سالها پیش و در زمان جامجهانی، دلم میخواست یک بازی فوتبال را کارگردانی کنم؛ بازی تیمملی ایران با یک تیم دیگر. نه روال این کارگردانیهای معمول که پخش زنده است و وقایع را دنبال میکند
دلم میخواست صحنههایی از بازی را نشان ندهم و صحنههایی دیگر را که چندان به آنها توجه نمیشود، گزارش کنم. واکنش مخاطب مهم بود و اینکه چطور میشود همه این هیجان را به شکل دیگری نشان داد؛ شکلی اصیل و واقعی. دوست دارم بدانم چه صحنههایی میتواند تاثیرگذارتر باشد و چه صحنههایی هیجانانگیزتر. چون بازی فوتبال سراسر جذابیت است و اصلا تمام فوتبال همین است؛ هیجان.
برای آدمی که دنبالش میکند و پیگیر آن است، این هیجان و درام نهفته در یک بازی است که آن را جذاب میکند. تماشاگر، داستان اتفاقهایی را که در متن یک مسابقه ورزشی اتفاق میافتد، دنبال میکند. حالا این بازی میتواند فوتبال باشد یا ورزش دیگر. هر ورزشی، صحنه نمایش است و داستان. حتی مسابقات پینگپنگ هم میتواند جذابیتهای بصری خودش را داشته باشد و هیجان خاص خود را به مخاطبی که دنبال میکند، برساند. فوتبال جمعیتر است. روحیه جمعی دارد و همین روحیه جمعی است که اینطور تماشاگر را به دنبال خود میکشاند و اینطور مردم از آن استقبال میکنند و درگیر داستانش میشوند.
در همین داربی که گذشت، داستان تراژیکی دیدیم. داستان تراژیک از قهرمانی که تا لحظه آخر پیروز میدان بود، اما در دقیقه آخر با یک گل، همه آن پیروزی و قهرمانی را از دست داد. استقلال میتوانست قهرمان آن میدان باشد اگر نمیترسید و با یک گل زده به دفاع پناه نمیبرد. قهرمان اگر در همان زمین حمله میماند، شاید این بازی سرنوشت دیگری داشت.
آنطرف میدان هم، پرسپولیس قهرمان داستان خود بود و نشان داد که خواست برای رسیدن به پیروزی، برای رسیدن به یک گل، حتی در لحظات آخر هم جواب میدهد. فشار مداوم، بازیکنان استقلال را خسته کرد و در آن تلاش مداوم برای نگه داشتن پیروزی و گل زده، بالاخره مقاومتش در برابر آنهمه فشار شکست و از آنجایی که به جای حمله، دفاع را انتخاب کرده بود، یک انتخاب اشتباه و فشار تیم مقابل، تمام پیروزی را از این تیم گرفت. همین است که فوتبال، صحنه یک نمایش بزرگ میشود. نمایشی که دراماتیک است و حتی مثل همین بازی، میتواند با تراژدی و ناکامی بزرگ قهرمان تمام شود. فوتبال شبیه هر نمایش دیگری میتواند، داستانی برای زندگی باشد. میتواند قصهای باشد که در ۹۰ دقیقه روایت میشود و با کارگردانی مربی تیم و بازی بازیکنان، درسهای بزرگی به ما بدهد. درسهایی که میگوید زندگی، یک مبارزه بزرگ است. گاهی مثل تیم استقلال نباید ترسید و به لاک دفاعی فرو رفت یا مثل تیم پرسپولیس حتی در موقعیت شکست و در لحظههای آخر نباید ناامید شد و باید تلاش بیشتری برای رسیدن به موفقیت داشت.
فوتبال به ما یاد میدهد روحیه جمعی داشته باشیم. یاد میدهد از شکست نترسیم. درس پایداری در صحنه نمایش فوتبال، خود را نشان میدهد و با تمام اینها چه کسی میتواند بگوید که فوتبال، داستان ندارد و نمیتواند عنصر نمایشی خوبی برای پیوند مردمان یک جامعه و رسیدن به ارزشهایی باشد که همه داستانها، نمایشها و فیلمها در متن خود روایت میکنند. ما فقط باید ببینیم، گاهی شاد و گاهی غمگین شویم، هیجان داشته باشیم و در نهایت به داستانهای نهفته در آن فکر کنیم و درس بگیریم.
پینوشت: ناصر تقوایی برای شنیدن صدای آنطرف خط، وقت میگیرد تا صدای تلویزیون خانهاش را کم کند. آنطرف خط صدای استادیوم میآید و پایان بازی استقلال و پرسپولیس که از تلویزیون پخش میشود. کارگردان مهجور و باسواد، فوتبالدوست حرفهای است و همین است که بعد از داربی ۸۱ با تقوایی درباره فوتبال حرف زدیم .
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





