تهیهکننده فیلم «خرس» با بیان اینکه هیچ گاه رضایتی برای واگذاری فیلماش به موسسه رسانههای تصویری نداشته است، گفت: این اتفاق برای ما ضرر به همراه داشت و هنوز هم حاضریم مبلغ دریافت کرده را برگردانیم و به جای آن مجوز اکران فیلم را بگیریم.
به گزارش سینماسینما، جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم «خرس» در پی انتشار گزارش مالی موسسه رسانههای تصویری درباره مبالغی که برای دریافت خرید حقوق یا مالکیت به فیلمهای مختلف در طول حدود هشت سال گذشته پرداخت کرده است، بیان کرد: اصولا اینکه این گونه شفافسازی صورت گیرد اتفاق خوبی است اما باید گزارش دقیقتر باشد چرا که برخی فیلمها نه تنها مبالغی از موسسه رسانههای تصویری در قبال واگذاری گرفتهاند بلکه وامهایی هم از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای تولید دریافت کرده بودند و از آن طرف فیلمی مانند «خرس» شرایط کاملا متفاوتی دارد.
او در اینباره توضیح داد: در فیلم «خرس» (که هفت سال از ساخت آن میگذرد)، پرویز پرستویی نقش یک روحانی را داشت، اما گفتند که این نقش به رزمنده تغییر پیدا کند و از آن جا که آقای شورجه مشاور پروژه بود لحظه به لحظه راهنماییهایی از سوی مسئولان مربوط برای ساخت فیلم ارائه میشد. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که پس از پایان ساخت آقای شمقدری (رئیس وقت سازمان سینمایی) فیلم را به دستگاهها و مراکز مختلفی نشان میداد و حتی دو بار از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آمدند و گفتند مشکلی با پروژه ندارند.
نوروزبیگی ادامه داد: اما مشکل اصلی زمانی پیش آمد که دعواها بر سر خانه سینما بالا گرفت و ایرادهایی به فیلم وارد شد. آن هم به این دلیل که من و پرویز پرستویی به عنوان سرمایهگذاران فیلم همکاری با مدیران وقت انجام نمیدادیم. در نهایت آقای شمقدری دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و با این تصور که کاندیدای مورد نظرشان رأی میآورد به پرویز پرستویی گفتند که سهم او را از فیلم میدهند و اعلام کردند که طبق اسناد ۷۰۰ میلیون تومان بیشتر قابل پذیرش نیست. این در حالی است که این رقم با توجه به حضور دو ماهه گروه در شهرستان و در فصل زمستان به بیش از ۹۰۰ میلیون تومان میرسید اما ۲۰۰ میلیون تومان ارزش فیلم را کم کردند.
نوروزبیگی اظهار کرد: بعدها با تغییر دولت و آمدن حجتالله ایوبی در سازمان سینمایی پس از گذشت دو، سه سال مراجعه کردم و سهم مرا هم در چند قسط پرداخت کردند. اما در همان زمان هم ما خواستار این بوده و هستیم که این پول برگردانده شود اما اجازه اکران فیلم را به ما بدهند چرا که ما به عنوان بخش خصوصی از ابتدا هم مخالف بودیم که این گونه ضرر کنیم و تمام مالکیت فیلم به موسسه هنرهای تصویری واگذار شود.
این تهیهکننده سینما خاطر نشان کرد: هنوز ضرر ساخت فیلم «خرس» جبران نشده و امیدوارم دست کم در ارائه گزارشهای این چنینی شرایط استثنا لحاظ شود.
روز گذشته ۱۲ خردادماه روابط عمومی سازمان سینمایی، در راستای سیاست شفافسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات حمایت موسسه رسانه های تصویری از پروژههای سینمایی را به تفکیک از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ منتشر کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۴/ «شوگان» با ۲۵ نامزدی پیشتاز شد
- درخواست تهیهکننده پس از قاچاق فیلم؛ اجازه پخش «برادران لیلا» را در سینماها و پلتفرمها بدهید
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
- ابهامات تازه برای یک فیلم/ آیا بودجه ۱۵۰ میلیاردی «برادران لیلا» صحت دارد؟
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد؛ امکان توقیف «برادران لیلا» وجود دارد؟
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی، تهیهکننده فیلم «بیهمه چیز» (بخش دوم)/ برداشتهای متفاوت از فیلم، نشانه موفقیت آن است
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی تهیهکننده «بیهمه چیز» (بخش اول)/ حوزه هنری خواستهای داشت که به پایان فیلم آسیب میرساند
- انتقاد شدید تهیه کننده فیلم بی همه چیز از حوزه هنری
- سینماسینما/ نوروزبیگی انتشار هرگونه فراخوان برای حضور در پشتصحنه سریال «میدان سرخ» را تکذیب کرد
- سعید روستایی فیلم «برادران لیلا» را میسازد
- سینماسینما/ واکنش جواد نوروزبیگی به انتشار خبری درباره کنار گذاشتن کارگردان سریال «میدان سرخ»
- فیلمبرداری «هِرمان» به پایان رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





