
فرزانه متین- «نبات» اولین ساختهی بلند پگاه ارضی، اثری است که به دههی ۷۰ متعلق است و زمانی که مخاطب سینما را ترک می کند با خود می گوید چه سوژه تکراری!.کشمکشهای بی سرانجام پدر و مادر، بی خبری دختر از وجود مادر، محبت های بیش از اندازه پدر، تهدید کردن مادر از سوی پدر برای فاش شدن زنده بودن مادر و….
نبات روایت گر داستان پدر، سعید(شهاب حسینی) و دختری به نام نبات( ستایش محمودی) است که مادر خانواده در یک سالگی فرزندش طی سانحهی آتش سوزی فوت شده است که ناگهان با ورود زنی به نام رویا (نازنین فراهانی)، سایه زندگی گذشته بر روی این خانواده دو نفری می افتد و آرامش ها بهم می خورد که در واقع رویا یا همان سایه، مادر نبات است که زندگی مشترکش را ترک میکند و به خارج از ایران می رود بعد از ۹ سال دوباره سر و کله اش پیدا می شود و عشق مادری اش به اصطلاح گل می کند. این سوژه کلیشهایی که در واقع دم دستی و ناپخته از آب درآمده در گیشه همنتواسته جایگاهی برای خود پیدا کند. شاید تنها نقطه قوت فیلم مانند همیشه بازی روان و قابل قبول شهاب حسینی است.این درام بسیار ضعیف، تماشاگر را با سوالات بسیاری روبه رو میکند که همگی آن ها بی جواب می ماند.
چرا نبات در طی این ده سال تا به حال هیچ عکسی از مادرش ندیده است؟آیا همه عکس ها در آتش سوزی از بین رفته که با عقل ناقص هم این موضوع را می توان رد کرد.چرا سایه، همسرو کودک یک ساله اش را ترک می کند و هیچ جوابی برای این کارش به سعید ندارد و در فواصل گفتگوهای تکراری ، هر بار برای ترکش، دلایل ناموجهایی می آورد. نبات دختری ده، یازده ساله است اما با دیالوگهایی از طرف وی روبه رومی شویم که گویی او دختری ۱۸ ساله است.از سکانس های خسته کننده فیلم، رویارویی سعید و سایه به کرات است که حرفی برای گفتن ندارند و جملات تکراری به کار میبرند.شخصیتهای فیلم همه در یک تیپ فرو رفته اند از این رو نمی تواند برای تماشاگر باور پذیر باشد.
همچنین فیلم از آنجا که به موضوعات پزشکی و روانکاوی توجه دارد به نوعی می خواهد القا کند که آلزایمر زودرس سایه ناشی از عذاب وجدان اش بعد از ترک فرزند و همسرش است در صورتی رفتارهای سایه بیشتر شباهت به اختلال پرخاشگری و خلق افسرده دارد چرا که فیلم ترحم برانگیز و به یاد ماندنی « هنوز آلیس» با هنرمایی جولین مور کهدر سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت اسکار شد خیلی ظریف و موشکافانه، این بیماری و تبعات آن را نشان داد و چه خوب بود که ارضی نیم نگاهی به این فیلم داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





