهار کرد: فضای فیلم در سینمای ایران تازه و بدیع است و از این منظر برای یک فیلمساز یک اتفاق خوب است. چون بیشتر فیلمسازان جوان ما به سینمای اجتماعی علاقهمند و دنباله روی فیلمسازان دیگر هستند و از این نظر شهامتی که کاوه برای ساخت یک اثر متفاوت به خرج داده قابل توجه است.
این کارگردان و تهیهکننده سینما با اشاره به اکران فیلمهای خارجی و گمانهزنیها پیرامون این موضوع گفت: فیلم خارجی در سینمای ایران هیچ جایگاهی ندارد. سینمای ایران ظرفیت استفاده از امکان نمایش آثار دیگر کشورها را ندارد. نه از لحاظ زیر ساخت به درجهای از استاندارد رسیدیم که دیگر فیلمهای سینمایی غیر از آثار ساختهشده در کشورمان را بتوانیم به صورت مناسب پخش کنیم نه از لحاظ فرهنگی شرایط نمایش این دست آثار وجود دارد. وی در ادامه افزود: وقتی قرار است فیلمی که دیویدی آن بدون سانسور در اختیار مخاطب قرار میگیرد، با ممیزیها و اصلاحیههای فراوان راهی پرده سینما شود همان بهتر که این اتفاق نیفتد زیرا فقط ظرفیت محدود اکران فیلمها بهوسیله فیلمهای خارجی اشغال میشود و سالنهای سینما از داشتن مخاطب محروم میشوند زیرامخاطب ترجیح میدهد فیلم را با کیفیت و بدون سانسور تماشا کند. وی در ادامه افزود: پیش از آنکه به فکر اکران فیلم خارجی باشیم باید به سینمای ایران توجه ویژهای داشته و از فیلمسازان و استعدادهای سینمای ایران حمایت کنیم. صباغزاده با انتقاد از رویکرد برخی نهادها در پیگیری اکران فیلمهای خارجی گفت: وقتی نهادی بهطور سلیقهای آثار سینمای شریف ایران را تحریم میکند و اجازه اکران به آنها در سینماهای زیرمجموعه خود را نمیدهد نباید از آنها توقع داشت حامی سینمای ملی باشند. آنها بهطور حتم دنبال اهداف دیگری هستند. نگرانی من از این بابت است که سینمای ایران در آینده گرفتار چرخهای شود که رو به ورشکستگی پیش رود و نتواند روی پای خود بایستد. اکران فیلم خارجی شروعکننده این اتفاق در سینمای ایران است.
وی در ادامه افزود: درحالحاضر هم با مشکل کمبود سالن سینما در کشور روبهرو هستیم. سینمای ایران توانایی اکران ۶۰ فیلم سینمایی در سال را ندارد و اگر بخواهد فراتر از ظرفیت خود فیلم اکران کند وضعیتی که اکنون در سینما در حال رخ دادن است تکرار میشود و آن هم فیلمسوزی است. تعداد زیادی فیلم بدون برنامهریزی چند هفته در سالنها و سانسهای محدود روی پرده میروند و غیر از رفع تکلیف و شکست خوردن فیلمها در گیشه هیچ رهاوردی برای سینما نخواهند داشت. در این شرایط تصور کنید بخشی از این ظرفیت محدود به سینمای اروپا و امریکا برسد. در عمل شدنی نیست.
وی با اشاره به تفاوت فرهنگها در سینمای ایران و سینمای اروپا و امریکا گفت: اکران فیلم خارجی حتی به ارتقای سواد سینمایی و فرهنگی سینمای ایران هم کمکی نخواهد کرد. جایگاه سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب جایگاه انسانی است و با نگاه صنعتی غرب به سینما تفاوت دارد. ابزار و فناوریهایی که غرب در سینمای خود به خدمت گرفته، به هیچ عنوان قابل مقایسه با محصولات داخلی نیست و این باعث میشود سینمای ایران بدون در نظر گرفتن شرایط ابزاری خود بخواهد با سینمای دنیا رقابت کند. در حالی که برگ برنده سینمای ایران در نگاه و روابط انسانی آن نهفته است و قرار نیست در این زمینه بهطور حتم رقابتی شکل بگیرد.
صمت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- کوتاه درباره فیلمهای «بی همه چیز» و «رمانتیسم عماد و طوبا»
- یک تله فیلم مفرح/ نگاهی به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»
- هوای تازه اما به چه قیمت؟!/ نگاهی به فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»
- نمایش «لینا» در جشنواره «صوفیه منار» بلغارستان
- نمایش «ایتالیا ایتالیا» در جشنواره چنای هند
- کارگردان «ایتالیاایتالیا»: اگر پولی داشتیم خرج فیلم میکردیم نه پرداخت باج!
- پروژه بعدی کارگردان «ایتالیا ایتالیا» چه خواهد بود؟
- «ایتالیا ایتالیا»؛ تنفس در فضایی تازه
- اکران همزمان «ایتالیا ایتالیا» در کانادا
- اولین اکران مردمی فیلم “ایتالیا ایتالیا” با حضور حامد کمیلی و سارا بهرامی
- رونمایی از پوستر یک فیلم کمدی با پس زمینه کشور چکمه
- رونمایی از تیزر «ایتالیا ایتالیا» در آستانه اکران
- اکران همزمان «ایتالیا ایتالیا» در دبی، ترکیه و آلمان
- چه فیلمهایی در فصل پاییز اکران میشوند؟/ ثبت قرارداد فیلمهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





