محمدعلی ابطحی در نامهای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، نسبت به حضور نداشتن مستندی درباره فائزه هاشمی انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما ، متن این نامه که در کانال محمد علی ابطحی منتشر شده است به شرح زیراست :
برادر گرامی جناب آقای عباس صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام و احترام
در خبرها خواندم که در جشنواره حقیقت که درآن در جمع محدودی از مخاطبان تخصصی فیلم های مستند را نمایش می دهند، فیلم مستندی از زندگی خانم فایزه هاشمی به کارگردانی خانم مژگان اینانلو ممنوع شده است.به استناد این سلیقه معاون سینمایی که گفته اند سیاست ارشاد براین است که سینما حقیقت در مورد زنده ها مستند نداشته باشد.
من در این نامه دغدغه ای فراتر از این مستند دارم که شخصیت فرهنگی و دلسوزانه شما اجازه نوشتن این نامه سرگشاده را به من داد
الف: من در جشنواره حقیقت سال گذشته به تماشای چندین مستند نشستم. تقریبا همه مستند سازان و مستند بینان جوان هستند.
کمتر کسی در بین انان دیده می شد که از نظر سنی پیروزی انقلاب و یا جنگ و یا امام را درک کرده باشند.
طبعا این نسل دغدغه مستند سیاسی و دیدن زندگی شخصیت های سیاسی را نباید داشته باشند. اما در جشنواره پارسال زندگی مرحوم آوینی و یا میزبان آیه الله خامنه ای در خراسان و یا … پر جاذبه و پر جمعیت بود و همین طور زندگی مرحوم آیه الله منتظری در جشنواره امسال می تواند مخاطب جلب کند.
ب: مدیران انقلاب بعد از گذشت قریب به چهل سال باید بیشترین دغدغه را در معرفی چهره های زنده نظام را با هر گرایشی داشته باشند.
عمده نسل جوان، هم به دلیل مخاطرات سیاسی و هم به دلیل گذر از انقلاب و مسایل کشورداری، طبعا علاقمند است در حوزه های غیرسیاسی مستند بسازد. به لیست همین جشنواره های حقیقت و موضوعات آن توجه کنید.
ساختن فیلم از زنده ها و یا شخصیت های پس از انقلاب را مگر با سوبسید بشود تشویق کرد تا جامعه جوان سیاسی بماند. و از
آفت بی تفاوتی نجات پیدا کند.
این کار مستند سیاسی را نابود می کند و اندک گرایش به این کار را هم از بین می برد . خود شما خطر بی تفاوت شدن را بیشتر می دانید.
ج: کاش کمی به جامعه هنری کشور توضیح می دادند که دلیل این سیاست ارشاد که از زندگان فیلم مستند ساخته نشود، چیست.
این نوع برحورد و اظهار نظر حتی اگر قانونی باشد، از وزارت تحت نظر شما که به فرهیختگی معروف هستید بعید بود. آن هم چند روز قبل از برگزاری جشنواره.
پایه های دیکتاتوری در جامعه از همین بی پاسخگویی ها مستحکم می شود.
حتی اگر معاونت سینمایی به هر دلیل سیاسی و امنیتی وما اشبه نمایش فیلمی از سرکار خانم فائزه هاشمی را به مصلحت نمی داند، پیدا کردن و اعلام یک قانون برای جلوگیری از یک مستند کار صوابی نیست.
از شما انتظار میرود که شخصا ذهن مخاطبان فرهنگی وهنری را در مورد این نوع سیاست گزاری ها روشن فرمایید
سید محمدعلی ابطحی
۱۲ آذر ۹۶
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- محمد حدادی: قائل به تفکیک میان سینمای مستند و داستانی نیستم
- برنامههای دینی صداوسیما متولی ندارد
- اختتامیه جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- افزایش رقم جوایز جشنواره سینما حقیقت
- نقد و بررسی ۲ فیلم در کانون فیلم سینماحقیقت
- دهمین دوره «جایزه شهید آوینی» برگزار میشود
- حرکت بر مدار دایره/ نگاهی به نمایش آسیب های اجتماعی شهر مشهد در دوازدهمین جشنواره فیلم مستندایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش