مهرداد فرید با اشاره به راهاندازی سامانه فروش سینمای ایران، تاکید کرد: شفافیت اگر در کوتاه مدت برای برخی مشکلات ایجاد کند اما در بلند مدت میتواند منافع بیشتری را برای اهالی سینما داشته باشد. در این میان ما درخواستمان این است که ضمن آن که از منافعمان مطلع میشویم، حق مان نیز داده شود.
به گزارش سینماسینما، مهرداد فرید از کارگردانان و تهیهکنندگان سینمایی درباره ارزیابیاش از سامانه فروش سینمای ایران گفت: وجود چنین امکاناتی در اصل باعث شفافیت فضای سینما میشود اما نیاز به اتفاقات مکمل دیگری هم دارد که گره آن فقط توسط دولت باز میشود.
او ادامه داد: در کنار فضای اینترنت و جابهجایی اطلاعات به صورت آنلاین و در لحظه، میتوان شرایط دیگری را هم ایجاد کرد. سالیان سال است که یکی از تقاضاهای مهم ما از دولت این است که در لحظه فروش بلیت به صورت آنلاین، در همان لحظه هر کسی بتواند حق و حقوق خود را دریافت کند و صاحب سالن بتواند به پولش دسترسی داشته باشد، صاحب فیلم نیز بتواند در همان لحظه سهمش را از فروش فیلم بگیرد.
تهیه کننده «جن زیبا» و «دعوتنامه» افزود: اتفاقی که سالهای طولانی است به جان سینما افتاده این است که صاحبان آثار با تاخیر طولانی مدت به پولهایشان میرسند و سینماداران ماهها و حتی سالها پول فیلمها را پیش خودشان و در حسابهایشان نگه میدارند و از سود آن استفاده میکنند که این امر باعث میشود فیلمساز و صاحب اثر دیرتر به حقشان برسند و ضرر زیادی کنند. این موضوع در نهایت چرخه اقتصادی در سینما را کند میکند.
وی در ادامه تاکید کرد: ما خواهان اطلاعات شفاف و دسترسی به چنین سامانهای هستیم اما به همان نسبت خواهان حقوقمان به همان صورت آنلاین نیز هستیم. خوب است که دولت این موضوع را هم پیگیری کنند. به این ترتیب که وقتی مخاطب از سایتی مانند سینما تیکت بلیتی را به صورت آنلاین خریداری میکند بعد از محاسبههایی که میتواند در این امر صورت بگیرد و بانکها نیز برای آن اعلام آمادگی کردند، سهم صاحب اثر به صورت مجزا به حسابش واریز شود.
فرید با اشاره به اینکه “ما درخواستمان این است که ضمن آن که از منافعمان مطلع میشویم و اطلاعات شفاف به ما داده میشود حقوق ما نیز به همان صورت آنلاین داده شود” گفت: به وقوع پیوستن این امکان اتفاق عجیبی نخواهد بود. این مطالبهگریها درست است که اتفاق میافتد اما به قول معروف “آری شود ولیکن به خون جگر شود”. همه ما میدانیم که این اتفاق شدنی است از بانک عامل گرفته تا عوامل در این امر آشنا هستند و اعلام آمادگی کردهاند. با این وجود وقتی این کار انجام نمیشود مشخص است منافعی در میان است که نمیخواهند این اتفاق بیفتد.
این تهیهکننده در ادامه صحبتهای خود درباره تفاوت آمار اعلامی از طرف برخی تهیهکنندگان و پخش کنندهها و آماری که پیش از راه اندازی این سامانه در سایت سینماتیکت موجود بود، توضیح داد: از الان به بعد با وجود چنین سامانهای که به صورت رسمی و آنلاین به ارائه اطلاعات میپردازد، باید دقت داشت آماری که صاحبان آثار درباره فروش فیلمشان میگویند با اطلاعات این سامانه مطابقت داشته باشد. به این ترتیب اگر کسی رقمی بیشتر یا کمتر بگویند واقعیت را نگفته است.
او همچنین افزود: مهم این است که چرخه اقتصادی در صنعت سینما رخ دهد تا ساخت فیلم بتوانند به شیوه درستی ادامه پیدا کند و صاحبان آثار با انرژی بیایند و بخواهند تولید اثرشان را ادامه دهند. اکنون با توجه به شرایطی که پیش رویمان قرار دارد صاحبان سرمایه عطای این کار را به لقایش میبخشند و به سراغ مشاغل دیگر میروند.
مهرداد فرید در پایان گفت: شفافیت اگر در کوتاه مدت برای برخی مشکلات ایجاد کند اما در بلند مدت میتواند منافع بیشتری را برای اهالی سینما داشته باشد و من شخصا نگران حاشیهها نیستم. یک فیلم یا می فروشد یا نه! یا حتی برخی فیلمها با اقبال عمومی مواجه میشوند و بسیاری دیگر نه، که البته باید درباره این وضعیت سینمای ایران هم، فکر اساسی شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- چرا سینماروها به سینما نمیروند؟ پاسخ جالب مهرداد فرید
- مهرداد فرید: موفقیت در اکران آنلاین خروج میتواند ما را از وابستگی به سالنهای سینما آزاد کند
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





