به گزارش سینماسینما، در متن نامه مجیدرضا مصطفوی خطاب به داروغهزاده آمده است: «همانگونه که مستحضرید به گفته دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «آستیگمات» رای لازم جهت ورود به بخش مسابقه جشنواره را کسب ننمود و از این رقابت بازماند.

شما فیلم را دیدهاید و درباره کیفیت آن آگاه هستید.برخی سینماگران،منتقدان و اهالی رسانه نیز فیلم را دیدهاند و قبل از شروع جشنواره،متعجب درباره دلایل عدم حضور فیلم در جشنواره از شما سئوال پرسیدند و شما تنها به این مسئله که “آستیگمات” واقعا فیلم خوبی ست ولی رای لازم برای حضور در جشنواره را نداشته” اشاره کردید. قبل از شروع جشنواره به احترام فیلمهای پذیرفته شده و رعایت اخلاق سعی کردم از پرداختن به این موضوع و شنیدههای پیرامون فیلم اجتناب کنم.
همچنین شخصا برای شما و تلاشهایتان در بهبود فضای حاکم بر سینمای ایران احترام قائل هستم ولی اجازه دهید کمی شفاف صحبت کنیم؛
واقعا در هیات انتخاب جشنواره بر فیلم «آستیگمات» چه گذشته است!؟
اگر واقعا به گفته شما فیلم دچار سوتفاهمِ محتوایی و ممیزی نشده پس چه اتفاقی در هیات انتخاب رخ داده است؟
فیلم «آستیگمات» (که متناقض از پنج تا بدون رای عنوان می شود، ولی آخرین بار متوجه شدم دو رای توسط آقایان احمد امینی و مجید رضابالا داشته است) تحت چه فرایندی در هیات انتخاب رای لازم جهت ورود به بخش مسابقه را نمی آورد!؟ذائقه یا فهم برخی از اعضای هیات انتخاب چگونه بوده است که به راحتی دست به حذف این فیلم بزنند!؟
کدام سازمان و یا ارگانی بر روی تصمیم برخی از اعضای هیات انتخاب تاثیر داشتهاند!؟
شاید برخی تصور کردند با مهندسی آرا،فیلمی را حذف میکنند و سازندگانش هم سکوت خواهند کرد؟ و شاید دلیل نخ نما و پوسیده
سلیقه شخصی را مطرح کنند که اگر این چنین باشد تا ابد و بی نهایت میتواند این بحث بین ما ادامه داشته باشد.
شما آگاهید و من هم میدانم که در حذف فیلم «آستیگمات» حتی یک درصد هم نمیتواند بحث سلیقه و کیفیت مطرح باشد جز بررسی و آسیب شناسی سواد،درک و تاثیر پذیریی آرای افراد موثر در این عدم انتخاب.
بد نیست نگاهی به نقدها و انعکاس نظرات منتقدان و رسانهها درباره فیلمهای پذیرفته شده داشته باشید تا شاید در جریان معیار و نحوه انتخاب غیر کیفی برخی از فیلمها قرار گیرید.
و یک سئوال خیلی مهمتر،چه کسی به برخی از اعضا اجازه داده است که در اظهار نظرهای شخصی درباره کیفیت فیلمهای حذف شده، فرافکنی کنند؟جایگاه و سطح واقعی این افراد در سینمای ایران کجاست!؟این حجم از بیاخلاقی از سینمای مستقل از کجا ناشی میشود!؟
پس نقش دبیر جشنواره در مدیریت و اصلاح تصمیمهای عقب مانده و اشتباه چه میشود؟چه کسی قرار است مسئولیت این خطا، کجفهمی و بازی با اعتبار و سرمایهی بخش خصوصی را بپذیرد؟ هیات انتخاب؟ دبیر جشنواره و یا رئیس سازمان سینمایی!؟ من اطمینان دارم که این حذف نه تنها سهوا بلکه بر اساس تعمد بوده است و بررسی سطحی هم گویای این واقعیت است.
جناب آقای داروغه زاده؛ من از این به بعد قصد هیچ مصلحت اندیشی حتی برای حفظ منافع فیلم از جمله دریافت پروانه نمایش و اکران فیلم ندارم.جشنواره تمام شده است ولی عدهای حقی را ظالمانه از بین بردهاند و بر آن پافشاری کردند. متاسفانه امیدی هم به احقاق آن از طرف سازمان سینمایی ندارم.
به گواه تاریخ،ظلم ظلم است و تفاوت ماهیتی ندارد که در چه زمانی و توسط چه کسانی اتفاق میافتد و سکوت در مقابل ظلم،مشارکت پنهان با ظالم است…»
۵۸۵۸
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «آستیگمات»؛ تنها در خانه
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- یوسف حاتمیکیا: پدرم به من اعتماد کرد/ ابتلای ابراهیم حاتمیکیا به کرونا
- «بی سروصدا» اواخر پائیز کلید میخورد
- کارگردانهایی که مشغول کارند
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





