محمد تاجیک : منوچهر شاهسواری در بخشهایی از مصاحبه خود با بهناز شیربانی در روزنامه شرق انجام داده و حرفهای جالبی درباره سریال در پناه تو زده است .
به گزارش سینماسینما ، منوچهر شاهسواری گفته : در مورد «در پناه تو» معمولا حرف نمی زنم. دلیل اولش این است که فکر می کنم دومین یا سومین سریال من است و اولین سریالی است که از یک ایده مرکزی آن درون دفتر آغاز شد و به مرور توسعه پیدا کرد و تبدیل شد به این سریال و تا این لحظه آنچه در دفتر ما انجام شده، خوب یا بدش را کار ندارم، ولی همیشه ایده ها و فیلم نامه ها در درون خودمان طراحی شده است. سفارش نگرفتیم و فیلم نامه ای به ما پیشنهاد نشده. فیلم های سینمایی هم همین طور. اینکه کسی یا جایی پیشنهاد بدهد
این فیلم نامه است یا پول هست بیاید تولید کنید، اصلا تا امروز چنین کاری نکردیم. «در پناه تو» در واقع میلی بود که در من وجود داشت، بابت مفهوم تهیه کنندگی که تنه به تنه تالیف می زد. ایده جذابی که علیرضا طلب زاده که تازه سربازی را تمام کرده بود، داشت و به واسطه بهرام دهقانی به من معرفی شد. نشستیم گپ زدیم و دیدیم که ایده جذابی است و یک گفت وگوی مفصل کردیم. تجربه حضور در دانشگاه را در آن مقطع علیرضا نداشت؛ چون تازه از سربازی آمده بود و این تجربه را ما داشتیم. البته بعد برخی دیگر از دوستان به مشاوره دعوت شدند و به مرور طی چند ماه در واقع به طرح جذابی رسیدیم و بعد طی ملاقاتی که من با دکتر حسین سلیمی که آن زمان مسئولیت گروه فیلم و سریال شبکه دو را داشتند و الان استاد برجسته دانشگاه هستند و چند سال پیش رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بودند و از همان زمان هم آدم دقیق، خوش فکر و خوش خلق بودند.
باعث شد بین ما رفاقت و گفت وگویی دربگیرد و از دل آن گفت وگو «در پناه تو» درآمد. آن زمان سریالی برای شبکه دو می ساختم و زنده یاد حمید لبخنده در آن بازی می کرد. فکر کنم آخرین باری که بازی کرد و جلوی دوربین رفت همان سریال «جاده» بود. آن زمان هم ۱۶ میلی متری می ساختیم. در مسیری که به شمال می رفتیم که بخشی از فیلم آنجا گرفته می شد، درباره «در پناه تو» حرف زدیم و وقتی به تهران برگشتیم بالاخره متن را حاضر کردیم و علیرضا طالب زاده زحمت اصلی فیلم نامه را کشید. به دلیل رفاقت و محبتی که با حمید لبخنده داشتیم، به او پیشنهاد کارگردانی سریال را دادیم و او هم مشتاقانه پذیرفت و خیلی منضبط و دقیق بود. همیشه مدادهای تراشیده شده بدتر از خود من داشت. مهم ترین بخش سریال بازیگرانش بود. ما برای این بخش بیش از شش، هفت ماه وقت صرف کردیم.
بنای ما این شد که بازیگرانی در سریال حضور داشته باشند که تا به حال جلوی دوربین نرفته اند. قید دیگری هم درباره بازیگران داشتیم؛ اینکه تا جایی که ممکن است از بین دانشجویان هنر باشند و حتما دانشجویان هنرهای نمایشی در اولویت بودند. عمده بچه ها از بخش بازیگری و کارگردانی از ادبیات نمایشی بودند. فقط پارسا پیروزفر بود که از بخش هنر های تجسمی به ما پیوست. بازیگر دیگری هم از کانال دیگری به ما پیوست. اصرار من این بود که حتما از بچه های دانشگاه استفاده کنیم. هنوزم این یکی از اصولم در کارهایی که انجام می دهم هست. بالاخره این خانواده ها بچه هایشان دانشگاه می روند و هنر و سینما می خوانند و موظف هستیم به این وجه بها بدهیم. به وجه کشف استعداد هم واقف هستم، اما معتقدم تمام انرژی را در بخش آکادمیک بگذاریم، اگر نشد به سراغ منابع دیگر برویم. ضمن اینکه از این مسیر، سلامت بیشتری به لحاظ کاری حاصل می شود و اخلاق حرفه ای در این مواقع بهتر کار می کند. «در پناه تو» در ۴۶ قسمت ساخته شد که البته شما ۲۴ یا ۲۶ قسمت دیدید.
من هنوز «در پناه تو» را ندیدم. جزء اولین سریال هایی بود که آن زمان ماهواره نبود، اما می گفتند در نقاط مرزی ایران این امکان وجود داشت که آنتن هایی را به سمت خارج از ایران بگردانید و تلویزیون های دیگر را هم ببینید. گزارشی وجود داشت که در زمان پخش «در پناه تو» همه آنتن ها به سمت تلویزیون ایران برمی گشت. اینکه ما کمی موضوع لباس و حجاب را تبدیل به یک امر زیبایی شناسانه کردیم برای مردم جالب بود. چادری که سر لعیا زنگنه می بیند، چادر مادرم بود و همه تلاش مان را کردیم و فکر می کردیم یک کار بزرگ و مهم می کنیم. نه بزرگ به ابعاد مالی، کار دلی. ترکیب سعید پورصمیمی، خدا نگهش دارد و هزار ساله باشد، ثریا قاسمی و ایرج راد با جوان ها ترکیب جالبی از بازیگران مقابل دوربین را تشکیل داد.
البته داود رشیدی که هیچ وقت جلوی دوربین نرفت، محبوبه بیات که هیچ وقت جلوی دوربین نرفت و یک بخش هایی که رفتند اما هیچ وقت پخش نشد؛ چون ما در دو سه مرحله ممیزی خوردیم. بخشی از فیلم نامه را گفتند دیگر حق ندارید بگیرید. بخشی را در پخش از ما گرفتند و بخشی در پخش مجدد حذف شد. یادم هست که ۱۱ قسمت آماده شد و هر پنجشنبه مدیر وقت شبکه می دید و توافق می کردیم که حالا این پخش شود. من علاقه مند بودم ۴۶ قسمت آماده شود و بعد پخش شود. سیستم های مونتاژ هم وضعیت خاصی داشت و در سازمان صدا وسیما مونتاژ می کردیم و برادرم سعید تدوین می کرد. من هیچ وقت این سریال را ندیدم؛ چرا که آن ۱۱ قسمت کلا شد کمتر از سه قسمت و ما دیگر فاصله این پخش تا پخش بعدی نمی دانستیم نسخه بعدی چیست و بعد به لحاظ اقتصادی برای من صدمه سنگینی داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم