محمدحسین فرحبخش متنی را خطاب به محمد باقر قالیباف پیرامون وضعیت نمایش فیلمها در پردیسهای سینمایی شهرداری منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در متن این کارگردان و تهیهکننده سینما خطاب به محمد باقر قالیباف شهردار تهران آمده است:
«قطعاً جنابعالی به عنوان مدیری متعهد و پرسابقه در جمهوری اسلامی ایران، اذعان میفرمایید مطابق فرمایشات صریح حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، انقلاب ما در اصل انقلابی فرهنگی است و اصلا یکی از دلایل پذیرفتن رهبری حضرت امام خمینی (ره) توسط مردم ایران، نگاه مترقی حضرت امام (ره) به مقولات اجتماعی، فرهنگی و دوری آرا و عقاید ایشان از تحجر بوده. در واقع مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ با انتخاب امام راحل به عنوان رهبر خویش، به روحانیت واپسگرا پیام صریحی داد که در جستجوی اسلام ناب محمدی (ص) و تحکیم حکومت علوی (ع) است. در آن زمان نگاه مترقی امام راحل باعث شد در حالی که بسیاری از روحانیون سنتی سینما را از مظاهر کفر و الحاد میدانستند، ایشان شجاعانه سینما را از مظاهر تمدن بخوانند. از سوی دیگر شما از قول حضرت امام (ره) و از زبان مقام معظم رهبری، حتما و به کرات این نکته را شنیدهاید که در این انقلاب و نظام اسلامی، سرپیچی از دستورات دولت قانونی حرام است.
حال باید پرسید چگونه است که در همین شهر تهران و بیخ گوش شما، مدیری که توسط شما منصوب شده به اجتهاد شخصی خود از اکران فیلمی، دارای مجوز قانونی نمایش، در سینماهای شهرداری که با بودجه بیت المال ساخته شده، خودداری میکند و در پاسخ به اعتراض ما اعلام میکند: در سینماهای متعلق به شهرداری در ایام محرم و صفر فیلم طنز نمایش نمیدهم.
واقعاً کجای شرع مقدس اسلام خندیدن در ایام محرم و صفر را حرام اعلام کرده که مدیریت سینماهای شهرداری تهران، به استناد آن از نمایش فیلم سینمایی «آس و پاس» که در بیش از ۸۰ سینما در سرتاسر ایران در حال نمایش عمومی است و مورد استقبال چشمگیر مخاطبین قرار گرفته ممانعت میکند؟ به راستی چرا ایشان که باید خادم ملت و هنرمندان باشد، برای سانسور و تحریم سینمای ایران و فیلمهای آن دفتر و دستک جداگانه به راه انداخته و از امکانات بیت المال برای تحمیل عقاید و سلایق خودش بهره میبرد.
آیا واقعا عرصه مدیریت در شهرداری باید در تیول کسانی باشد که رسماً با آرای شهید مطهری، که امام راحل ایشان را پاره تن خود نامیدهاند و مقام معظم رهبری هم ایدئولوژی نظام را متعلق به ایشان دانستهاند، ابراز مخالفت میکنند. به گمان ما این قبیل افراد بیشتر باعث ایجاد بدبینی و بدنامی برای شما و مدیریت شهری هستند و با این افکار منسوخ و مسموم جایشان نه در شهرداری بلکه در انجمن حجته است.
گویا فراموش کردهاند سالهاست مردم ایران فاتحه افکاری از جنس انجمن حجته را خوانده. رسوخ چنین افکار و عقایدی در عرصه مدیریت فرهنگی، آن هم در شهرداری تهران، باعث نگرانی تهیهکنندگان و کارگردانان نجیب سینمای ایران و تضییع حقوق مردمی است که انقلاب کردند تا بساط دیکتاتوری و تحمیل عقاید ناروا در هر لباس و منصبی برچیده شود و به نظر میرسد همان طور که سینه چاکان اسلام ناب محمدی (ص) و تشیع علوی (ع) برای دفاع از حرم آل الله و مبارزه با تفکرات وهابی و داعشی در خارج از مرزهای ایران، جان برکف نهاده و علم مبارزه برافراشتهاند، در داخل کشور هم برای مقابله و مبارزه با این نوع تفکرات متحجرانه باید مبارزه کرد و چه تلخ و درناک است دیدن این قبیل تفکرات در عرصه مدیریت فرهنگی شهرداری تهران.
آقای قالیباف!
تکلیف روشن است و حنای این جماعت دیگر نزد مردم رنگی ندارد. پس روی سخن و سوالم با شماست که دو دوره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بودید و از شنیدهها بر میآید خود را آماده کردهاید تا برای بار سوم نامزد مقام ریاست جمهوری شوید. آیا دیدگاه شخص شما هم در زمینههای فرهنگی تا بدین حد بسته است و آیا چنین نگاهی به مقوله هنر را تایید میکنید؟ آیا در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهور قرار است چنین افرادی در اطراف شما سیاستگذار مسایل فرهنگی باشند؟ آیا فی المثل وزیر ارشادی انتخاب خواهید کرد که چنین افکاری داشته باشد؟ اگر چنین است که پیشاپیش بدانید اهل فرهنگ و سینمای ایران و عموم ملت ایران پذیرای این تفکرات نخواهند بود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- محمدحسین فرحبخش نامهای سرگشاده خطاب به همایون اسعدیان منتشر کرد
- فرح بخش:در سینمای ایران به جز من و عبدالله علیخانی تهیهکننده دیگری وجود ندارد/ همه تهیهکنندهها حقالعملکارند
- قالیباف به تماشای «دارکوب» رفت/ پردیس کیان شب های شلوغی دارد
- خلبان قالیباف سینماگران را به تهران رساند + عکس
- واکنش یک کارگردان به مثبت ۱۸ اعلام شدن نمایش فیلمش
- تشکر حمید فرخنژاد از قالیباف/ عکس
- گفتوگوی منتشرنشده با کارگردان فقید صندلی داغ در باره مصاحبه جنجالی قالیباف در آستانه انتخابات۱۳۸۴
- «انتهای خیابان پاستور» روی پرده سینماها
- خداحافظی فیلم پرفروش اکران پاییز
- پاسخ آرش معیریان به سئوالی جنجالی درباره اظهارات اخیر مهران غفوریان
- جدیدترین آمار فروش فیلمهای اکران/ «نفس» ۳۶۵ میلیونی و «سیانور» ۲ میلیاردی شد
- یک فیلم سیاسی دیگر در راه است/ روحانی و قالیباف متحد میشوند
- قالیباف، مسعود کیمیایی و پسرش، بهروز افخمی در یک نمایشگاه/عکس
- ابراهیم حاتمیکیا: وقتی روحانی به قالیباف گفت سرهنگ به سقف چسبیدم!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





