به گزارش سینماسینما، در متن نامه مجیدرضا مصطفوی خطاب به داروغهزاده آمده است: «همانگونه که مستحضرید به گفته دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «آستیگمات» رای لازم جهت ورود به بخش مسابقه جشنواره را کسب ننمود و از این رقابت بازماند.
شما فیلم را دیدهاید و درباره کیفیت آن آگاه هستید.برخی سینماگران،منتقدان و اهالی رسانه نیز فیلم را دیدهاند و قبل از شروع جشنواره،متعجب درباره دلایل عدم حضور فیلم در جشنواره از شما سئوال پرسیدند و شما تنها به این مسئله که “آستیگمات” واقعا فیلم خوبی ست ولی رای لازم برای حضور در جشنواره را نداشته” اشاره کردید. قبل از شروع جشنواره به احترام فیلمهای پذیرفته شده و رعایت اخلاق سعی کردم از پرداختن به این موضوع و شنیدههای پیرامون فیلم اجتناب کنم.
همچنین شخصا برای شما و تلاشهایتان در بهبود فضای حاکم بر سینمای ایران احترام قائل هستم ولی اجازه دهید کمی شفاف صحبت کنیم؛
واقعا در هیات انتخاب جشنواره بر فیلم «آستیگمات» چه گذشته است!؟
اگر واقعا به گفته شما فیلم دچار سوتفاهمِ محتوایی و ممیزی نشده پس چه اتفاقی در هیات انتخاب رخ داده است؟
فیلم «آستیگمات» (که متناقض از پنج تا بدون رای عنوان می شود، ولی آخرین بار متوجه شدم دو رای توسط آقایان احمد امینی و مجید رضابالا داشته است) تحت چه فرایندی در هیات انتخاب رای لازم جهت ورود به بخش مسابقه را نمی آورد!؟ذائقه یا فهم برخی از اعضای هیات انتخاب چگونه بوده است که به راحتی دست به حذف این فیلم بزنند!؟
کدام سازمان و یا ارگانی بر روی تصمیم برخی از اعضای هیات انتخاب تاثیر داشتهاند!؟
شاید برخی تصور کردند با مهندسی آرا،فیلمی را حذف میکنند و سازندگانش هم سکوت خواهند کرد؟ و شاید دلیل نخ نما و پوسیده
سلیقه شخصی را مطرح کنند که اگر این چنین باشد تا ابد و بی نهایت میتواند این بحث بین ما ادامه داشته باشد.
شما آگاهید و من هم میدانم که در حذف فیلم «آستیگمات» حتی یک درصد هم نمیتواند بحث سلیقه و کیفیت مطرح باشد جز بررسی و آسیب شناسی سواد،درک و تاثیر پذیریی آرای افراد موثر در این عدم انتخاب.
بد نیست نگاهی به نقدها و انعکاس نظرات منتقدان و رسانهها درباره فیلمهای پذیرفته شده داشته باشید تا شاید در جریان معیار و نحوه انتخاب غیر کیفی برخی از فیلمها قرار گیرید.
و یک سئوال خیلی مهمتر،چه کسی به برخی از اعضا اجازه داده است که در اظهار نظرهای شخصی درباره کیفیت فیلمهای حذف شده، فرافکنی کنند؟جایگاه و سطح واقعی این افراد در سینمای ایران کجاست!؟این حجم از بیاخلاقی از سینمای مستقل از کجا ناشی میشود!؟
پس نقش دبیر جشنواره در مدیریت و اصلاح تصمیمهای عقب مانده و اشتباه چه میشود؟چه کسی قرار است مسئولیت این خطا، کجفهمی و بازی با اعتبار و سرمایهی بخش خصوصی را بپذیرد؟ هیات انتخاب؟ دبیر جشنواره و یا رئیس سازمان سینمایی!؟ من اطمینان دارم که این حذف نه تنها سهوا بلکه بر اساس تعمد بوده است و بررسی سطحی هم گویای این واقعیت است.
جناب آقای داروغه زاده؛ من از این به بعد قصد هیچ مصلحت اندیشی حتی برای حفظ منافع فیلم از جمله دریافت پروانه نمایش و اکران فیلم ندارم.جشنواره تمام شده است ولی عدهای حقی را ظالمانه از بین بردهاند و بر آن پافشاری کردند. متاسفانه امیدی هم به احقاق آن از طرف سازمان سینمایی ندارم.
به گواه تاریخ،ظلم ظلم است و تفاوت ماهیتی ندارد که در چه زمانی و توسط چه کسانی اتفاق میافتد و سکوت در مقابل ظلم،مشارکت پنهان با ظالم است…»
۵۸۵۸

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- یوسف حاتمیکیا: پدرم به من اعتماد کرد/ ابتلای ابراهیم حاتمیکیا به کرونا
- «بی سروصدا» اواخر پائیز کلید میخورد
- کارگردانهایی که مشغول کارند
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
- دنیای تلخ کسری ها در زندگی امروز/نگاهی به فیلم آستیگمات
- «آستیگمات»؛ فیلمی که صلاح نبود در «فجر» باشد!
- از امروز سینماها «آستیگماتی» می شوند/ اولین اکران مردمی، امروز در پردیس باغ کتاب
- «سرو زیر آب» و «آستیگمات» روی پرده میروند
- رضا صادقی برای آستیگمات می خواند
- زمان اکران «آستیگمات» مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟