
محمد مهاجری در خبرآنلاین نوشت:
محمد – دیشب مهمان نذر فرهنگی دوست گرامی ام آقای اسدزاده بودم. نذری ای که داد،تماشای فیلم مستند “بزم رزم” بود.
ساعت هشت و نیم شب آن هم بعد از یک روز نسبتا خسته کننده، زمان دلپذیری برای سینمارفتن نبود اما دل به دریا زدم و با پسرم”طه” که او هم کوله به پشت از دانشگاه امده بود، روی صندلی راحت سالن سینمای “موزه سینما” نشستم.
خیلی اهل سینما نیستم و خیلی تر،اهل موسیقی. اما دیدن فیلمی مستند در باره موسیقی ،که توانست ۲ساعت تمام بدون حتی یک لحظه چرت زدن،تا آخر بکشاندم، مرا هم اهل سینما کرد و هم موسیقی.
“بزم رزم” برای من فیلم نبود. لحطه لحظه هایی که نشان می داد و قطعه قطعه نواهایی که پخش می کرد ، زندگی من بود بین سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۶۷٫ از این پس هر خاطره ای که از آن روزها یادم بیاید حتما بک گراندش تصاویر فیلم “بزم رزم” خواهد بود و موسیقی متنش،نواهایی که در “بزم رزم” شنیدم.
قبل از انقلاب بنا به تربیت خانوادگی ام – که بشدت از آن دفاع می کنم – اهل موسیقی و سینما نبودم . به همین دلیل اگر تقدیر چنان رقم می خورد که در روزهای نخست انقلاب ،جبر زمانه به سمت موسیقی کشیده شوم،حتما مانند همان آدمهایی می شدم که دشمن موسیقی بودند و در “بزم رزم” تیغ نقد، بر چهره آنها کشیده شد، بی آنکه حتی نماینده ای از آنها در “بزم رزم” از خود دفاع کند.حتی آقای شاهنگیان که نماد مدیرحکومتی موسیقی در اوایل پیروزی انقلاب است، از تصمیمات آن روزهای خود دفاع جانانه نمی کند. گاهی به نعل می زند و گاهی به میخ.
همه ۱۰ سالی را که در”بزم رزم” روایت می شود ریز به ریز شاهد و ناظر حوادث بوده ام اما گواهی می دهم حتی یک لحظه از ۱۲۰ دقیقه ای را که در این فیلم روایت می شود،حس نکرده بودم. و بالاتر اینکه عمق شهامت امام در دفاع از موسیقی و نیز حمایت رئیس جمهور وقت(حضرت آیت الله خامنه ای) را از موسیقی و هنر نفهمیده بودم.
تقریبا همه اصحاب موسیقی را که در این مستند جلوی دوربین قرار گرفته اند، آدمهایی صادق و عاشق یافتم. هیچکدامشان دکمه تقوا را نبسته بودند و خودشان را به شریعت مداری نزده بودند. اما همه شان قربان صدقه معشوقی می رفتند بنام “میهن” و سجده می کردند بر سازهایی که هویت شان و شغل شان و موجودیت شان را ساخته بود.و می گفتندکه انگیزه شان رزمندگانی بودند که آینه دار غیرت ملی و دینی اند و بسیاری شان به گُلشهادت نشستند.
یک ویژگی دوست داشتنی”بزم رزم” آن است که نوحه ها و نوحه سراهای دفاع مقدس را هم آورده است در متن فیلم. نه با آنها قهر نکرده که به زیبایی نشان داده است چقدر آن نوحه ها الهام بخش ساز به دستان و موسیقی سازان جنگ بوده اند.
بعد از فیلم،سیدوحید حسینی،کارگردان جوان فیلم را دیدم. به او تبریک گفتم. نمی دانم چندسال از دوران جنگ را زنده بوده، اما شمایلش نشان می دهد که جنگ و موسیقی جنگ را زندگی نکرده است و نقطه قوتش همین است که به خوبی حسی را که در همه سلولهای آدمی همسن و سال من نهفته است برمی انگیزد.
بعد از پایان فیلم،پسرم طعنه اش را قورت نمی دهد:”بابا! صندلی سینما خیلی راحت بود،اما برعکس همیشه خوابت نبرد”. مشعوف تر از آنم که جوابی بدهم.
نذر آقای اسدزاده قبول!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «آن معلم بیاستاد» ساخته سیدوحید حسینی درباره علی حاتمی
- «سوئیچ پن»/ «بزم رزم» از منظر جامعهشناسی هنری قابل تامل است/ به بهانه انتشار و عرضه عمومی
- «بزم رزم» در برنامه «عصرانه مستند»
- نگاهی به مستند «بزم رزم»/ خاطره بازی با ترانه، موسیقی و سرودهایی که با آنها خاطره داریم
- گفت و گو با کارگردان «بزم رزم»/ تاریخنگاری موسیقی جنگ از نگاههای مختلف
- اکران خصوصی یک مستند با حضور سیاسیون و سینماگران
- مستندی درباره دکتر عبیدی، داروساز مشهور قدیمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





