فیلم کوتاه «شباهت» به کارگردانی مهدی مرودشتی و تهیهکنندگی سعید بهاری، پس از موفقیت در جشنواره فیلم کوتاه استرالیا، به بخش نهایی جشنواره یوالیتی رسید و مستند «میراث باد» کارگردانی نسیم سهیلی به جشنواره مورد تأیید آکادمی اسکار کوهستان آمریکا راه یافت.
به گزارش سینماسینما، فیلم کوتاه «شباهت» در جمع نامزدهای بخش نهایی بهترین فیلم پنجمین جشنواره فیلم کوتاه یوآلیتی قرار گرفت.
پنجمین دوره این جشنواره با همکاری دانشگاه گلیشیم استانبول و جشنواره فوتوفیلم، ۶ تا ۸ مه ۲۰۲۵ در استانبول برگزار میشود.
همچنین جشنواره یوآلیتی در سال ۲۰۲۵ در بازار فیلم جشنواره کن (Marché du Film – Festival de Cannes) به عنوان یک رویداد بینالمللی ثبت شده است.
مهدی مرودشتی پیشتر برای کارگردانی فیلم کوتاه «شباهت» موفق به دریافت جایزه از نهمین جشنواره فیلم کوتاه ifefa استرالیا شد.
بهزاد خلج و شبنم قربانی بازیگران بزرگسال و آیان یاربیگی و محمدمعین نوابی بازیگران خردسالی هستند که در «شباهت» ایفای نقش کردهاند.
همچنین مستند کوتاه «میراث باد» به کارگردانی نسیم سهیلی به چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم کوهستان در کشور آمریکا راه یافت. این رویداد معتبر و قدیمی، مورد تأیید آکادمی اسکار است.
جشنواره فیلم کوهستان Mountain film در سال ۱۹۷۹ تأسیس شد. این رویداد بینالمللی با استفاده از قدرت فیلم، هنر و ایدهها، الهامبخش مخاطبان برای خلق دنیایی بهتر است؛ جامعهای از فیلمسازان و سازندگان تغییر را گرد هم میآورد و فیلمهای مستندی را به نمایش میگذارد که ماجراجویی، کنشگری، عدالت اجتماعی، محیطزیست و روح تسلیمناپذیر را جشن میگیرند.
این جشنواره از ۲۲ تا ۲۶ می ۲۰۲۵ (۱ تا ۵ خردادماه ۱۴۰۴) در آمریکا برگزار خواهد شد.
مستند کوتاه «میراث باد»، راوی داستان زندگی محمد ولی گندمی است. او تنها بازمانده از نسل آسبانهایی است که شیوه ساخت و مرمت آسبادهای (آسیابهای بادی) شهر نشتیفان را میداند و زندگی خود را وقف نگهداری و مراقبت از این آثار ارزشمند تاریخی کرده است. در این مستند به «کوه سینا»، کوهی که سنگ آسباد، منحصراً از آن تهیه میشود و زندگی گندمی که شیوه تراش آن سنگ را منحصراً بهصورت تجربی میداند، پرداخته شده است.
«میراث باد» پیشازاین، جایزه بهترین مستند بومی سی و سومین دوره از جشنواره قومشناسی صربستان، جایزه بهترین مستند بخش بینالملل چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران و بهترین مستند کوتاه بخش معلمان فیلمساز پنجاه و چهارمین جشنواره رشد را کسب کرده و موفق به حضور به جشنوارههای فیلم مستند و انیمیشن آمریکایی اسکارکوالیفای AMDOCS (دوره ۱۵)، سانترام santarem پرتغال (دوره ۳۱)، Atlantidoc اروگوئه (دوره ۱۹)، Asolo Atr ایتالیا (دوره ۴۱)، کازان روسیه (دوره ۲۱)، علمی چین (دوره ۲۴)، اکولوژیک روسیه (دوره ۲۶)، ایسفاک ترکیه (دوره ۳۱)، Firenze ایتالیا (دوره ۸) و جشنواره Afsad ترکیه (دوره ۶) شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





