
رئیس حوزه هنری در تازه ترین سخنان خود به اهمیت موضوع سریال «معمای شاه» پرداخت و از اینکه این مجموعه تا چه اندازه با خشم شبکه های معاند همراه شده است صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما ،محسن مومنی شریف در گفت و گویی بیان کرد: سریال«معمای شاه» را دنبال می کنم و به نظر من این مجموعه در نشان دادن تاریخ پهلوی موفق عمل کرده است.
وی ادامه داد: به اعتقاد من این مجموعه فرصت خوبی برای مردم ایران فراهم می کند تا با تاریخ معاصر ایران به خصوص دوره پهلوی دوم آشنا شوند و در جریان اتفاقات آن دوران قرار بگیرند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی به انتقادات وارد شده به کیفیت سریال اشاره کرد و گفت: تاکنون اظهارنظرهای متفاوتی راجع به بخش های مختلف این سریال منتشر شده که به اعتقاد من این اظهارنظرها بیشتر سلیقه ای است. عده ای به دیالوگ های این سریال نقد وارد می کنند و برخی دیگر فیلمنامه را فاقد جذابیت می بینند. تحلیل های گوناگونی وجود دارد و برخی از این نظرات سلیقه ای است. به نظر من باید نظر آقای ورزی را هم در این موارد جویا شویم چرا که ایشان معتقد است در ساخت این سریال همکاری لازم و باید و شاید با وی صورت نگرفته است.
مومنی شریف در بخش دیگری از صحبت خود به هجمه های شبکه های معاند پرداخت و توضیح داد: چنین هجمه ها و خشمی کاملا طبیعی است؛ چرا که شبکه های معاند با اصل موضوع مخالف هستند و مایل نیستند واقعیات آن دوران برای مردم بازگو شود. خصوصا خاندان پهلوی و فرح پهلوی این جریان را مدیریت می کنند؛ آنها با پول هایی که از مردم ایران به غارت بردند کارهایی در دنیا می کنند تا تاریخ را در نظر مردم به گونه ای دیگر جلوه دهند.
وی ادامه داد: در راستای تطهیر خاندان پهلوی سرمایه گذاری های زیادی صورت گرفته، مستندهای زیادی ساخته شده که اغلب این مستندها تحریف شده هستند. (اینکه می گویم اغلب یعنی می خواهم با احتیاط صحبت کنم چون در آنها بعضا، یک سری واقعیات هم ذکر شده است.)
رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در این رابطه به چند مثال اشاره می کنم. دراین مستندها می خواهند رضا خان را چهره ای مثبت، خدمتگزار، غیرواقعی و مستقل نشان دهند در حالیکه در واقعیت رضاخان آدم مستقلی نبوده، رضاخان را دیگران سرکار آوردند و همانها هم او را از کار برکنار کردند. در واقع، رضاخان نوکر دیگران بود. نکته دیگر این است که درباره ساخت و سازها وعمران و آبادی های زمان رضاخان اغراق می کنند.
وی سریال«معمای شاه»را از جهت اینکه توانسته واقعیات را به جوانان نشان دهد قابل تقدیر دانست و ادامه داد: در مستندهای ساخته شده در کشورهای بیگانه راجع به شخصیت شاه دروغ پردازی های زیادی صورت گرفته ازجمله اینکه چهره مهربانی از شاه ارائه می دهند که همه می دانیم اینگونه نبوده یا اینکه شاه را شخصی روشنفکر نشان می دهند که همه می دانیم اغراقی بیش نیست.
مومنی شریف همچنین، گفت: یکی دیگر از نکات مهم موجود در این مستندهای اغلب کذایی اینکه در این مستندها به شدت راجع به ساواک دروغ می گویند، در حالیکه بسیاری از مردم ما اذعان دارند که از ساواک می ترسیدند و خاطره تلخی از آنها دارند، ضمن اینکه راجع به اصل انقلاب اسلامی و ریشه های انقلاب هم تلاش در دروغ پردازی می کنند و عملا دست به تحریف می زنند. کاملا معلوم است موضوع این سریال درست انتخاب شده که توانسته خشم آنها را برانگیزد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این آهنگ جامجهانی بود یا تیتراژ معمای شاه۲/روایت روزنامه شهروند از استقبال منفی از آهنگ سالار عقیلی
- هژیرآزاد: ۱۳ میلیون از «معمای شاه» طلب دارم/ کسی در سازمان پاسخگو نیست
- محمدرضا ورزی: «ایراندخت» فضایی عاشقانه دارد/ وفاداری به تاریخ در «ستارخان»
- نام شهرک سینمایی «غزالی» تغییر میکند/ تصاویر
- شوخی با علاقه فاطمه معتمدآریا به بازی در نقش قمرالملوک وزیری
- عکس: حسن روحانی در سریال «معمای شاه»
- اعتراف ورزی: «معمای شاه» را بینقص نمیدانم
- بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون درگذشت
- فرح بخش: «معمای شاه» تنها سریالی است که به خانوادهام توصیه کردم حتما ببینند
- یک روز در خانه با صداوسیما !/ طنز
- دعوت از فریال برای حضور در سریال معمای شاه!
- ازتعلیقهای هیچکاکی توپولوف تاخوانندگان لس آنجلسی معمای شاه/طنز آیدین سیارسریع
- بازیگر «معمای شاه» دچار سکته مغزی شد
- نظرات جدید حسام نواب صفوی درباره الویس پریسلی!
- روزنامه جوان: بگذارید سینهچاکان سلطنت و مسعود بهنودها از «معمای شاه» عصبانی باشند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





