سینماسینما، بهرنگ ملک محمدی
«سرخپوست» به گمانم غافلگیری جشنواره امسال است. فیلمی که تمام مولفههای یک فیلم سینمایی را دارد. این نکته در میان فیلمهایی که بسیاری از آنها برای سینما ساخته نشده و در حقیقت تله فیلمهایی هستند که بر پرده سینما به نمایش درمیآیند، یک امتیاز ویژه است. ابتدا و انتهای فیلم هر کدام ویژگی خاصی دارند. آغازی با نمایی غیرمتعارف که جمعآوری یک سکوی اعدام است و انتهایی که حرفهای زیادی درباره آن میتوان زد. در حقیقت فیلمساز با همان سکانس ابتدایی و برداشتن یک ابزار مرگآور میخواهد مخاطبش را به دنیایی وارد کند که قرار است در آن عشق معجزه کند. عشقی که میتواند رئیس زندانی خشن، کمحرف و وظیفهگرا مانند نعمت جاهد را به یک عاشق کنشگر تبدیل کند.
آن چیزی که «سرخپوست» را به یک فیلم سینمایی با مشخصاتی که گفته شد، تبدیل میکند، در نگاه اول طراحی صحنه و در گام بعدی فیلمبرداری آن است. صحنهای که تا امروز معادل آن حداقل در دو دهه گذشته بسیار کم دیده شده و روایت یک داستان در فضایی مانند زندان از آن کارهایی است که معمولا در سینمای ایران رخ نمیدهد. فیلمبرداری هم در این میان به کمک طراحی صحنه و فضاسازی فیلم میآید و با نماهایی که به فیلمهای کلاسیک سینما بیشباهت نیست، بینندهاش را در تمام طول و عرض محیط زندان و اطراف آن حرکت میدهد. اینجا تعلیقی که برای پیدا شدن «سرخپوست» ایجاد میشود، نهتنها به محیط زندان، که به چهار گوشه آن هم بازمیگردد و این نکته باعث میشود زندان نه به عنوان یک ساختمان، که به مثابه یک جهان با ابعاد کوچک تصور شود؛ جهانی که انگار زندانبان و زندانی هر دو در آن اسیرند.
«سرخپوست» به نظر یک فیلم از گونه فیلمهای سیاسی است؛ از نام فیلم گرفته تا نقدی جدی که به مدرنیته اواخر دهه ۴۰ و اصلاحات ارضی در ایران دارد. اصلاحاتی که بر خلاف تصور به فئودالیسم و مناسبات آن در روستاها دامن میزند. فضایی که خوانین همه حیات و امکان زیست رعیت را در اختیار دارند و سرخپوست زندانی داستان هم در حقیقت قربانی همین شرایط ویرانگر و ناعادلانه است. پایان فیلم هم علیرغم پیاووی بینظیر سرخپوست مناقشهبرانگیز است و بهشخصه معتقدم پایان فیلم زمینههای طراحیشده و منطقی در طول روایت را ندارد. رفتار نعمت جاهد در انتهای داستان به نظر بیش از آنکه در روند منطقی جهان فیلم و آدمهایش تعریف شود، واکنشی احساسی است که کارگردان فیلم آن را دوست داشته است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به طراحی لباس «شکارگاه»؛ طراحیِ پود بر چلّه تاریخ
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





