سینماسینما، بهرنگ ملک محمدی
«سرخپوست» به گمانم غافلگیری جشنواره امسال است. فیلمی که تمام مولفههای یک فیلم سینمایی را دارد. این نکته در میان فیلمهایی که بسیاری از آنها برای سینما ساخته نشده و در حقیقت تله فیلمهایی هستند که بر پرده سینما به نمایش درمیآیند، یک امتیاز ویژه است. ابتدا و انتهای فیلم هر کدام ویژگی خاصی دارند. آغازی با نمایی غیرمتعارف که جمعآوری یک سکوی اعدام است و انتهایی که حرفهای زیادی درباره آن میتوان زد. در حقیقت فیلمساز با همان سکانس ابتدایی و برداشتن یک ابزار مرگآور میخواهد مخاطبش را به دنیایی وارد کند که قرار است در آن عشق معجزه کند. عشقی که میتواند رئیس زندانی خشن، کمحرف و وظیفهگرا مانند نعمت جاهد را به یک عاشق کنشگر تبدیل کند.
آن چیزی که «سرخپوست» را به یک فیلم سینمایی با مشخصاتی که گفته شد، تبدیل میکند، در نگاه اول طراحی صحنه و در گام بعدی فیلمبرداری آن است. صحنهای که تا امروز معادل آن حداقل در دو دهه گذشته بسیار کم دیده شده و روایت یک داستان در فضایی مانند زندان از آن کارهایی است که معمولا در سینمای ایران رخ نمیدهد. فیلمبرداری هم در این میان به کمک طراحی صحنه و فضاسازی فیلم میآید و با نماهایی که به فیلمهای کلاسیک سینما بیشباهت نیست، بینندهاش را در تمام طول و عرض محیط زندان و اطراف آن حرکت میدهد. اینجا تعلیقی که برای پیدا شدن «سرخپوست» ایجاد میشود، نهتنها به محیط زندان، که به چهار گوشه آن هم بازمیگردد و این نکته باعث میشود زندان نه به عنوان یک ساختمان، که به مثابه یک جهان با ابعاد کوچک تصور شود؛ جهانی که انگار زندانبان و زندانی هر دو در آن اسیرند.
«سرخپوست» به نظر یک فیلم از گونه فیلمهای سیاسی است؛ از نام فیلم گرفته تا نقدی جدی که به مدرنیته اواخر دهه ۴۰ و اصلاحات ارضی در ایران دارد. اصلاحاتی که بر خلاف تصور به فئودالیسم و مناسبات آن در روستاها دامن میزند. فضایی که خوانین همه حیات و امکان زیست رعیت را در اختیار دارند و سرخپوست زندانی داستان هم در حقیقت قربانی همین شرایط ویرانگر و ناعادلانه است. پایان فیلم هم علیرغم پیاووی بینظیر سرخپوست مناقشهبرانگیز است و بهشخصه معتقدم پایان فیلم زمینههای طراحیشده و منطقی در طول روایت را ندارد. رفتار نعمت جاهد در انتهای داستان به نظر بیش از آنکه در روند منطقی جهان فیلم و آدمهایش تعریف شود، واکنشی احساسی است که کارگردان فیلم آن را دوست داشته است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به طراحی لباس «شکارگاه»؛ طراحیِ پود بر چلّه تاریخ
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





