محمدعلی ابطحی در نامهای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، نسبت به حضور نداشتن مستندی درباره فائزه هاشمی انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما ، متن این نامه که در کانال محمد علی ابطحی منتشر شده است به شرح زیراست :
برادر گرامی جناب آقای عباس صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام و احترام
در خبرها خواندم که در جشنواره حقیقت که درآن در جمع محدودی از مخاطبان تخصصی فیلم های مستند را نمایش می دهند، فیلم مستندی از زندگی خانم فایزه هاشمی به کارگردانی خانم مژگان اینانلو ممنوع شده است.به استناد این سلیقه معاون سینمایی که گفته اند سیاست ارشاد براین است که سینما حقیقت در مورد زنده ها مستند نداشته باشد.
من در این نامه دغدغه ای فراتر از این مستند دارم که شخصیت فرهنگی و دلسوزانه شما اجازه نوشتن این نامه سرگشاده را به من داد
الف: من در جشنواره حقیقت سال گذشته به تماشای چندین مستند نشستم. تقریبا همه مستند سازان و مستند بینان جوان هستند.
کمتر کسی در بین انان دیده می شد که از نظر سنی پیروزی انقلاب و یا جنگ و یا امام را درک کرده باشند.
طبعا این نسل دغدغه مستند سیاسی و دیدن زندگی شخصیت های سیاسی را نباید داشته باشند. اما در جشنواره پارسال زندگی مرحوم آوینی و یا میزبان آیه الله خامنه ای در خراسان و یا … پر جاذبه و پر جمعیت بود و همین طور زندگی مرحوم آیه الله منتظری در جشنواره امسال می تواند مخاطب جلب کند.
ب: مدیران انقلاب بعد از گذشت قریب به چهل سال باید بیشترین دغدغه را در معرفی چهره های زنده نظام را با هر گرایشی داشته باشند.
عمده نسل جوان، هم به دلیل مخاطرات سیاسی و هم به دلیل گذر از انقلاب و مسایل کشورداری، طبعا علاقمند است در حوزه های غیرسیاسی مستند بسازد. به لیست همین جشنواره های حقیقت و موضوعات آن توجه کنید.
ساختن فیلم از زنده ها و یا شخصیت های پس از انقلاب را مگر با سوبسید بشود تشویق کرد تا جامعه جوان سیاسی بماند. و از
آفت بی تفاوتی نجات پیدا کند.
این کار مستند سیاسی را نابود می کند و اندک گرایش به این کار را هم از بین می برد . خود شما خطر بی تفاوت شدن را بیشتر می دانید.
ج: کاش کمی به جامعه هنری کشور توضیح می دادند که دلیل این سیاست ارشاد که از زندگان فیلم مستند ساخته نشود، چیست.
این نوع برحورد و اظهار نظر حتی اگر قانونی باشد، از وزارت تحت نظر شما که به فرهیختگی معروف هستید بعید بود. آن هم چند روز قبل از برگزاری جشنواره.
پایه های دیکتاتوری در جامعه از همین بی پاسخگویی ها مستحکم می شود.
حتی اگر معاونت سینمایی به هر دلیل سیاسی و امنیتی وما اشبه نمایش فیلمی از سرکار خانم فائزه هاشمی را به مصلحت نمی داند، پیدا کردن و اعلام یک قانون برای جلوگیری از یک مستند کار صوابی نیست.
از شما انتظار میرود که شخصا ذهن مخاطبان فرهنگی وهنری را در مورد این نوع سیاست گزاری ها روشن فرمایید
سید محمدعلی ابطحی
۱۲ آذر ۹۶
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- محمد حدادی: قائل به تفکیک میان سینمای مستند و داستانی نیستم
- برنامههای دینی صداوسیما متولی ندارد
- اختتامیه جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- افزایش رقم جوایز جشنواره سینما حقیقت
- نقد و بررسی ۲ فیلم در کانون فیلم سینماحقیقت
- دهمین دوره «جایزه شهید آوینی» برگزار میشود
- حرکت بر مدار دایره/ نگاهی به نمایش آسیب های اجتماعی شهر مشهد در دوازدهمین جشنواره فیلم مستندایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





