محسن امیریوسفی کارگردان فیلم خواب تلخ در نوشتاری از عدم حضور این فیلم در فهرست هشتتایی معرفی فیلم ایرانی به اسکار گلایه کرده است.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان در بخشهایی از این نوشتار که با عنوان «خواب تلخ اعتراض نمیکند، میخندد!» آورده است:
همین اول اعلام کنم که اینجانب محسن امیریوسفی به عنوان نویسنده، کارگردان و مالک فیلم سینمایی «خواب تلخ» هیچ اعتراضی به نتیجه انتخاب هشت فیلم اولیه برای معرفی به اسکار فیلم خارجی ندارم چون در این ۱۳ سالی که از دنیای فیلم کوتاه وارد سینمای بلند شدهام یاد گرفتم که اعتراض برای من هیچ نتیجهای ندارد و خانه سینمای من از پایبست ویران است!
در مورد انتخاب فیلم مناسب برای اسکار هم قطعاً فیلم «فروشنده» بعد از درخشش در جشنواره فیلم کن و دریافت دو نشان نخل طلا یکی برای فیلمنامه اصغر فرهادی هوشمند و یکی برای بازی ستودنی شهاب حسینی عزیز، بهترین انتخاب برای اسکار است و اصلاً نیازی به تشکیل این گروه و صرف هزینه و رفت و آمد و جلسه و اعلام تعامل خانه سینما با ارشاد! و دلهره! و … نبود، مگر اینکه بخواهیم رقابتی دلخوشکننده به وجود بیاوریم.
ولی خنده من از این بابت است که فیلم «خواب تلخ» حتی در این رقابت دلخوشکننده هم در جمع هشت فیلم نهایی نیست، ضمن احترام و تبریک صمیمانه به سازندگان هر هشت فیلم، لازم است یادآوری کنم انتخاب نشدن «خواب تلخ» در حالی است که تعداد حضورهای بینالمللی و جوایز جهانی آن تقریباً از مجموع حضورهای بینالمللی و جوایز جهانی هشت فیلم انتخاب شده بالاتر است!
شاید ۹ نفر هیأت محترم انتخاب قصد ارشاد آکادمی اسکار را داشتند! یا فکر کردند آکادمی اسکار با دیدن فیلمی که بین سال ساخت و اکرانش ۱۲ سال فاصله است از تعجب شاخ درآورند! شاید هم فکر کردند آقا اسفندیار مردهشورِ کلاه نمدی «خواب تلخ» نباید اسکار بگیرد؟!
دوستان هیأت انتخاب از ما که گذشت، ولی به نظرم این هم تبلیغی جذاب و هالیوودی! برای «خواب تلخ» بود، فیلمی که علیرغم گذشت ۱۲ سال از ساختش همچنان طبق قوانین میتواند به اسکار معرفی شود! نمونهاش را لااقل من در تاریخچه اسکار خارجی ندیدم.
از ما که گذشت، ولی میتوانید در کنار این رکورد تکرارنشدنی بگوئید که بعد از ۱۲ سال مردم با استقبالی که از «خواب تلخ» کردند آن را جزو پرفروشترین فیلمهای گروه هنر و تجربه کردند که این هم رکوردی دلگرمکننده است، آن هم برای فیلمی که همه فکر میکردند فراموش شده است، ولی مردم نشان دادند که برخلاف سینمای ایران فراموشکار نیستند!
امیریوسفی در بخش دیگری از یادداشتش با اشاره به فیلمهایش که به اکران عمومی نرسیدند و با بیان اینکه در این زمینه رکورددار است، ادامه داده: ولی از این رکوردشکنیها که بگذریم همهچیزمان باید به همهچیزمان بیاید. «خواب تلخ» در گروه ۹ نفره انتخاب و با حضور دو نفر که نماینده گروه هنر و تجربه هستند باید حتی در انتخاب اولیه کنار گذاشته شود که از این بابت تشکر میکنم، چون همه این ندیدنها و کنارگذاشتنها مرا به خودم بیشتر ثابت میکند.
ضمن احترام مجدد و تبریک به سازندگان هشت فیلم انتخاب شده باید بگویم من سالهاست مجبورم در سینمای ایران با پاهایی بُریده در مسابقه دویدن شرکت کنم، ولی مهم این است که هر وقت فرصتی برای رقابت داشتم برنده شدم، پس زندهباد پاهای بریدهام!
محسن امیریوسفی
۲۵ شهریور۱۳۹۵
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





