تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۲۲:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 80834

نشست پانزدهمین جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر» در حالی با یادی از هواپیمای سقوط کرده تهران به یاسوج برگزار شد که دبیر آن گفت: ما تا به حال زیر سایه و نور دولتی‌ها نبوده‌ایم.

به گزارش سینماسینما، سیف‌الله صمدیان در ابتدای این نشست با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج اظهار کرد: من برای بازماندگان این حادثه آرزوی صبر دارم و امیدوارم صنعت هواپیمای ایران زیر سایه خصومت‌ها، شیطنت‌ها و ناهنجاری‌های سیاسی و اقتصادی قرار نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه پانزدهمین دوره این رویداد برگزار می‌شود، بیان کرد: برای رسیدن به این عدد نمی‌دانید از چه مسیری عبور کردیم، آن هم در کشوری که برخی افعال ظاهرا امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به یک توافق در عرصه فرهنگ نامحتمل به نظر می‌رسد.

صمدیان که پیش از ظهر ۲۹ بهمن‌ماه در خانه هنرمندان ایران سخن می‌گفت، اضافه کرد: تصویر سال به عنوان یک استثنا تنها رویداد فرهنگی ایران است که فارغ از سیاست‌زدگی‌های فرهنگی دوام آورده است. ما تا به حال زیر سایه و نور دولتی‌ها نبوده‌ایم.

دبیر تصویر سال گفت: ۱۵ سال جشن تصویر سال یک سفره غنی از نظر فرهنگ و هنر است اما بسیار ساده وبدون اتکا به بودجه دولتی. همه گروه‌های فکری، سیاسی و فرهنگی بدون لباس سیاست‌زدگی دور آن نشسته‌اند.

او در ادامه با اشاره به بخش‌های عکس، گرافیک و کاریکاتور اظهار کرد: در کاریکاتور نیز فراجناحی عمل می‌کنیم و داورها از ترکیب گروه‌های مختلف فکری تشکیل شده‌اند.

صمدیان درباره جشنواره فیلم تصویر گفت: این بخش شامل فیلم‌هایی است که امکان اکران در بیرون ندارند و غیرتجاری هستند. پیش از اینکه سینمای هنر و تجربه تشکیل شود و شکل منسجم‌تری بگیرد تا دوازدهمین دوره ما تنها مرجع اکران فیلم‌های کوتاه، انیمیشن، ویدئو آرت و مستندی بودیم که رنگ و بوی هنر و تجربه داشتند.

او ادامه داد: افتخار تصویر سال این است از همین گروه‌های جوان افرادی مانند نرگس آبیار، آیدا پناهنده و سعید روستایی بیرون آمدند. بسیاری از دانشجویان عباس کیارستمی نیز فیلم‌هایشان را در همین رویداد نشان دادند.

دبیر جشنواره فیلم تصویر با اشاره به حضور بخش «جشنواره جشنواره‌ها» توضیح داد: در این بخش کنار بخش‌های فیلم آزاد و زیر ۲۵ سال قصد داریم آثار برگزیده‌های جشنواره‌های سینما حقیقت، فیلم کوتاه، خانه سینما و… را در سالن شهناز و ناصری به نمایش دربیاوریم. این کار به دلیل اینکه در پایان سال صورت می‌گیرد می‌تواند یک جمع‌بندی کلی برای دوستداران سینما و دانشجویان باشد.

صمدیان همچنین درباره بودجه این رویداد اظهار کرد: با افتخار و ذلت اقتصادی می‌گوییم تصویرسال بودجه دولتی ندارد. هراز چند گاهی افرادی اسپانسر بخش‌هایی می‌شوند.

او در ادامه یادی کرد از داورهایی که در دوره‌های مختلف این رویداد همراه آن بودند و نام افرادی مانند ابراهیم حقیقی، ابراهیم حاتمی‌کیا، احمد عربانی، اصغر فرهادی، اردشیر رستمی، امید روحانی، امیرشهاب رضویان، آلفرد یعقوب‌زاده، آیدین آغداشلو و… را برد.

صمدیان همچنین گفت:‌امسال در کنار نمایشگاه‌های عکاسی، پوستر و کاریکاتور با کمک داورهای بخش کاریکاتور ۱۲۰ اثر از مناسبت‌های مختلف سال با کمک سردبیر نشریات مختلف انتخاب شده است که این آثار ژورنالیستی کاریکاتور نیز به روی دیوار خواهند رفت.

دبیر تصویر سال درباره بخش مالتی مدیای این رویداد توضیح داد: قرار است امسال نمایشگرهای LCD بزرگی در هر گالری قرار داده شود و آثاری را که امکان چاپ و نمایش آن‌ها را نداشتیم اما جذاب بودند نمایش دهد.

او درباره این بخش ادامه داد: در بخش «ایران ما» گنجینه ارزشمندی جمع‌آوری شده است که امیدوارم اسپانسری پیدا شود و هزینه چاپ آثار آن را بدهد. همچنین آلفرد یعقوب‌زاده (عکاس) کار خاصی انجام داده و پادشاهی و نقش حیوانات را در هند عکاسی کرده که آثار او نیز در بخش مالتی مدیا به نمایش درخواهد آمد.

صمدیان اضافه کرد: آثار مرتضی نیکوبذل از جنگ علیه دانش، مروری بر کلکسیون شخصی محمد گلجامجو که به بیش از ۵۰ سال پیش برمی‌گردد، عکس‌های ورزشی احمد معینی جم در یک سال گذشته و بخش گوشه‌های سبز شامل آثار عکس سمیه غلام‌نژاد درباره آموزش نگهداری گلدان‌ها در مدارس نیز در بخشی از مالتی مدیا به نمایش درخواهد آمد.

او همچنین درباره بخش عکس‌های موبایلی اظهار کرد: ما قصد داریم عکس‌های این بخش به شکل یک کتاب دربیاید تا نشان دهد می‌توان با موبایل نیز به رویکرد هنری رسید. من به شخصه با موبایل فیلم می‌سازم و فیلم‌هایم در جشنواره‌های مختلف به نمایش درمی‌آید.

دبیر تصویر سال درباره بخش «یزد، شهر جهانی» توضیح داد: این بخش ویژه عکس و گرافیک است. در این قسمت ما تعداد زیادی عکس از سال‌هایی که مردم در این شهر دوربین به دست گرفتند تا امروز را نشان خواهیم داد. همچنین قرار است اوایل سال آینده با کمک شهردار یزد این نمایشگاه را در آنجا برگزار کنیم.

صمدیان در ادامه درباره بخش «ساخت ایران» که دومین دوره خود را سپری می‌کند، گفت: تمام تولیداتی که ایرانی‌ها در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، هنر و… دارند به نمایش درخواهد آمد.

او همچنین از بخش ویژه عکاسی از نقاط محروم خبر داد و گفت: این بخش حاصل یک تور گروهی عکاسی است که اگر مسئولان تا به حال مناطق محروم را جدی نگرفته‌اند، جدی بگیرند. این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز برقرار خواهد بود.

دبیر تصویر سال در ادامه گفت: ما قرار است نمایشگاهی یک هفته‌ای از عکس‌های یک عکاس ایتالیایی برگزار کنیم. این عکاس از عشایر ایران تصاویری را ثبت کرده و با زندگی عشایر ایتالیا همخوانی ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه ما هر سال فقط یک بخش مسابقه داریم، گفت: این بخش به نام«محسن رسول‌اف»است که هفت سال پیش در یک سانحه هوایی جانش را از دست داد. او در زمینه عکاسی، کاریکاتور، گرافیک و فیلم فعال بود و در یک سال ۲۰ نمایشگاه برگزار کرد. او سمبل خوبی است که جوان‌ها یک وجهی نباشند. هزینه جایزه این بخش را خانواده رسول‌اف از طریق بنیاد او می‌دهد.

صمدیان ادامه داد: همچنین به یاد وحید سهرابی ابد (عکاس خبرگزاری ایسنا) قرار است یک جایزه سه میلیون تومانی به عکاس یا تصویر ویژه سال اهدا شود.

دبیر تصویر سال گفت:‌ ما همچنین قرار است فردی شاخص را درحوزه تصویر ایران معرفی کنیم. در سال‌های گذشته از اکبر عالمی، محمود کلاری و عباس کیارستمی در این بخش تجلیل شده است.

او همچنین درباره بخش فیلم توضیح داد که در مجموع ۶۰ ساعت فیلم (۱۵۸ فیلم) در بخش آزاد و ۱۱ ساعت (۴۰ فیلم) در بخش جوان به نمایش درخواهد آمد. همچنین مروری بر برنده‌های قبلی این بخش خواهد شد و قسمتی را برای فیلم‌هایی که درباره عکاسان ساخته شده است، اختصاص خواهم داد.

در این نشست اسامی هیات داوران بخش‌های مختلف این‌گونه معرفی شدند:

داوران بخش عکس: محمد فرنود، نادر داودی و بهنام صدیقی

داوران بخش فیلم: محمد آلادپوش، نرگس آبیار و ابوالفضل جلیلی،

داوران بخش کاریکاتور: کامبیز درم‌بخش، ‌اردشیر رستمی و جواد علیزاده

داوران بخش پوستر: ایمان صفایی، ‌مریم کهوند و مهدی فاتحی

پانزدهمین دوره‌ی «جشن تصویرسال» و «جشنواره فیلم تصویر» دوم تا بیستم اسفندماه ۱۳۹۶ همچون دوره‌های گذشته در رشته‌های عکاسی، گرافیک و کاریکاتور و فیلم با دراختیار داشتن کلیه‌ی نگارخانه‌ها و تالارهای نمایش خانه‌ هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها