نمایش فیلم مجید مجیدی از زندگی پیامبر اسلام در ترکیه نه تنها مردم را به شدت به خود جلب کرد، بلکه در میان نخبگان جامعه ترکیه نیز به بحثهای زیادی منجر شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از المونیتور، فیلم «محمد رسولالله(ص)» ساخته مجید مجیدی کارگردان ایرانی ۲۸ آبان در سینماهای ترکیه به اکران در آمد و با فروش قابل توجه ۲۶۱ هزار و ۳۷۶ بلیت در نخستین هفته نمایش روبه رو شد. در یک ماهی که از نمایش این فیلم در ترکیه میگذرد، نقدهای این فیلم که بر کودکی پیامبر اسلام متمرکز است متنوع و متفاوت بوده است و به ویژه آنها که تندرو هستند و تصویر کردن حضرت را ناپسند میدانند، در این باره نظرات متفاوتی ارایه کردهاند.
بررسی شماری از این نظرات میتواند نشان دهنده تاثیری باشد که این فیلم در جامعه شیعیان و سنیهای ترکیه ایجاد کرده است:
تندروها اصرار دارند که این فیلم در تصویر کردن مسایل مذهبی که شامل تصاویری از رویدادهای معجزهآمیز و نیز تاکید بر فرقه گرایی و سیاست است، نادرست عمل کرده است.
برخی از منتقدان به کل با سوءبرداشت از این فیلم آن را به دلیل این که هنری سینمایی با ریشههای غربی است، محکوم کردهاند. از سوی دیگر، هایرتین کارامان یکی از مقامات مورد احترام مذهبی سال پیش با دیدن فیلم آن را تایید و تحسین کرد.
در حالی که برخی از محافظه کاران فیلم را با غیظ و خشم نقد کردهاند، این فیلم برخی از دیگر محافظه کاران را قلقلک داده و آنها تلاشهای مجیدی را در این زمینه تحسین کردهاند.
نهال بنگیسو از روزنامه «خبر ترک» نوشت: عاشق این فیلم نبودم، اما دوستش داشتم. اوزلم آلبایرک از «ینی شفق» پیشنهاد میکند: بیایید خیلی در قضاوت این فیلم بیرحم نباشیم.
در این میان برخی از منتقدان تندرو هم فیلم را به تبلیغات شیعی متهم میکنند. یوسف کاپلان از «ینی شفق» خوانندگان را دعوت میکند تا علیه فیلم مجیدی قیام کنند و آن را حلقه گمشده یک طرح توطئهآمیز میخواند که هدفش ارایه تفکر شیعی در قالب کاتالیزوری از گفتگوی ادیان و عشق است در حالی که سنیگرایی را به عنوان تروری غیرقابل انعطاف تصویر میکند.
کاپلان در عین حال سبک هالیوودی مجیدی را به نقد میکشد و آن را غربیتر از تفکر اسلامی میخواند و نمایش تصویر چهره پیامبر توسط یک بازیگر را تقبیح میکند. از همه بدتر و خطرناکتر این که وی مینویسد: هدف از ساخت این فیلم مشروعیت بخشیدن به پیکرنگاری اسلامی است که شبیه شیوه مسیحی ها خواهد بود.
نویسندگان محافظهکار دیگری هم بودهاند که دیدگاههای مثبتتری نسبت به فیلم ابراز کردهاند. یکی از آنها لاتین کاراکا است که تولید این فیلم را رفتاری پروپاگاندایی نمیبیند و معتقد است مذهب و حساسیتهای فرقهای ممکن نیست با ارایه زیباشناسانه تخریب شوند. او مینویسد همانطور که هنرمندان سنی نمیتوانند از احساساتشان دور بمانند، برای مجیدی به عنوان یک هنرمند شیعی نیز ممکن نیست بتواند از این احساس فاصله بگیرد.
هلیل کاپلان از روزنامه «صباح» نیز از برخی صحنههای فیلم انتقاد میکند که در آن معجزاتی از پیامبر تصویر میشود که وی آنها را بیشتر ملهم از مسیحیت میخواند. وی در عین حال وجود عناصر شیعی در فیلم را که ممکن است جنبه تبلیغی داشته باشد رد میکند و ابراز امیدواری میکند که تولید چنین آثاری هنرمندان سنی را نیز تشویق کند تا با بهرهگیری از پروژههای تصویری با ابزارهای ارتباطی موثرتر به زندگی پیامبر بپردازند. وی این فیلم را هم آموزنده، هم الهام بخش برای ساخت آثار رقابتی دیگر توصیف میکند.
بیش از همه آنچه در کار مجیدی مورد بحث واقع شده ارایه تصویر فیزیکی از پیامبر اسلام است. با این حال او روش ماهرانهای را به کار گرفته و چهره آن حضرت را هرگز نشان نداده است، اما بخشهایی از بدن حضرت رسول در مواردی در قاب تصویر گنجانده شده است. با این حال برای سنتگراها همین هم خیلی زیاد به نظر میرسد و آن را به «اهمال کاری شیعی» نسبت میدهند.
جالب است بدانید برای همخوانی با احساسات سنیهای ترکیه، صدای آن حضرت نیز در نسخه ترکی حذف شد و این سکانسها با زیرنویس نمایش داده شد. با وجود این حتی این کار نیز از نظر برخیها زیاد بود.
نیهت خطیباوغلو یک چهره دانشگاهی و از مفسران تلویزیونی و چهرههای برجسته مذهبی با نوشتن مقالهای در «صباح» به نکات مثبت فیلم اشاره میکند و با نگاهی به ریشههای شیعی سازنده فیلم میپرسد: کشورهای سنی یا کارگردانهای سنی چه کاری در این زمینه انجام دادهاند؟
وی با اشاره به این که باید فیلمهای بیشتری در این زمینه ساخته شود، پیشنهاد میکند با مشارکت و همکاری فیلمسازان مختلف بتوان فیلمهای بیشتری از منابع اسلامی ساخت.
هلال کاپلان با اشاره به شایعه سرمایهگذاری یک میلیاردی قطر برای ساخت فیلمی هفت قسمتی درباره زندگی حضرت رسول و سایر پیامبران ابراهیمی به طعنه میپرسد: داریم چه کار میکنیم؟ واقعا بحث داغ ما درباره تکنیکهای فیلم است؟ آفرین بر ما.
اسکندر پالا تاریخ نگار ترکیه ای نیز میگوید قصد دارد یک سریال ۳۰ اپیزودی درباره زندگی پیامبر بنویسد که از زاویه دید ۳۰ تن از همراهان ایشان روایت میشود. وی مینویسد: دیگر اینقدر درباره فیلم مجیدی بحث نکنید، اگر میتوانید کار بهتری انجام دهید بیاید درباره این صحبت کنیم که چگونه میتوانیم کاری بهتر انجام دهیم.
نویسنده مقاله در پایان مینویسد: با وجود این که احترام به الزامات دینی بدون شک واجب است، اما تعصبات خفه کننده، تابوها و وسواسها با توطئههایی که علیه اسلام وجود دارد، میتواند علیه همه باشد. بیایید بنشینیم و فیلم را تماشا کنیم و از فیلمی لذت ببریم که کار خاصی نمیکند اما پیامبر عزیز و محبوب مسلمانان را ستایش میکند و به او احترام میگذارد.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- ظرفیتهای مشترک سینمای ایران و چین بررسی شد
- خاطراتی از مواجهه مرتضی پورصمدی و مجید مجیدی با طالبان در «نردبان»/
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- نشست دومین سوگواره فیلم عاشورایی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم