تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۱۵:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 128230

در پی انتشار نامزدهای جشن انجمن منتقدان، هیات مدیره انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما با انتشار نامه‌ای به حذف این رشته از بین نامزدها انتقاد کرد.به گزارش سینماسینما، در نامه این انجمن آمده است:

حرف‌هایی دوستانه با انجمن محترم منتقدین سینما

سلام. این روزها که در تلاش برای برگزاری مراسم سالانه خود هستید برایتان آرزوی موفقیت و هر چه بهتر و با شکوه تر بودن این مراسم داریم.
چند سالی می‌شود اگر نگویم بی مهری با کم توجهی دوستان سینمایی در حوزه‌های مختلف روبرو هستیم که متأسفانه از انجمن محترم منتقدین سینما نیز بی نصیب نمانده ایم اگر چه در برخورد با این موارد شخصاً رفتار صبورانه تر دیگری را می پسندم ولی اجباراً بدلیل جایگاه صنفی و مسئولیتهایی که همراه خود دارد بعنوان هیئت مدیره انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما موظف به چاره جویی و تلاش برای رفع این گونه مسائل هستیم و این دلیلی شد برای طرح این سخنان گلایه آمیز خدمت شما عزیزان انجمن منتقدین سینمای ایران.
هر ساله با اعلام اسامی کاندیداهای شاخه های مختلف توسط انجمن منتقدین اعضای ما هم کارنامه یک‌ساله خود را در بین این فهرستها جستجو می کردند و انتخابهای منتقدین را در روند کاری خود بسیار مهم و تأثیرگذار می‌دانند و حضور در میان نامزدهای این مراسم و از آن مهمتر منتخب نهایی بودن خیلی با ارزش تلقی می‌شود به این دلیل که نگاه منتقدین به فیلم‌ها و اجزا آن را بسیار دقیق و موشکافانه همراه با دانش بالای سینمایی می‌دانند متأسفانه در دورهای اخیر با شیبی که ملایم هم نبود ابتدا فعالیتهای سینمایی اعضا ما از دایره هنری بودن خارج شد و عنوان جایزه صدای فیلم به مهندسی صدا تغییر پیدا کرد و نهایتاً امسال به کل حذف شد حقیقتاً برای ما جای تعجب بسیار است وقتی دایره یک فرایند انتخاب بهترینها در میان فیلمهای سینمایی که نام انجمن منتقدین را هم بر پیشانی خود با گستردگی این گونه دارد که بیشتر شاخه ها در آن دیده و ارزیابی می‌شوند چگونه می‌توان صدای یک فیلم را ندید و ارزیابی نکرد، صدای فیلم که بیشترین ارتباط احساسی را با مخاطب برقرار می‌کند چگونه می‌شود نادیده گرفتش و ارزیابی در مورد آن نداشت؟ برخی از جشنواره‌های بسیار معتبر بین المللی مثل کن یا خیلی دور نرویم جشنواره جهانی خودمان دایره رقابتی کوچکی دارند و برگزیده‌ها محدود می‌شوند به بهترین فیلم و بهترین کارگردان و بهترین بازیگر و از این قسم. خب طبیعی است که از نبودن در این رقابتها دلگیر نشویم ولی حق بدهید از نبودن در میان برگزیدگان شما ناراحت شویم و گلایه هایمان را هم دوستانه مطرح کنیم، ما اگر فرایند نمایش فیلم و انتخاب هایتان متمرکز بود حتماً از شما خواهش می کردیم فیلمها را بدون صدا ببینید و برگزیده‌هایتان را اینگونه انتخاب کنید تا ببینیم آیا با اینگونه فیلم دیدن اصلاً به هیچ انتخابی می رسید؟
از شما سئوال می‌کنیم آیا اگر انتخاب کردن بهترین صدای فیلم برایتان سخت است باید صورت مساله را پاک کنید؟ به این فکر نمی‌کنید این رفتار شما روی دست اندرکاران این شاخه چه تأثیری می‌گذارد؟
به هر حال با اینکه خیلی گلایه مندیم همچنان علاقمند نقدهایتان هستیم حضور شما را در روند کاری و پیشرفتمان بسیار مؤثر می‌دانیم و در مراسم پیش رو و همیشه برایتان موفقیت آرزو داریم.

رئیس هیات مدیره انجمن صدابرداران و صداگذاران سینما/ بهمن اردلان

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها