«توی لابی گوشهای نشسته بودم که کیارستمی وارد شد. ناگهان دور و برش شلوغ شد. جماعت دورش را گرفتند. نمیدانم چه شد یکی بهش گفت فلانی که آنجا نشسته کارگردان کودک و سرباز است…»
به گزارش سینما سینما، ماهنامه اندیشه پویا در شماره تازه خود (۶۰) به بهانه اکران «قصر شیرین» به سراغ «رضا میرکریمی»، کارگردانش این فیلم رفته و با او به گفتوگو نشسته است. میرکریمی در بخشی از این گفتوگو خاطره جالبی از رویاروییاش با عباس کیارستمی را تعریف کرده که با هم میخوانیم: «بازخوردهای خوبی از اولین فیلمم، «کودک و سرباز» گرفتم؛ بهخصوص در بخش بینالملل جشنواره. بازار فیلم جشنواره در هتل لاله بود و رفتم سری به آنجا بزنم. خیلی جوان بودم و کسی من را نمیشناخت. راهم ندادند. گفتم من در بخش مسابقه فیلم دارم و فیلمم در بازار فیلم جشنواره هم هست. گفتند باشد، نیازی نیست خودت اینجا باشی!
بار دوم که به بازار رفتم توانستم داخل شوم. توی لابی گوشهای نشسته بودم که کیارستمی وارد شد. ناگهان دور و برش شلوغ شد. جماعت دورش را گرفتند. نمیدانم چه شد یکی بهش گفت فلانی که آنجا نشسته کارگردان کودک و سرباز است. کیارستمی دور و بریهایش را ول کرد، آمد، نشست سر میز ما شروع کرد به صحبت با ما. گفت: فیلم تو بهترین فیلمی است که امسال در جشنواره دیدهام! این برایم خیلی هیجانانگیز بود. بعد هم دستم را گرفت و برد به غرفههای جشنوارهها و به خریدارانی که در جشنواره بودند، معرفیام کرد. آن سال فرانچسکو رُزی مهمان ویژۀ جشنواره بود و کیارستمی او را دعوت کرد بیاید فیلم من را ببیند. برای من تجربۀ بینظیری بود…»
متن کامل این گفتوگو را میتوانید در شماره ۶۰ ماهنامه اندیشه پویا بخوانید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- ویدئویی دیده نشده از پشت صحنه کودک و سرباز که رضا میرکریمی منتشر کرد
- انتقاد میرکریمی از انتشار اخبار نامعتبر و یاس آور
- میرکریمی: منوچهر محمدی ساخت مارمولک را اول به من پیشنهاد داد/ یه حبه قند واکنشی به وقایع سال ۸۸ بود
- قصرشیرین اثری متفاوت از میرکریمی
- همایون ارشادی در گفتوگو با سینماسینما/حضور میرکریمی نکته مثبت جشنواره جهانی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش






