مهرداد فرید با اشاره به راهاندازی سامانه فروش سینمای ایران، تاکید کرد: شفافیت اگر در کوتاه مدت برای برخی مشکلات ایجاد کند اما در بلند مدت میتواند منافع بیشتری را برای اهالی سینما داشته باشد. در این میان ما درخواستمان این است که ضمن آن که از منافعمان مطلع میشویم، حق مان نیز داده شود.
به گزارش سینماسینما، مهرداد فرید از کارگردانان و تهیهکنندگان سینمایی درباره ارزیابیاش از سامانه فروش سینمای ایران گفت: وجود چنین امکاناتی در اصل باعث شفافیت فضای سینما میشود اما نیاز به اتفاقات مکمل دیگری هم دارد که گره آن فقط توسط دولت باز میشود.
او ادامه داد: در کنار فضای اینترنت و جابهجایی اطلاعات به صورت آنلاین و در لحظه، میتوان شرایط دیگری را هم ایجاد کرد. سالیان سال است که یکی از تقاضاهای مهم ما از دولت این است که در لحظه فروش بلیت به صورت آنلاین، در همان لحظه هر کسی بتواند حق و حقوق خود را دریافت کند و صاحب سالن بتواند به پولش دسترسی داشته باشد، صاحب فیلم نیز بتواند در همان لحظه سهمش را از فروش فیلم بگیرد.
تهیه کننده «جن زیبا» و «دعوتنامه» افزود: اتفاقی که سالهای طولانی است به جان سینما افتاده این است که صاحبان آثار با تاخیر طولانی مدت به پولهایشان میرسند و سینماداران ماهها و حتی سالها پول فیلمها را پیش خودشان و در حسابهایشان نگه میدارند و از سود آن استفاده میکنند که این امر باعث میشود فیلمساز و صاحب اثر دیرتر به حقشان برسند و ضرر زیادی کنند. این موضوع در نهایت چرخه اقتصادی در سینما را کند میکند.
وی در ادامه تاکید کرد: ما خواهان اطلاعات شفاف و دسترسی به چنین سامانهای هستیم اما به همان نسبت خواهان حقوقمان به همان صورت آنلاین نیز هستیم. خوب است که دولت این موضوع را هم پیگیری کنند. به این ترتیب که وقتی مخاطب از سایتی مانند سینما تیکت بلیتی را به صورت آنلاین خریداری میکند بعد از محاسبههایی که میتواند در این امر صورت بگیرد و بانکها نیز برای آن اعلام آمادگی کردند، سهم صاحب اثر به صورت مجزا به حسابش واریز شود.
فرید با اشاره به اینکه “ما درخواستمان این است که ضمن آن که از منافعمان مطلع میشویم و اطلاعات شفاف به ما داده میشود حقوق ما نیز به همان صورت آنلاین داده شود” گفت: به وقوع پیوستن این امکان اتفاق عجیبی نخواهد بود. این مطالبهگریها درست است که اتفاق میافتد اما به قول معروف “آری شود ولیکن به خون جگر شود”. همه ما میدانیم که این اتفاق شدنی است از بانک عامل گرفته تا عوامل در این امر آشنا هستند و اعلام آمادگی کردهاند. با این وجود وقتی این کار انجام نمیشود مشخص است منافعی در میان است که نمیخواهند این اتفاق بیفتد.
این تهیهکننده در ادامه صحبتهای خود درباره تفاوت آمار اعلامی از طرف برخی تهیهکنندگان و پخش کنندهها و آماری که پیش از راه اندازی این سامانه در سایت سینماتیکت موجود بود، توضیح داد: از الان به بعد با وجود چنین سامانهای که به صورت رسمی و آنلاین به ارائه اطلاعات میپردازد، باید دقت داشت آماری که صاحبان آثار درباره فروش فیلمشان میگویند با اطلاعات این سامانه مطابقت داشته باشد. به این ترتیب اگر کسی رقمی بیشتر یا کمتر بگویند واقعیت را نگفته است.
او همچنین افزود: مهم این است که چرخه اقتصادی در صنعت سینما رخ دهد تا ساخت فیلم بتوانند به شیوه درستی ادامه پیدا کند و صاحبان آثار با انرژی بیایند و بخواهند تولید اثرشان را ادامه دهند. اکنون با توجه به شرایطی که پیش رویمان قرار دارد صاحبان سرمایه عطای این کار را به لقایش میبخشند و به سراغ مشاغل دیگر میروند.
مهرداد فرید در پایان گفت: شفافیت اگر در کوتاه مدت برای برخی مشکلات ایجاد کند اما در بلند مدت میتواند منافع بیشتری را برای اهالی سینما داشته باشد و من شخصا نگران حاشیهها نیستم. یک فیلم یا می فروشد یا نه! یا حتی برخی فیلمها با اقبال عمومی مواجه میشوند و بسیاری دیگر نه، که البته باید درباره این وضعیت سینمای ایران هم، فکر اساسی شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- چرا سینماروها به سینما نمیروند؟ پاسخ جالب مهرداد فرید
- مهرداد فرید: موفقیت در اکران آنلاین خروج میتواند ما را از وابستگی به سالنهای سینما آزاد کند
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش